papp Skrevet 4. mars 2003 Del Skrevet 4. mars 2003 Har kjøpt en asus 40x brenner, den bruker nesten 6min på en full 80min cd? er dette riktig? har p4 256 mb ddr (pc2700) :x Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 4. mars 2003 Del Skrevet 4. mars 2003 er dma på?, får du masse buffer underrun?, er platene av typen 40x? Lenke til kommentar
papp Skrevet 4. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2003 vet ikke om dma er på, cd`ene skal være gode for 48x. bufferen løper opp og ned hele tiden. vet ikke hva som er feil Lenke til kommentar
venomzorg Skrevet 4. mars 2003 Del Skrevet 4. mars 2003 husker jeg hadde problem nAr harddisken var pA samme ide kabel som harddisken ellernoe, da gikk det tregt. Lenke til kommentar
papp Skrevet 4. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2003 har bare dvd rommen på samme ide kabel.... hvordan skrur man av dma greiene? Lenke til kommentar
Paddington Skrevet 4. mars 2003 Del Skrevet 4. mars 2003 6 min for selve brenninga, eller fra du trykker start til cd spretter ut? Det er muligens ikke helt urimelig. Regner med at du brenner data, ikke musikk cd? Lenke til kommentar
XaTrIx Skrevet 4. mars 2003 Del Skrevet 4. mars 2003 Har fått et lignende problem selv, tror det er harddisken som må defragmenteres. På determine maximum speed i nero går den mellom 5 og 30mb/s. Lenke til kommentar
sammy70 Skrevet 5. mars 2003 Del Skrevet 5. mars 2003 har bare dvd rommen på samme ide kabel.... hvordan skrur man av dma greiene? For å se om DMA er PÅ, Kontrollpanel > System > Maskinvare > Enhetsbehandling > IDE ATA/ATAPI-kontrollere > Avanserte innstillinger på primær eller sekundær IDE-kanal (altså hvor brenneren er tilkoblet). Lenke til kommentar
papp Skrevet 5. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2003 Er det annerledes på win2k? -står sis bus master -Ultra dma channel -Ultra dma channel står ikke noe om advanced properties... Lenke til kommentar
sammy70 Skrevet 6. mars 2003 Del Skrevet 6. mars 2003 Er det annerledes på win2k? -står sis bus master -Ultra dma channel -Ultra dma channel står ikke noe om advanced properties... Er det samme på w2kpro. Utvid IDE ATA/ATAPI-kontrollere. Der finner du primær og sekundær IDE-kanal, høyreklikk > egenskaper. Der skal du ha en arkfane med avanserte innstillinger. Der finner du hva som er gjeldene overføringsmodus. Skal stå på Ultra DMA-modus. :wink: Lenke til kommentar
phnx85 Skrevet 6. mars 2003 Del Skrevet 6. mars 2003 Hva er forskjellen på DMA og PIO? Hva er best? Jeg kjører Primer IDE-kanal (begge harddiskene) på DMA og Sekunder IDE-kanal (CD-rom og brenner) på PIO. Bør jeg sette Sekunder IDE-kanal til DMA? Er det ytelses forskjell? Lenke til kommentar
sammy70 Skrevet 6. mars 2003 Del Skrevet 6. mars 2003 Hva er forskjellen på DMA og PIO? Hva er best? Jeg kjører Primer IDE-kanal (begge harddiskene) på DMA og Sekunder IDE-kanal (CD-rom og brenner) på PIO. Bør jeg sette Sekunder IDE-kanal til DMA? Er det ytelses forskjell? DMA: Direct Memory Access. En svært rask metode for å flytte data fra et lagringsmedium eller utvidelseskort inn i PCens internminne for bearbeiding. Gir adgang til internminnet uten å gå via mikroprosessoren. Signalene går da igjennom såkalte DMA-kanaler. DMA Mode: en måte å overføre data fra harddisker på, hvor data overføres direkte mellom harddisken og PCens internminne uten at PCens CPU er involvert (i motsetning til PIO Mode). Dette er en fordel spesielt i multitaskingmiljøer, hvor CPUen da kan gjøre mer nyttige oppgaver enn å vente på at data skal overføres fra harddisken. Det er seks ulike DMA-moduser; Single Word DMA 0, 1 og 2, samt Multiword DMA 0, 1 og 2. Disse tilbyr overføringshastigheter på fra 2,1 MBps til 16,6 MBps. Kjører du brenneren din i PIO-modus regner jeg med at du får masse "buffer underruns" og at brenningen din går forferdelig tregt. Stor ytelsesforskjell! Lenke til kommentar
Jannis-15 Skrevet 6. mars 2003 Del Skrevet 6. mars 2003 ja, DMA skal stå på om du har murlighet for det.. det er mye bedre og mye raskere siden den ikke krever CPU Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 6. mars 2003 Del Skrevet 6. mars 2003 sett alt på dma så slipper du buffer underrun = når datastræmmen halter og bufferen hopper opp og ned Lenke til kommentar
papp Skrevet 6. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2003 i biosen står det dma 0-6 ? hva skal den da stå på? Lenke til kommentar
papp Skrevet 6. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2003 kanskje jeg har for lite ram? har 256 ddr (pc2700) Den brenner kjapt når bufferen går under 100% Lenke til kommentar
sammy70 Skrevet 6. mars 2003 Del Skrevet 6. mars 2003 vet ikke om dma er på, cd`ene skal være gode for 48x.bufferen løper opp og ned hele tiden. vet ikke hva som er feil Har du funnet ut om den står i DMA-modus ennå? Går bufferen opp og ned hele tiden tipper jeg at DMA ikke er på. Lenke til kommentar
papp Skrevet 6. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 6. mars 2003 Jeg har satt dma på 6 i boisen, kjører win2k, og finner ei advanced properties under IDE ATA/ATAPI controllers, står bare: -sis bus master ide controller -ultra dma channel -ultra dma channel finner ikke noe når jeg høyreklikker på dem heller Lenke til kommentar
Brugle Skrevet 6. mars 2003 Del Skrevet 6. mars 2003 Gidder du å si hvilken Harddisk du har? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå