Jotun Skrevet 30. april 2008 Del Skrevet 30. april 2008 (endret) http://www1.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=506126 Denne artikkelen skjønner eg bare ikke! Svart farligst! Sølv farligst! Sølv nest best! Sølv farlig for det er så mange av de! De nevner jo ikke svart med et ord i artikkelen! Men de hamrer løs på den fargen som kun gul er mindre farlig enn.... Sitat fra artikkel: Mens sølv har vært en populær bilfarge blant norske bilkjøperne de siste årene, er svart i ferd med å bli mest populær. - Det bekymrer meg at sølv har overtatt som den mest populære fargen på nye biler. Den sikreste fargen er nå blitt erstattet av en av de minst sikre, sier Newstead. Hehehe... Tror stakkar Hanne har hatt en dårlig oversettelsesdag i dag! Endret 30. april 2008 av Jotun Lenke til kommentar
aklla Skrevet 30. april 2008 Del Skrevet 30. april 2008 her er rekkefølgen(farligst øverst) Svart Blå Brun Kremfarget Gulbrun Gull Grønn Grå Rødbrun Lyslilla Oransje Rosa Lilla Rød Sølv Gul her er hva vg skriver: -Sølv farligst -Selv om sølvfargede biler ikke kommer dårlig ut i rapporten så, sølv er farligst, men kommer bra ut på rapporten Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 30. april 2008 Forfatter Del Skrevet 30. april 2008 De har nok byttet ut sølv med svart litt mange ganger i artikkelen! Som eg siterer over her... Bra oversettelse VG! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 30. april 2008 Del Skrevet 30. april 2008 Den fargen øyet er mest følsom for, er gulgrønn (slik enkelte refleksvester har), og den bør dermed være den "sikreste" (selv om den ikke står på listen i det hele tatt). Lenke til kommentar
Magnum p.i. Skrevet 30. april 2008 Del Skrevet 30. april 2008 Dette stemmer nok bra. Jeg har vært med i bilulykker tre ganger. Første gangen i en grønn bil. Så med en svart bil. Og nå sist var vi to blå som kjørte i hverandre. Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 30. april 2008 Del Skrevet 30. april 2008 Hvordan beregner de disse tryggest/farligstfargene? Beregner de farge utfra ulykkene eller i forhold til hvor mange biler det er av den fargen som kræsjer hvert år? Dersom de regner utfra ulykkene er det jo en selvfølge at gulfargede biler er innblandet i færrest ulykker da det er få gule biler. Lenke til kommentar
ChristR Skrevet 1. mai 2008 Del Skrevet 1. mai 2008 (endret) Tull! Det er ikke biler som lager ulykker, det er mennesker. Endret 1. mai 2008 av Rs125 Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 1. mai 2008 Del Skrevet 1. mai 2008 Rekkefølgen med "farligst" øverst er bare bullshit. Gjør om til engelsk og du ser at den er alfabetisk, ikke rangert etter hvor farlig fargen er. Ut fra listen i kilden er oransje minst farlig, mens grå, sølv og lilla er mest farlig. Lilla kan kanskje ha noe å gjøre med at personer som velger lilla bil er litt mer "crazy" i trafikken enn andre... Les kilden her: http://www.monash.edu.au/muarc/reports/muarc263.pdf Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 1. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2008 Hahahah! Eg visste de hadde rotet!!! Takk for linken! Den går rett til journalisten! Lenke til kommentar
-Teddy- Skrevet 1. mai 2008 Del Skrevet 1. mai 2008 Det er allerede link til kilden i artikkelen, på høyre side under "eksterne lenker". Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 1. mai 2008 Del Skrevet 1. mai 2008 Den farligste bilfargen må jo være asfaltgrå i kombinasjon med avslåtte lys. Jeg så en Audi med det oppsettet en gang, og den var mindre synlig enn en moped i en stor bilkø. Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 1. mai 2008 Del Skrevet 1. mai 2008 Siden det er påbudt å ha lysene tent her i landet kan jeg ikke fatte at fargen på bilen har stort å si annet enn for annenhåndsverdien. Man ser da andre biler uansett farge så lenge de bruker lys. Mulig de som kjører som tullinger foretrekker sort, siden den er så farlig. Jeg tror ikke det er fargen, men sjåføren som er farlig. Jeg har hatt biler med fargene blå, hvit, rød, grønn, mørk grå metallic, og nå en beige metallic. Jeg har ikke kollidert med noen av dem, så de bør være trygge farger... Lenke til kommentar
gxi Skrevet 1. mai 2008 Del Skrevet 1. mai 2008 Det stemmer ikke helt. Kommer du på en vei med høyrevikeplikt, så er det stor forskjell på hvor lett du kan se en bil som kommer fra en sidevei igjennom litt skog og annet som står i veien avhengig av fargen. .. dessuten så er det jo ikke et lite kjent problem med biler som er f.eks bruktimportert at de faktisk kommer uten lys i det hele tatt, så man kan ikke bare si at siden alle biler skal ha lys på, så har ikke fargen noe å si. Lenke til kommentar
To be honest Skrevet 2. mai 2008 Del Skrevet 2. mai 2008 Det beste er at de viser et bilde som viser en blå bil og skriver under "Denne bilfargen er farligst" og på lista i artikkelen er det svart som er farligst, tror ikke hun dama som har skrevet dette har mye peil. Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 3. mai 2008 Del Skrevet 3. mai 2008 .. dessuten så er det jo ikke et lite kjent problem med biler som er f.eks bruktimportert at de faktisk kommer uten lys i det hele tatt, så man kan ikke bare si at siden alle biler skal ha lys på, så har ikke fargen noe å si. Nå må du nesten forklare hva du mener her? At bilene ikke HAR lys? Da kan det nok bli et problem å få registrert de nevnte bilene. At de derimot ikke har automatiske kjørelys er en helt annen sak, men det er fortsatt påbudt med kjørelys i Norge. Det betyr altså at hvis de ikke slår seg på automatisk må du rett og slett vri på bryteren, og vóila, du har lys. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 3. mai 2008 Del Skrevet 3. mai 2008 Jeg ville nesten si at lys bil på dagen er vanskeligere å oppdage enn en mørk bil og vice versa.. Har to ganger blitt rent i senk midt på lyse dagen (begge gangen har jeg kjørt lys bil) av folk som har vikplikt for meg, men det første jeg har hørt da er: Å fanken, jeg så deg rett og slett ikke.. Begge gangen har vært i Kadett E sedan, men begge gangene her har også vært av damer over 50, så vet ikke helt hva som spiller inn her.. Har også blitt påkjørt midt på dagen i en blå bil, mens jeg var i en rundkjøring.. Da i en blå Vectra (Opel igjen da) Har greid å kjøre på en hvit Yaris midt på dagen.. Vet ikke helt på hvilket grunnlag testen er tatt på med tanke på alle de faktorene som spiller inn her, men mye rart å ta hensyn til.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå