Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Datamaskin som router?

Anbefalte innlegg

Hvordan er det å sette opp en datamaskin som en router?

Er det en vanskelig prosess? Hva kreves? Og hvordan blir utfallet?

Hvordan vil en datamaskin som router klare seg sammenlignet med routere som D-Link DIR-655, D-Link DGL-4500, Linksys WRT350N osv..?

Fordeler / ulemper?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjører du en datamaskin som en ruter har du uendeligt mye mer instillinger og policyer du kan utrette i forhold til en ruter.

Kjør feks Windows Server 2003 med Active Directory.

Da kan du styre,

DHCP

DNS

Domener

Fellesområder

Brukerområder

Restriksjoner

Policy for hver bruker

osv, osv..

Edit: Har har du også andre løsninger:

http://www.theinquirer.net/en/inquirer/new...-linksys-router

Endret av Hille
Lenke til kommentar

Spørsmålet er vel heller om du trenger det?

* Først så trenger du en PC med to nettverkskort (med evt trådløst avhengig av ditt behov).

* Den bør stå et sted hvor støy ikke plager deg da den med størst sannsynlighet står på 24 timer i døgnet.

* Er internetthastigheten din så høy at an ordinær ruter vil slite med WAN-LAN Natting?

* Og mye mer...

Selv så har jeg vurdert enten å kjøpe en ny ruter med bedre Wan-Lan evt gå for PCløsning da jeg kun får utnyttet 25 av 100Mbit. Men igjen så har jeg ingen ideelle plasser å ha en pc mtp støy og plass.

Lenke til kommentar

Tenkte kanskje å skaffe en Micro-ATX maskin og bruke som router.

Eller så har kompisen min en litt eldre Pentium4 maskin som vi sikkert kan få liv i..

Tenkte å kjøre DD-WRT X86 på den, så hvor kraftig maskin er da nødvendig?

Forstår jo "jo kraftigere, jo bedre", men det er vell en grense hvor ting går fra å være bra til å bli fullstendig "overkill"?

Og hva er det som trengs av komponenter?

Trenger vell 3x RJ-45 utganger, 1x WAN, 1x til meg og 1x ledig i tilfelle det kommer noen så vi kan koble på en svitsj osv.. Også trenger jeg vell 1x trådløstnettverkskort for trådløst?

For å fikse det, er det noe spesielt jeg trenger?

Eller er det bare å bruke nettverks kontrolleren på hovedkortet, og skaffe seg en - to ekstra ved siden av?

Samt da skaffe et greit trådløst nettverkskort?

Eller er det noen spesielle kort jeg trenger?

Og hvor kraftig prosessor osv..? Kan DD-WRT X86 i det hele tatt dra nytte av dual-core?

Hva med hovedkort / brikkesett? Er det noen som egner seg bedre enn andre?

Lenke til kommentar

Jeg bruker en gammel Celeron 300a maskin som router hjemme. Har ca. 1gb ram og 2x gbit nettverkskort i den. Den er mer enn rask nok til min 14/3mbit Canal Digital linje.

Jeg kjører Gentoo linux som operativsystem på den, og bruker iptables som firewall. Har også dns,dhcp,ntp,apache,samba m.m på den. Jeg bruker den også til en del nedlasting med rtorrent som kan kjøre i screen.

Endret av ap3
Lenke til kommentar

Kjenner ikke DD-WRTx86,

men hvis de jeg leste her stemmer

x86 build - activation required

Now, the x86 DD-WRT is in full swing. To use it you must buy a license, which is enforced by a product activation scheme. If you have two routers, you must buy two licenses. Licenses aren't cheap, at 30 Euros per license, with marginal discounts if you buy 10 or 50 licenses at a time (250 and 1000 Euros, respectively).

så vil jeg heller annbefale deg å titte på IpCop som jeg er veldig fornøyd med, og som er gratis.

Edit:

Fant en oppskrift på hvordan installere "dd-wrt_public_vga" her.

Endret av BearCat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...