Gå til innhold

Crytek gjør slutt på eksklusive PC-spill

Anbefalte innlegg

Tror ikke det er noe å frykte for mtp pc-spill dog.

Se på steam og tilsvarende direct-to-disk alternativer. De fleste går så det suser, og siden de kan presse prisen på spillene såpass pga distribusjonen er prisene faktisk nogenlunde realistiske. I tillegg får man vha en slik løsning den beste kopisperren som er, oppkobling mot en eller annen sentral server for verifikasjon. Å kjøre en hacka steamserver selv etc er slitsomt, for ikke å snakke om at du ikke får ta del i onlinemulighetene de fleste spill har (og nå kommer vel achievements og slikt for fullt her også).

Also, at crysis sugde har kanskje noe med saken å gjøre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-16183
Boo-fucking-hoo. Hvorfor er det synd at de nå skal utvide målgruppen slik at flere mennesker får (u)gleden av å prøve spillene deres?

Farcry var morsomt. Crysis var også ganske morsomt, faktisk. Irriterende med alle som skal grave etter feil bare fordi noe er litt "hypet". "Oi, en bugg! Det har jeg aldri sett før, en bugg er noe som virkelig er unikt, og som aldri kommer frem i kvalitetsprodukt. Huff og huff."

Selv hadde jeg ikke noen problem med bugs i Crysis.

Er litt enig i at bransjen skal se det som positivt at andre personer som egentlig ikke ville kjøpt spillet får prøve det og lage seg en mening om det... Hvis man tenker over det så er det positivt for selskapene. Synd at de har griske advokater som "gjør jobben sin"

Lenke til kommentar

Ingen har sagt noe om å kjøre en hacket steam-server selv. Alt jeg sa var at vi bare trenger å la spillet tro vi har aktivert det. Det er noe helt annet. Du kan sammenligne det med å sjekke at vi faktisk har den originale dvd-platen når vi vil spille noe. Alt du trenger gjøre er å la spillet tro du har platen, så er den saken løst permanent. Å la spillet tro du er koblet opp mot en server er litt mer avansert, men i utgangspunktet er det ganske likt. :)

Når det gjelder Crysis på konsoll gjør det meg ingenting. Problemet er at de selv har innrømmet (logisk nok) at en konsoll-versjon av Crysis må strippes litt, så vi får mindre kart og sånt. Det blir rett og slett en dårligere versjon av den vi har på PC, fordi PCen er kraftigere. Det betyr enkelt og greit at om vi får spill til både PC og konsoll samtidig vil PC-versjonen være svakere enn den strengt tatt trenger være fordi den må fungere på konsoll også. På den annen side har vi jo det nye Ghostbuster-spillet. Det kommer til de fleste konsoller og PC, men Wii-versjonen vil være forskjellig fra de andre med annerledes grafisk stil, annet kontrollsystem og så videre. Vi får håpe vi begynner å se en lignende ting hos andre også, så vi får en litt forskjellig PC-versjon enn hos de andre. Dessuten mener jeg å ha lest at Ghost Recon: Advanced Warfighter ble utviklet til både PC og xbox360 samtidig, men i to forskjellige versjoner fra grunnen. Det gjør at det ble optimalt for både PC og xbox360, selv om det er samme spill. ;)

Lenke til kommentar

Som noen andre har nevnt i denne tråden, så skulle det ha vært sånn at man må registrere spillet før man kan spillet, det logge inn med brukernavn og passord, så er det problemet løst. Men så er det da et nytt problem, da blir det sikkert lagd cracks slik at man slipper å registrere, men som thecrow77 nevner, så er det en vanskelig jobb, å lure spillet til at du er koblet opp på en server.

Mitt forslag:

-Registrerer CD-KEY med brukernavn og passord

-Må koble seg opp på hoved serveren for å spille, samt å logge inn

-Etter at man har logget seg inn så trenger man ikke nett lenger, samt at man ikke skal spille MP.

-Trenger bare å logge seg inn etter at spillet er startet, og må logge seg inn på nytt hver gang spillet starter på nytt

-Automatisk CD-KEY verifiseren hver måned, hvis CD-KEY blir unvalid, sperr spillet fra å starte, og vis bare en re-registrerings vindu

Endret av Gnålern
Lenke til kommentar

Låt mig säga som sånn. Jag har mångfaldigt fler kunder som lastar ned Xbox, Xbox 360 och Wii spel än som lastar ned PC spel så detta är ren bullshit. Det är en grund till att cod 4 och WoW säljer flerfaldigt mer än Crytek's sina spel bara för att ta det värsta exemplerna. Jag hade faktist en smula respekt för Crytek för deras "vänliga" community, och med spel som ser förbannat bra ut och som faktist får testa den dyra hardwaren vi spenderar tio-tusentals kronor på varje år. Men inte efter detta tyvärr. Detta kommer garanterat att föra till att jag lastar ned deras nästa titel, vare sig den kommer exklusivt till PC eller inte.

Lenke til kommentar
Hater så mange produsenter skylder på piratkopiering. Greit at mange gjør det. Men totalt sett selges det vel flere spill en noen gang. Og er sikkert mange som tidligere kjøpte til pc nå heller kjøper til konsoll.

Personlig har jeg ikke kjøpt crysis. prøvde det litt, greit at det så fint ut men ellers var det bare overhypa spør du meg.

Nå er det vel liten tvil om at piratekopering til PC er ett langt større problem enn det er med piratekopiering til konsoll. Konsollene har blitt "vanskeligere" å modde, og hvis du får moddet så er det litt mer arbeid å faktisk få brukt det. (Ref dual layer plater, de rette brennerene etc etc).

På gamle xboxen var det jo bare å låne spill, og velge DVD 2 Disc og voila så var alt godt etter at maskinen var chippa.

Så ja, jeg tror faktisk at PC gamere på mange måter har gravd seg selv litt ned i graven med for mye piratvirksomhet. På ett generelt grunnlag. At Crytek er den som drar det opp igjen nå bryr jeg meg fint lite om. Det er jo ett problem som vi har sett de siste årene. Antall gode PC spill, og pc spill releaser i seg selv har gått ned.

Lenke til kommentar
Jeg gledet meg til Crysis, men ble skeptisk siden det krevde så sinnsykt bra maskinvare for å kjøre. Greit vi kan spille på Medium og Low, men hva er vitsen? ;) Men hovedproblemet mitt er ikke systemkravene da jeg fint kjører det på rimelig høye detailer og alt det der. Problemet er bare at det er så utrolig kjedelig spill. Alt du gjør er å gå et sted, skyte folk, gå et sted, skye folk, gå et sted, skyte folk og så videre og så videre og så videre. Greit vi får en og annen boss nå og da, men hva så? Det blir bare en større fiende å skyte, før vi går videre og skyter flere folk. Det kan jo være en av grunnene til dårlige salgstall. ;)

Det er derfor det kalles fps spill.

Lenke til kommentar
Låt mig säga som sånn. Jag har mångfaldigt fler kunder som lastar ned Xbox, Xbox 360 och Wii spel än som lastar ned PC spel så detta är ren bullshit. Det är en grund till att cod 4 och WoW säljer flerfaldigt mer än Crytek's sina spel bara för att ta det värsta exemplerna. Jag hade faktist en smula respekt för Crytek för deras "vänliga" community, och med spel som ser förbannat bra ut och som faktist får testa den dyra hardwaren vi spenderar tio-tusentals kronor på varje år. Men inte efter detta tyvärr. Detta kommer garanterat att föra till att jag lastar ned deras nästa titel, vare sig den kommer exklusivt till PC eller inte.

Typisk svensk sier nå jeg...

Lenke til kommentar
om det er noen få pga av en eller annen grunn ikke har penger til og kjøpe ett spill (det finnes faktiske fattige mennesker i norge, og ikke minst i resten av verden) som har laster ned sin underholding for og i det hele tatt få tak i den.

Oi....er du virkelig så naiv?

Vi snakker altså om en person/familie med PC til å spille Crysis, men som dessverre nærmest ikke har råd til mat og må derfor piratkopiere?

Piraters argumenter blir bare verre og verre. Slutt med den idiotiske formen for legitimering.

Uansett hvordan du vil legitimere det og hva slags nobel grunn en vil overbevise andre om at en har så er det utrolig enkelt. Gratis vs. 400 spenn.

Lenke til kommentar
Bryr meg egentlig mindre hva dette selskapet mener. De som lager virkelig gode underholdende spill selger mye, og de vet det selv og de kommer ikke til å slutte med PC / kjøre konsoll som melkemaskin.

Men det er også klart, hvis du liker et spill så KJØP DET. Ja, ikke minst singleplayer spill også. Ikke regn med at "det har jo ikke noe å si hva jeg som enkeltperson bruker pengene på". Jo det har det, fordi "alle" tenker sånn.

Så konsoll er melkemaskin, hmm det var selveste Nintendo som startet det hele omtrent, så jeg vil ikke si att konsoll er melkemaskin

Lenke til kommentar
Bryr meg egentlig mindre hva dette selskapet mener. De som lager virkelig gode underholdende spill selger mye, og de vet det selv og de kommer ikke til å slutte med PC / kjøre konsoll som melkemaskin.

Men det er også klart, hvis du liker et spill så KJØP DET. Ja, ikke minst singleplayer spill også. Ikke regn med at "det har jo ikke noe å si hva jeg som enkeltperson bruker pengene på". Jo det har det, fordi "alle" tenker sånn.

Så konsoll er melkemaskin, hmm det var selveste Nintendo som startet det hele omtrent, så jeg vil ikke si att konsoll er melkemaskin

Jeg mener absolutt ikke at alt som har med konsoll å gjøre er melking. Men enkelte spill er bedre på PC på grunn av flere muligheter med interface for eksempel. Dermed mener jeg at noen slike spill lanseres på konsoll kun fordi det er flere som kjøper spill der, selv om de spillene blir dårligere på grunn av at utviklingen da ofte starter på konsoll.

For å si det på en annen måte bør man starte utviklingen på den plattformen som passer spillet best.

Det var kanskje en dårlig formulering å si at de kjører konsoll som melkemaskin uten å vite nøyaktig hva slags spill det er snakk om. Men hvis de føler de må starte med konsoll bare på grunn av penger tror jeg de mister en del av den kreative motivasjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...