Palme Skrevet 30. april 2008 Del Skrevet 30. april 2008 (endret) Heisan, Jeg driver å lager en liten liste fra en database med noen navn. Jeg har "ORDER by etternavn" som sortering, men jeg ønsker å ha et lite mellomrom mellom hver forskjellig alfabetisk bokstav i etternavnet. Feks. Allheim, Jens Arbestad, Ola Atstad, Lars Barnstad, Kari Berre, Ingunn osv. Nå ser det bare slik ut: Allheim, Jens Arbestad, Ola Atstad, Lars Barnstad, Kari Berre, Ingunn Ikke helt sikker på hvor jeg skulle poste denne, men satser på at det går greit å ligge den her? Min php kode: $color="1"; echo '<table width="50%" border="0" align="center" cellpadding="1" cellspacing="0">'; while ( $row = mysql_fetch_array($resultat) ) { if($color==1){ echo "<tr bgcolor='#F2F4F9' class='SmallText'> <td>".$row['etternavn'].", ".$row['fornavn']."</td><td>".$row['mail']."</td> </tr>"; $color="2"; } else { echo "<tr bgcolor='#FFFFFF' class='SmallText'> <td>".$row['etternavn'].", ".$row['fornavn']."</td><td>".$row['mail']."</td> </tr>"; $color="1"; } } echo "</table>"; Endret 30. april 2008 av Palme Lenke til kommentar
aCa Skrevet 30. april 2008 Del Skrevet 30. april 2008 Ta å hent ut første bokstav av etternavnet og legg den i en temp verdi. I while løkken din kan du sjekke om for bokstaven er lik forrige bokstav, hvis den ikke er lik legg inn ett mellomrom. if ($tmp != $row['etternavn']{0}) { echo '<tr><td> </td></tr>'; $tmp = $row['etternavn']{0}; } Sett noe sånn inn i løkken din før farge sjekken. Er nok veldig mange andre måter å gjøre dette på også, men dette er i hvertfall en enkel løsning. Lenke til kommentar
Palme Skrevet 30. april 2008 Forfatter Del Skrevet 30. april 2008 Så enkelt og genialt Takker for hjelpen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå