Gå til innhold

VirtualBox til ubuntu 8.04

Anbefalte innlegg

Jeg skulle gjerne hatt VirtualBox installert i ubuntu 8.04. På downloads hos virtualbox finnes det ikke noe for denne ubuntuversjonen. Hva gjør man da? Jeg har søkt på virtualbox i pakkesaken i ubuntu og fikk opp 20 forskjellige resultater som inneholder gud vet hva, noe som ikke hjelper veldig mye heller. Rart med det, det skal være veldig enkelt men hver gang jeg finner ut at jeg skal prøve noe så er det ikke særlig selvforklarende eller forklarende i det hele tatt :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eh, jeg fikk opp ganske nøyaktig fire pakker i ubuntu 7.10. To av dem inneholdt moduler=drivere hhv. til desktop og server kjerne. En inneholdt kildekoden til Virtualbox. Den første av de fire var Virtualbox selv, og heter virtualbox-ose. For å gjøre det ekstra enkelt finnes virtualbox som virtuell pakke, slik at hvis du rett og slett skriver inn pakkenavnet virtualbox i Synaptic, eller med aptitude/apt-get fra terminal vil virtualbox-ose installeres.

Det stod kort og greit forklart hva alle fire var. Du kan naturligvis installere alle fire om du fortsatt er usikker. Akkurat hvordan ville du foreslått at de hadde gjort det?

Endret av Del
Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg ubuntu her, men da jeg søkte på virtualbox fikk jeg opp minst 20 resultater. Og ingen hadde en beskrivelse som sa "dette må du installere". Det var en haug som het noe med virtualbox og en haug som ikke gjorde det. Skal ta en titt når jeg kommer meg hjem. Jeg trenger altså kun å installere den som heter virtualbox-ose? Hvis jeg finner den..

Virtuell pakke? Hvor er dette beskrevet?

Endret av bo1e
Lenke til kommentar

Installerte via terminal. Foreløpig lovende. Sjekket pakketingen etterpå, søk på virtualbox gir 29 resultater. 2 av dem er nå markert med en annen farge, regner med det er fordi de er installert. Jeg hadde ikke klart å finne ut at det var de to jeg trengte hvis jeg skulle gjort installasjonen selv gjennom pakkeskrotet.

Takk for hjelp :)

Endret av bo1e
Lenke til kommentar

Det er vel ikke noe skrot, de fleste er driverpakker (modules er drivere på linuxspråk). Jeg ser antallet er økt betydelig siden 7.10 i oktober hvor det bare var fire. Nå kunne du installert alle sammen og fortsatt brukt mindre diskplass enn hva en typisk tilsvarende øvelse med MS ville gitt. Dessuten er det forklaring på hver pakke. Så for mange av oss andre er det positivt at de har utvidet tilbudet og fleksibiliteten i forbindelse med VirtualBox, og som normalt vil det fungere helt fint og rett og slett bruke navnet til programmet når du installerer. Jeg ser ikke helt hva man har å klage over her. Uvant kanskje?

Lenke til kommentar

Neida jeg mener ikke at det er skrot, det var bare for å kalle det noe. Pakketing hadde passet bedre :) Ja det er uvant, men det ser ut til at installasjonen funker og det var enkelt når jeg først visste hvordan. Jeg har blitt forvirret tidligere av mange resultater i søk i pakketingen. Blir aldri klok på om det holder å installere det resultatet som ser mest riktig ut eller om det må installeres noe av det andre som dukker opp også. Akkurat det får jeg ikke noe svar på i beskrivelsene. Jeg må ihvertfall vite en del for å kunne forstå hva som eventuelt må installeres.

Men er ihverfall fornøyd akkurat nå :) Hvis jeg får installert winxp i virtualbox og det funker noenlunde så er det ingen grunn til ikke å bruke for eksempel ubuntu som hovedOS.

Endret av bo1e
Lenke til kommentar

Japp det gikk akkurat så lett som jeg håpet det skulle gjøre. Ble litt irritert når ikke musen ville funke, men det ordnet seg med noe addons. Har ikke satt det på noen voldsom prøve ytelsesmessig enda, men til vanlig bruk funker det foreløpig storveis. Virtualbox er et veldig stort pluss for min del ihvertfall, så genialt at det er på plass :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Genialt. Fikk beskjed om at det var noen oppdateringer for systemet å hive inn. Jada sikkert lurt tenkte jeg. Etter restart funker ikke virtualbox lenge. No suitable driver module found for running kernel. Rett og slett genialt. Kjør de anbefalte oppdateringene og risikèr at alt du har installert ikke funker etterpå. Brukervennlighet i et nøtteskall :) Nå har jeg ikke lenger tilgang til nettverksdisken min som ble sharet gjennom en winxpmaskin i virtualbox. Hyggelig.

Tar imot gode råd. Kanskje eneste løsning er å vente til noen lager en versjon av virtualbox som funker sammen med oppdateringen jeg har gjort..?

Endret av bo1e
Lenke til kommentar

Vær litt mer konstruktiv er du snill. Kjører du 8.04? Husker du noe om hva oppdateringen gikk ut på? Fikk oppdateringen gjort seg ferdig? Klarer du å gjengi feilmeldingen du får presist?

Du kan poste output fra følgende kommandoer i terminal:

aptitude search virtualbox
uname -a

Jeg mistenker at pakkeansvarlig for virtualbox ikke var raskt nok ute med nye drivere da kjernen ble oppdatert, eller at du avbrøt oppdateringen før den var ferdig. I begge tilfeller er det fort gjort å fikse.

Lenke til kommentar

Jeg skal prøve å tone ned sarkasmen :p blir bare litt frustrert og irritert når det stadig dukker opp nye ting som for meg ikke ligner grisen hva angår brukervennlighet. Men at folk prøver å hjelpe så kjapt er nesten utrolig, så kudos for det :)

VirtualBox kernel driver not installed. The vboxdrv kernel module was either not loaded or /dev/vboxdrv was not created for some reason. Please install the virtualbox-ose-modules package for your kernel, e.g. virtualbox-ose-modules-generic..

VBox status code: -1908 (VERR_VM_DRIVER_NOT_INSTALLED).

Result Code:

0x80004005

Component:

Console

Interface:

IConsole {1dea5c4b-0753-4193-b909-22330f64ec45}

Setting up virtualbox-ose (1.5.6-dfsg-6ubuntu1) ...

* Starting VirtualBox host networking... [ OK ]

* Starting VirtualBox kernel module vboxdrv

* No suitable module for running kernel found.

En annen ting. Når jeg prøver å avinstallere virtualbox så blir jeg (nesten) ikke kvitt det. Først prøver jeg aptitude purge virtualbox, og det ser ut som det blir fjernet, Men i synaptic package manager ligger det der fremdeles. Så fjerner jeg det med complete remove der. Ser ut som det forsvinner på nytt, men når jeg kikker i home-mappen min så ligger det der fremdeles. Det er kanskje meningen? Sikker bare jeg som ikke skjønner :)

virtualbox-ose-modules-2.6.24-17-generic - virtualbox-ose module for linux-image-2.6.24-17-generic

Linux ubuntu 2.6.24-18-generic #1 SMP Wed May 28 20:27:26 UTC 2008 i686 GNU/Linux

What to do..

8.04 ja, og er rimelig sikker på at alle oppdateringene gikk som de skulle.

Endret av bo1e
Lenke til kommentar
v virtualbox -

i virtualbox-ose - x86 virtualization solution - binaries

p virtualbox-ose-dbg - x86 virtualization solution - debugging symbols

v virtualbox-ose-guest-modules -

p virtualbox-ose-guest-modules-2.6.24-16-386 - virtualbox-ose-guest module for linux-image-2.6.24-16-386

p virtualbox-ose-guest-modules-2.6.24-16-generic - virtualbox-ose-guest module for linux-image-2.6.24-16-generic

p virtualbox-ose-guest-modules-2.6.24-16-openvz - virtualbox-ose-guest module for linux-image-2.6.24-16-openvz

p virtualbox-ose-guest-modules-2.6.24-16-rt - virtualbox-ose-guest module for linux-image-2.6.24-16-rt

p virtualbox-ose-guest-modules-2.6.24-16-server - virtualbox-ose-guest module for linux-image-2.6.24-16-server

p virtualbox-ose-guest-modules-2.6.24-16-virtual - virtualbox-ose-guest module for linux-image-2.6.24-16-virtual

p virtualbox-ose-guest-modules-2.6.24-17-386 - virtualbox-ose-guest module for linux-image-2.6.24-17-386

p virtualbox-ose-guest-modules-2.6.24-17-generic - virtualbox-ose-guest module for linux-image-2.6.24-17-generic

p virtualbox-ose-guest-modules-2.6.24-17-openvz - virtualbox-ose-guest module for linux-image-2.6.24-17-openvz

p virtualbox-ose-guest-modules-2.6.24-17-rt - virtualbox-ose-guest module for linux-image-2.6.24-17-rt

p virtualbox-ose-guest-modules-2.6.24-17-server - virtualbox-ose-guest module for linux-image-2.6.24-17-server

p virtualbox-ose-guest-modules-2.6.24-17-virtual - virtualbox-ose-guest module for linux-image-2.6.24-17-virtual

p virtualbox-ose-guest-modules-386 - virtualbox-ose-guest module for linux-image-386

p virtualbox-ose-guest-modules-generic - virtualbox-ose-guest module for linux-image-generic

p virtualbox-ose-guest-modules-openvz - virtualbox-ose-guest module for linux-image-openvz

p virtualbox-ose-guest-modules-rt - virtualbox-ose-guest module for linux-image-rt

p virtualbox-ose-guest-modules-server - virtualbox-ose-guest module for linux-image-server

p virtualbox-ose-guest-modules-virtual - virtualbox-ose-guest module for linux-image-virtual

p virtualbox-ose-guest-source - x86 virtualization solution - guest addition module source

p virtualbox-ose-guest-utils - x86 virtualization solution - guest utilities

v virtualbox-ose-modules -

p virtualbox-ose-modules-2.6.24-16-386 - virtualbox-ose module for linux-image-2.6.24-16-386

p virtualbox-ose-modules-2.6.24-16-generic - virtualbox-ose module for linux-image-2.6.24-16-generic

p virtualbox-ose-modules-2.6.24-16-openvz - virtualbox-ose module for linux-image-2.6.24-16-openvz

p virtualbox-ose-modules-2.6.24-16-rt - virtualbox-ose module for linux-image-2.6.24-16-rt

p virtualbox-ose-modules-2.6.24-16-server - virtualbox-ose modules for linux-image-2.6.24-16-server

p virtualbox-ose-modules-2.6.24-16-virtual - virtualbox-ose module for linux-image-2.6.24-16-virtual

p virtualbox-ose-modules-2.6.24-17-386 - virtualbox-ose module for linux-image-2.6.24-17-386

p virtualbox-ose-modules-2.6.24-17-generic - virtualbox-ose module for linux-image-2.6.24-17-generic

p virtualbox-ose-modules-2.6.24-17-openvz - virtualbox-ose module for linux-image-2.6.24-17-openvz

p virtualbox-ose-modules-2.6.24-17-rt - virtualbox-ose module for linux-image-2.6.24-17-rt

p virtualbox-ose-modules-2.6.24-17-server - virtualbox-ose modules for linux-image-2.6.24-17-server

p virtualbox-ose-modules-2.6.24-17-virtual - virtualbox-ose module for linux-image-2.6.24-17-virtual

p virtualbox-ose-modules-386 - virtualbox-ose module for linux-image-386

p virtualbox-ose-modules-generic - virtualbox-ose module for linux-image-generic

p virtualbox-ose-modules-openvz - virtualbox-ose module for linux-image-openvz

p virtualbox-ose-modules-rt - virtualbox-ose module for linux-image-rt

p virtualbox-ose-modules-server - virtualbox-ose module for linux-image-server

p virtualbox-ose-modules-virtual - virtualbox-ose module for linux-image-virtual

p virtualbox-ose-source - x86 virtualization solution - kernel module source

Lenke til kommentar
Genialt. Fikk beskjed om at det var noen oppdateringer for systemet å hive inn. Jada sikkert lurt tenkte jeg. Etter restart funker ikke virtualbox lenge. No suitable driver module found for running kernel. Rett og slett genialt. Kjør de anbefalte oppdateringene og risikèr at alt du har installert ikke funker etterpå. Brukervennlighet i et nøtteskall :) Nå har jeg ikke lenger tilgang til nettverksdisken min som ble sharet gjennom en winxpmaskin i virtualbox. Hyggelig.

Tar imot gode råd. Kanskje eneste løsning er å vente til noen lager en versjon av virtualbox som funker sammen med oppdateringen jeg har gjort..?

Jeg fikk samme problem, men løste det med å skru på "Proposed Updates" i "Software Sources" se bildet.

Du vil få mange nye oppdateringer, men du skal kun ha "virtualbox-ose-modules-2.6.24-18-generic". Så start opp Synaptic og legg det inn. Da fungerer VirtualBox helt fint.

atlef.

Lenke til kommentar
Jeg fikk samme problem, men løste det med å skru på "Proposed Updates" i "Software Sources" se bildet.

Du vil få mange nye oppdateringer, men du skal kun ha "virtualbox-ose-modules-2.6.24-18-generic". Så start opp Synaptic og legg det inn. Da fungerer VirtualBox helt fint.

atlef.

Prøvde det men ingen nye pakker til virtualbox med riktig nummerr bak dukket opp. Fikk en feilmelding da den forsøkte å reloade, sikkert noe krøll som skjedde.

Prøvde sudo aptitude install osv og det ser ut til å funke. Japp da var det igang igjen.

Takker for hjelp nok en gang :)

Endret av bo1e
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det er tydeligvis en trend dette at hver gang jeg gjør de anbefalte oppdateringene i ubuntu så slutter virtualbox å funke. Kanskje like greit å ikke gjøre oppdateringer da? I tillegg så krever ubuntu restart omtrent hver gang jeg gjør noen oppdateringer. Og det er ganske ofte. Trodde litt av poenget med linux var en stabil box med høy oppetid? Ikke restart for anbefalte oppdateringer annenhver dag..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...