Gå til innhold

VirtualBox til ubuntu 8.04

Anbefalte innlegg

Det er ikke vanlig å få beskjed om restart så ofte - er vel stort sett bare ved kernel-oppdateringer.

Men når det gjelder akkurat VirtualBox (eller VMware for den saks skyld) så er disse programmene litt mer knotete enn hva som er vanlig for øvrige programmer, av den enkle grunn at de benytter kernelmoduler som må være kompilert for akkurat den kernel du til enhver tid kjører. Så ved oppdatering av kernel, må også disse modulene enten oppdateres med nye binære versjoner eller rekompileres fra kildekode.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man skal aldri innstallere oppdateringer ukritisk. Det gjelder da uansett operativsystem. Men hos meg (Kubuntu 8.04) blir alltid ny kjernemodul til Virtualbox automatisk merket for innstalasjon når det gjøres en oppdatering av kjernen . Såfremt modulen er tilgjengelig da, selvfølgelig, men dette later til å skje veldig fort?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Det er tydeligvis en trend dette at hver gang jeg gjør de anbefalte oppdateringene i ubuntu så slutter virtualbox å funke. Kanskje like greit å ikke gjøre oppdateringer da? I tillegg så krever ubuntu restart omtrent hver gang jeg gjør noen oppdateringer. Og det er ganske ofte. Trodde litt av poenget med linux var en stabil box med høy oppetid? Ikke restart for anbefalte oppdateringer annenhver dag..

Hei

Du trenger bare å boote når du har oppdatert kernelpakker. (alle som heter linux- ett eller annet)

for å installere riktig versjon av vboxuten å sjekke kernelversjon etc og risikere stavefeil:

sudo apt-get install virtualbox-ose-modules-`uname -r`

legg merke til at det ikke er apostrofer, men backticks. (På mitt tastatur ligger de på Shift+Backslash og så en space)

Hvis du vil at dette skal sjekkes hver gang du booter maskinen, kan du legge til linjen

apt-get install virtualbox-ose-modules-`uname -r`

før "exit 0" i /etc/rc.local. Du kan redigere den filen med

sudo gedit /etc/rc.local

Arno

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...