Gå til innhold

Crytek gjør slutt på eksklusive PC-spill

Anbefalte innlegg

Må innrømme at denne artikkelen traff meg, har ofte hatt dårlig samvittighet for å laste ned piratkopier, og når jeg ser at piratkopieringen går ut over meg som pc-gamer, så er det fristende å slutte med det. Har spilt far-cry og crysis mange timer og kost meg med begge spillene, så crytek fortjener virkelig noen kroner fra meg. :(

Samme her....Har selv lastet ned spill, men har begynt å kjøpe de. For det første av samvittighet, og så koster de jo ikke så veldig mye( er billigere en andre konsoller)

Samt at man kan selge de senere og få noen kroner tilbake.Dessuten har spillene blitt så store i Gb, at de tar opptil flere dager å laste de ned, samt at det ikke er sikkert at de funker.Så jeg kan forstå argumentene til Crytek.Trist hvis de kutter ut til pc av den grunn.

Så det er bare en ting å gjøre ....kjøp spillene :-)

Spillene til pc er billige ja synes dem er skammbillige for min del, men her må selv forbrukeren stå ansvar når det gjeld oppgradreringer til pc i større grad enn man må gjør med konsoller ;).

Dem kutter ikke å lage spill til pc, dem kutter bare med "eksklusive" spill til pc. Da ser jeg for meg framtidige Crysis-spill eller helt nye spill vil komme på PS3 og 360 etterhvert!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hater så mange produsenter skylder på piratkopiering. Greit at mange gjør det. Men totalt sett selges det vel flere spill en noen gang. Og er sikkert mange som tidligere kjøpte til pc nå heller kjøper til konsoll.

Personlig har jeg ikke kjøpt crysis. prøvde det litt, greit at det så fint ut men ellers var det bare overhypa spør du meg.

Lenke til kommentar
Jeg slettet crysis + alle andre piratkopier fra harddisken. Føles fint. Skal støtte crytek + en del andre produsenter med noen kroner neste gang jeg får penger.

Haha. En tidligere fortapt sjel har funnet lyset og konvertert!

Hehe ;) Men seriøst, syntes det var skikkelig dumt å høre at en så bra produsent som crytek som virkelig fører spill-teknologien videre ikke har økonomi til å fortsette på samme måten lenger, og synes de fortjener støtte fra gamere.

Endret av Bellicus
Lenke til kommentar
I believe that’s the core problem of PC gaming: piracy…

Hysterisk.

Prøvde å laste ned demo av crysis for å se om hypen var berettiget.

Etter 3 forsøk fra deres egen side pluss 2 frittstående sider med håpløs nedlastningstid ga jeg opp og stakk innom piratbukta, der lastet jeg ned hele spillet på under 2 timer.

Og etter litt spilling viste det seg at hypen ikke var berettiget i det hele tatt.

Same shit, nice wrapping.

Litt dumt å syte når det er lettere og raskere å få tak i en full piratkopi enn en ordinær demo.

Ikke at jeg på noen måte oppfordrer til piratkopiering. jeg handler spill rett som det er både online og i spillbutikker, men det betyr ikke at jeg vil bruke penger på bæsj.

Lenke til kommentar
Tyipsk PC-spillprodusenter å skylde på pirater når middelmådighetene deres ikke selger. I tillegg brukte jo CryTek et par år på å fortelle alle at "PC-en din kommer aldri i verden til å kjøre dette, så avansert er det! Bare glem det!"

Ja, det er noe med dette. Er typisk at det bare er "store" spillprodusenter som klager over at ingen spiller spillene deres. Tror det er mange som har mye å lære av Telltale, for eksempel, som går så det suser. :) Det kommer jo også utrolig mange PC-exclusive titler i år (som vanlig), og ser ingen av de klage. Samme skjer hvert eneste år.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082
Haha,

litt skjebnens ironi det her. Crytek ble såvidt jeg vet utsatt for razzia av Bundespolizei for å ha laget FarCry delvis med piratvare.

Feil. De ble mistent fort å ha piratvare, men det var feil. Politiet fant ingen ting.

Endret av medlem-105082
Lenke til kommentar

Crysis har blitt piratkopiert masse. Grunnen er kanskje at det heller er et sånt spill man bare prøver for grafikken, ikke et spill man faktisk spiller.

Jeg har råd til spillene mine, så jeg kjøper dem. Personlig mister jeg fort interessen når jeg ikke har kjøpt spillet.

Lenke til kommentar

Det er naa over 5 aar siden jeg sist lastet ned en film eller et spill, paa ulovlig vis. Foer den tid kjoepte jeg spill jeg virkelig ville ha (Starcraft, Warcraft 3, Jedi Knight, C&C, Baldurs Gate, Half Life osv.), og lastet ned spill jeg syntes var litt interessant. Filmer derimot lastet jeg ned over en lav sko.

Etter hvert syntes jeg det var litt stusselig aa ha piratkopier, og samtidig begynte samlerinnstinktet mitt aa krible, saa jeg stoppet enkelt og greit aa laste ned. Samtidig begynte jeg aa bli mer kritisk til spillene som kom ut, jeg gadd ikke aa kaste vekk tid lenger paa spill med middelmaadige kritikker.

Crysis har jeg aldri vurdert aa kjoepe en gang. Naar et Spill blir hypet pga av grafikken blinker det varsellys hos meg med en gang. Dessuten hadde jeg ikke i naerheten av bra nok PC da det kom ut. At piratkopiering er skylden til daarlig salg er litt for enkelt. Spill selger seg selv. Er ikke spillet bra, selger ikke spillet bra. En fyr fra Stardock (Galactic Civilization, Sins of a solar empire) skrev en god artikkel om akkurat dette:

Piracy & PC Gaming

Endret av Patton
Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082

Men nå har da Crysis solgt bra. Over 1 million solgte kopier. Lite tenker du? Vel, du ser nå hvor populært The Witcher er, hvor det sies at spillet har vært en suksess på salgstall. Hvor mye har de solgt? Seineste rapport var over 600.000 kopier. Og det kom ut før Crysis og.

Endret av medlem-105082
Lenke til kommentar

Jeg gledet meg til Crysis, men ble skeptisk siden det krevde så sinnsykt bra maskinvare for å kjøre. Greit vi kan spille på Medium og Low, men hva er vitsen? ;) Men hovedproblemet mitt er ikke systemkravene da jeg fint kjører det på rimelig høye detailer og alt det der. Problemet er bare at det er så utrolig kjedelig spill. Alt du gjør er å gå et sted, skyte folk, gå et sted, skye folk, gå et sted, skyte folk og så videre og så videre og så videre. Greit vi får en og annen boss nå og da, men hva så? Det blir bare en større fiende å skyte, før vi går videre og skyter flere folk. Det kan jo være en av grunnene til dårlige salgstall. ;)

Lenke til kommentar

I løpet av mitt ikke så veldig lange liv, har jeg kunn piratkopiert ett eneste spill. Det er noe av de værste tabbene jeg har gjort. Jeg fikk dårlig så samvittighet at jeg trodde jeg skulle krepere. I løpet av en måned kjøpte jeg likesågodt 3 ekte kopier av spillet xD

Endret av ShampooMacTavish
Lenke til kommentar

Hverken Far Cry eller Crysis har ikke klart å overbevise meg om at de er noen særlige gode spill, jeg synes historien er som regel viktig i spill og disse to hadde ikke mye til en god historie imo. Gameplay i Crysis var ganske bra, men det holdt ikke i lengden for meg. Far Cry droppa jeg etter 20 minutter fordi jeg kjedet meg noe sykt med det spillet, falt ikke i smak i det hele tatt. Så at Crytek skal nå være dramaqueen og gå over til konsoll i tillegg er direkte latterlig. Har ingen respekt for det selskapet som legger sin fokus på eyecandy.

Lenke til kommentar

Crysis er mer enn bare eyecandy. Det har bedre fysikk enn FarCry, bedre kunstig intelligens, kjempebra brettdesign, nytt konsept for bruk av "augmentations", og bra flyt gjennom hele spillet til tross for veldig høyt polygon-tall. At det har høykvalitetsteksturer som opsjon betyr ikke at spillet er verdiløst på lavere kvalitet.

Når det gjelder piratkopiering: det finnes vel knapt en PC i Europa og Amerika som ikke er koblet til internett nå. Hvis man må logge seg på en server med et unikt serienummer og brukernavn/passord for å kunne spille et singel-player spill, så ville det langt på vei bekjempe piratkopieringen.

Jeg får inntrykk av at enkelte tror at det er en menneskerett å stjele underholdning. Det er de samme personene som glorifiserer piratene, fordi piratkopiering er så enkelt at det ikke føles som tyveri.

Lenke til kommentar

Er enig i at Crysis er mer enn bare eyecandy. AIen er bra, fysikken er bra, nanodrakten er bra og så videre. Bare synd de glemte "spillbarhet". :p

Og nei, det hindrer nok ingen å måtte aktivere spill over nettet for å spille dem. BioShock ødela for seg selv med vanvittig idiotisk kopibeskyttelse og kunne kun installeres to ganger, men det er ikke så veldig vanskelig akkurat å fjerne sperren så man får spilt et spill man har kjøpt og betalt på lovlig vis. Mange av oss, meg inkludert, endte opp med et spill vi ikke engang kunne installere fordi vi hadde oppgradert PCen. Hadde de ikke redusert kopibeskyttelsen i en senere patch hadde jeg enten cracket det eller kastet det, og en god stund var jeg på nippet til det siste.

Lenke til kommentar
Crysis er mer enn bare eyecandy. Det har bedre fysikk enn FarCry, bedre kunstig intelligens, kjempebra brettdesign, nytt konsept for bruk av "augmentations", og bra flyt gjennom hele spillet til tross for veldig høyt polygon-tall. At det har høykvalitetsteksturer som opsjon betyr ikke at spillet er verdiløst på lavere kvalitet.

Når det gjelder piratkopiering: det finnes vel knapt en PC i Europa og Amerika som ikke er koblet til internett nå. Hvis man må logge seg på en server med et unikt serienummer og brukernavn/passord for å kunne spille et singel-player spill, så ville det langt på vei bekjempe piratkopieringen.

Jeg får inntrykk av at enkelte tror at det er en menneskerett å stjele underholdning. Det er de samme personene som glorifiserer piratene, fordi piratkopiering er så enkelt at det ikke føles som tyveri.

Kan ikke si low og medium er det lekreste jeg har sett av alle spill jeg har spilt, steiner popper opp i vilden sky, gresset inneholder blåfarge, jævla ugly våpenfysikk. Og jeg hadde kun low med en forpult fps på 5-10 pga feil valg av ett pckjøp, heldigvis var det ikke jeg som kjøpte den ;)

Endret av Toman85
Lenke til kommentar

Jeg men Crytek er litt for krass og enkle her. Selv har jeg vært trofast PC-gamer i nesten nesten 20år, før jeg kom over en billig xbox(1) for ca 2,5 år siden. Siden den gangen har det bare blitt mindre og mindre PC-spilling, og jeg har gått til innkjøp av 360, PS2, Wii og PSP. DS og PS3 er på ønskelista. Jeg tror spilling generelt(med kanskje unntak av MMO) har flyttet inn i stua, det er rett og slett mer komfertabelt og ligge opp i sofan og spille foran flatskjermen, kanskje har du besøk så kan man spille sammen?

Lenke til kommentar

Hva om spill til PC hadde en slags tvunget registrering? De aller aller fleste med en pc i dag har jo tilgang til nett. At du rett og slett måtte lage en konto med unik nøkkel. Noe lignende STEAM. Tror en del av problemet er at man ofte får tak i piratkopier lenge før spillene ankommer butikken. Vet ikke om dette hadde løst noe problem...kanskje, kanskje ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...