Gå til innhold

Crytek gjør slutt på eksklusive PC-spill

Anbefalte innlegg

skjønner ikke hvordan de kan være misfornøyd. spillet har solgt i millioner av eksemplarer, og ikke kom og fortell att de har gått i underskudd. grådighet lenge leve. om det er noen få pga av en eller annen grunn ikke har penger til og kjøpe ett spill (det finnes faktiske fattige mennesker i norge, og ikke minst i resten av verden) som har laster ned sin underholding for og i det hele tatt få tak i den. mesteparten er ikke poteniselle kunder allikavel, så de taper jo ikke noe på det. jeg ser det som ett kunstverk på lik linje med bøker, film og musikk. og de fleste seriøse kunstnere vill att matrialet deres skal ut til mest mulig personer, ikke att de skal tjene penger på det.

Endret av alleibruk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når det gjelder piratkopiering: det finnes vel knapt en PC i Europa og Amerika som ikke er koblet til internett nå. Hvis man må logge seg på en server med et unikt serienummer og brukernavn/passord for å kunne spille et singel-player spill, så ville det langt på vei bekjempe piratkopieringen.

Som alle andre kopisperrer og antipirat-løsninger, kommer denne til å kunne omgås. Og da strander spillet på det samme som mange andre spill i den nyere tid har lidd av - det blir mer brukervennlig å piratkopiere spillet enn å kjøpe det.

Lenke til kommentar
skjønner ikke hvordan de kan være misfornøyd. spillet har solgt i millioner av eksemplarer, og ikke kom og fortell att de har gått i underskudd. grådighet lenge leve. om det er noen få pga av en eller annen grunn ikke har penger til og kjøpe ett spill (det finnes faktiske fattige mennesker i norge, og ikke minst i resten av verden) som har laster ned sin underholding for og i det hele tatt få tak i den. mesteparten er ikke poteniselle kunder allikavel, så de taper jo ikke noe på det. jeg ser det som ett kunstverk på lik linje med bøker, film og musikk. og de fleste seriøse kunstnere vill att matrialet deres skal ut til mest mulig personer, ikke att de skal tjene penger på det.

Sant, men det er noen utgivere, investorer osv som kanskje bryr seg mer om å skaffe mat på bordet..?

Kanskje også en Porsche i garasjen, noen millioner på kontoen, et slott og halve kongeriket.

Endret av Mynotir
Lenke til kommentar
Det er naa over 5 aar siden jeg sist lastet ned en film eller et spill, paa ulovlig vis. Foer den tid kjoepte jeg spill jeg virkelig ville ha (Starcraft, Warcraft 3, Jedi Knight, C&C, Baldurs Gate, Half Life osv.), og lastet ned spill jeg syntes var litt interessant. Filmer derimot lastet jeg ned over en lav sko.

Etter hvert syntes jeg det var litt stusselig aa ha piratkopier, og samtidig begynte samlerinnstinktet mitt aa krible, saa jeg stoppet enkelt og greit aa laste ned. Samtidig begynte jeg aa bli mer kritisk til spillene som kom ut, jeg gadd ikke aa kaste vekk tid lenger paa spill med middelmaadige kritikker.

Crysis har jeg aldri vurdert aa kjoepe en gang. Naar et Spill blir hypet pga av grafikken blinker det varsellys hos meg med en gang. Dessuten hadde jeg ikke i naerheten av bra nok PC da det kom ut. At piratkopiering er skylden til daarlig salg er litt for enkelt. Spill selger seg selv. Er ikke spillet bra, selger ikke spillet bra. En fyr fra Stardock (Galactic Civilization, Sins of a solar empire) skrev en god artikkel om akkurat dette:

Piracy & PC Gaming

Der har du jo svaret :)

Lenke til kommentar
Crysis har blitt piratkopiert masse. Grunnen er kanskje at det heller er et sånt spill man bare prøver for grafikken, ikke et spill man faktisk spiller.

Jeg har råd til spillene mine, så jeg kjøper dem. Personlig mister jeg fort interessen når jeg ikke har kjøpt spillet.

Indeed..

Lenke til kommentar

synes det er synd at crytek vil slutte og lage bare pc spill pga piratkopiering.crysis har vist solgt mellom 1-2 mill kopier og det er ganske bra for et pc spill selv med piratkopiering.jeg var sjøl en fyr som brukte og laste ned ulovlige spill før.men før 2 år siden slutten jeg helt og laste ned spill.de eneste spillene jeg laster ned nå er når jeg kjøper spill på steam.blir forbannet på folk som klager på at spill har masse bugs når de har lastet ned en pirat versjon av spillet.

synes både crysis og farcry er noe av det beste spillene jeg har spillt noen gang.

Lenke til kommentar

Crytek hadde visst veldig store forventninger til salgstall og når man setter seg et mål og ikke klarer å oppnå den, så blir man jo skuffet. Kanskje ikke så merkelig at de nå bestemmer seg for å satse på flere plattform.

Lenke til kommentar
Dette er noe vi kommer til å se mere og mere fremmover tror jeg. Om ikke dem kommer på en genial løsning som løser problemet med kopiering.

Til og med sjefen for Funcom har sagt noko i samme bane som sjefen for Funcom! Sett vekk frå MMO-titlar skal dei kun fokusere på multi-plattform(evt. kun konsoll).

Eg kjøpte Crysis. Gameplay hadde potensiale i starten, men vart rett og slett kjedeleg etterkvart. Mykje bugs, *DÅRLEG* oppfølgning med patches og dårleg performance *skjønt* at eg hadde ein flunkande ny bærbar PC med fokus på gaming-hardware.

Veit du kvifor Blizzard er eit av verdas største produsentar av spel? Diablo 1 og 2, Starcraft og Warcraft titlane kunne nærmast spelast på ALLE maskiner. Alle spela måtte gjennom nålauget før release og vart *nøye* og *fortsatt* oppfølgt. Ingen av desse titlane hadde revolusjonerandes grafikk, men grafikken var pen, og sjølv dei eldste titlane er til å ete per i dag.

Starcraft 2 går etter same oppskrifta. Dei vil selje millionar av kopiar. Pga fantastisk multiplayer støtte og campaign.

Endret av AshtraY
Lenke til kommentar

Better safe than sorry, blizzard kunne lært bransjen mye.

Ser jo gang på gang spill som flopper ved release kanskje pga noen små bugs.... Blir for dumt når et spill med potensiale såvidt er spillbart ved release pga 1 deadline, sier ikke at det nødvendigvis er spillutviklernes skyld men de som pusher deadlines etc.

Jobber du under/med EA veit jo folk hva du får, et halvferdig hypa produkt, så kommer de og skylder på oss når de pissa i motvind allerede da de gikk inn avtalen.

Førsteinntrykket mitt av et spill synker faktisk hver jævla gang jeg blir påtvunget å se den EA logoen i all sin "prakt" hver bidige gang det kommer et spill hvor EA har en finger med i spillet.

EA = kvantitet foran kvalitet.

Endret av <Iversen>
Lenke til kommentar

Bryr meg egentlig mindre hva dette selskapet mener. De som lager virkelig gode underholdende spill selger mye, og de vet det selv og de kommer ikke til å slutte med PC / kjøre konsoll som melkemaskin.

Men det er også klart, hvis du liker et spill så KJØP DET. Ja, ikke minst singleplayer spill også. Ikke regn med at "det har jo ikke noe å si hva jeg som enkeltperson bruker pengene på". Jo det har det, fordi "alle" tenker sånn.

Endret av Crossfire
Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082

Det skal komme, dog blir det nok ikke PC eksklusivt. Det vil nok dukke opp på konsoller også. Det er ganske synd, da man får en nedstrippet versjon. Med mindre de utvikler egen versjon for PC. Konsoller har jo for lite minne til å kjøre Crysis grafikken på det beste. Vi fr sikkert en elendig konsollversjon som blir portet til PC.

Endret av medlem-105082
Lenke til kommentar
Gjest medlem-16183

Jeg syntes måten Steam gir deg mulighet for å kjøpe spill for 10$ online er meget bra, jeg kjøpte for ikke så lenge siden HL2:Episode 1 og selv om spillet ikke helt faller i min smak så syntes jeg det er et bra produkt og alt i alt syntes jeg det var verdt det jeg ga for det.

Hvis spillbransjen kunne samarbeide mere så kunne vi fått bedre kvalitetskontroll og hvis vi hadde en veldig bra måte for å kunne finne spill som passer den og den personligheten så kunne vi forbrukere følt oss tryggere på at når vi kjøper et produkt så får vi det vi vil og det vi har rett på.

Jeg føler at så lenge spillbransjen konkurrerer med hverandre så kommer de ingen vei så lenge vi forbrukere står sammen.

Personlig venter jeg på at spillprodusenter/forhandlere av spill skal gjøre et smart trekk for piratkopiering er umulig å unngå.

Jeg tror også at produsenter/utviklere må se sannheten at ikke alle spill man utvikler selger bra selv om marketing hinter at det skal bli en suksess. Framgang og lønnsomhet går opp og ned som alt her i livet og å skylde på pirater blir for dumt.

Endret av medlem-16183
Lenke til kommentar

I "de gode, gamle dager" lenge før internett hendte det ofte man måtte bla opp til en bestemt side i manualen og finne et ord i en linje og skrive det inn i spillet for å få spilt det. Det kunne for eksempel være femte ord på linje tyve på side nitten. Uten manualen har man ikke sjanse til å finne ut hvilket ord det er snakk om da det kunne være hvilket som helst ord (inkludert ord de fant opp selv kun for det spillet), men likevel var det som regel ikke så vanskelig å omgå det om man ville. Dette var som sagt lenge før internett, så man kunne jo ikke bare laste ned manualen elektronisk heller.

Den perfekte kopibeskyttelsen eksisterer ikke og kommer aldri til å gjøre det. Når det gjelder å måtte aktivere et spill på internett høres det jo helt sikkert ut da man ikke kan "narre" serveren til å tro vi har en lovlig kopi, men hva om vi narrer spillet i stedet? Tross alt trenger vi ikke aktivere et spill hver bidige gang vi vil spille det, så det holder å la spillet tro vi har aktivert det på lovlig vis. Og selv om vi hadde vært nødt til å aktivere det hver bidige gang kunne det lett omgås med å for eksempel endre adressen til serveren og la spillet tro vi må aktivere spillet på vår lokale datamaskin. Ikke at jeg vil gi hackere idéer, bare nevner det som et eksempel. :)

Lenke til kommentar
Litt dårlig av Crytek å primært skylde på piratkopiering fordi de har dårlige salgstall på Crysis. Nå kreves det en super-pc for å kjøre dette spillet.

Det er faktisk ikke sant. Om du vil ha max grafikk ja, men ikke for å spille. Jeg tror at den tanken du har der er hovedgrunnen til at spillet ikke solgte så bra.

Crytek skrøytet for mye at det var verdens mest krevende spill grafisk, og glemte å legge til at mindre kraftige maskiner kan spille den også.

Lenke til kommentar

Problemet til Crysis er at det ser rimelig møkk ut om du kjører det på low eller medium. Det finnes mange andre spill som er lansert i løpet av de siste årene som ser langt bedre ut på lave instillinger enn det Crysis gjør, og samtidig ikke har like stive systemkrav.

Lenke til kommentar

Boo-fucking-hoo. Hvorfor er det synd at de nå skal utvide målgruppen slik at flere mennesker får (u)gleden av å prøve spillene deres?

Farcry var morsomt. Crysis var også ganske morsomt, faktisk. Irriterende med alle som skal grave etter feil bare fordi noe er litt "hypet". "Oi, en bugg! Det har jeg aldri sett før, en bugg er noe som virkelig er unikt, og som aldri kommer frem i kvalitetsprodukt. Huff og huff."

Selv hadde jeg ikke noen problem med bugs i Crysis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...