Gå til innhold

Windows lar meg ikke starte Mandrake!

Anbefalte innlegg

Har prøvd å installere Mandrake 9.0 på en egen partisjon to ganger nå. Velger å installere standard LILO med grafisk brukergrensesnitt. Men når jeg booter maskina får jeg boot-menyen til Windows XP, og ikke ett ord om Linux. Hvodan får jeg startet Mandrake!!??? Er det mulig å få Mandrake inn på Windows boot-menyen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du må installere lilo på første sektor på oppstartspartisjonen, _ikke_ MBR.. Da blir lilo konfigurert som "hovedoppstarter" og herfra kan du velge NT-loaderen som starter windows

Hmm, hvis du vil at Lilo skal være "hovedoppstarter" så skal du jo nettopp legge den inn på MBR. Så kan man evt. konfe den til å boote NT-loaderen.

Lenke til kommentar
Du må installere lilo på første sektor på oppstartspartisjonen, _ikke_ MBR.. Da blir lilo konfigurert som "hovedoppstarter" og herfra kan du velge NT-loaderen som starter windows

Hmm, hvis du vil at Lilo skal være "hovedoppstarter" så skal du jo nettopp legge den inn på MBR. Så kan man evt. konfe den til å boote NT-loaderen.

Har hatt samme problem før, og når jeg installerte den på første sektor (dev/hda1, ikke dev/hda der MBR ligger) så funka det.. I Linux-boka jeg har så står dette i klartekst i et eget avsnitt..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...