Gå til innhold

Crytek gjør slutt på eksklusive PC-spill

Anbefalte innlegg

Crytek president Cevat Yerli has revealed in an interview with PC Play that Crytek will no longer make PC-exclusive titles.

“We are suffering currently from the huge piracy that is encompassing Crysis,” he said. “We seem to lead the charts in piracy by a large margin, a [situation] that is not desirable.”

He added: “I believe that’s the core problem of PC gaming: piracy… PC gamers that pirate games inherently destroy the platform. Similar games on consoles sell factors of 4-5 more. It was a big lesson for us and I believe we wont have PC exclusives as we did with Crysis in future. We are going to support PC, but not exclusive any more.”

Kilde: http://www.videogaming247.com/2008/04/29/n...ays-crytek-ceo/

Virker som PC-spillere er i ferd med å ødelegge for seg selv, big time!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jadda jadda , vet spredningen ikke var like intens før

Det kan godt hende pc spillere graver sin egen grav for tiden, det jeg synes er merkelig og ikke nevne er modchip markedet som har gitt piratkopiering på konsoller et markant løft. Kan ikke akkurat undergrave det faktumet

Lenke til kommentar

Det er ikke bare det at PCen har mer piratkopiering enn konsoller, men en har jo det at det er flere spillere/kunder som bruker utelukkende konsoll. Så å holde seg vekke disse millionene med potensielle kunder er egenltig noe ingen spillprodusenter som vil holde seg flytende kan gjøre.

Ellers så får en jo bare håpe de gjøre en bedre jobb enn en del andre selskaper når de lager en PCversjon.

Lenke til kommentar
Litt dårlig av Crytek å primært skylde på piratkopiering fordi de har dårlige salgstall på Crysis. Nå kreves det en super-pc for å kjøre dette spillet.

Salgstallene til Crysis har overgått all forventning.

Mener å ha lest en artikkel (tror kanskje det var på Gamereactor.no) at Crysis opplevde dårlig salg.

Lenke til kommentar

Ja nettopp det kan også være en potensiell felle Crytek falt i . De skulle overgå alt , til og med mainstream pc kraft . Jeg fantaserer fortsatt om hvilke specs Crytek har brukt for og lage den traileren de gav ut før lansering. Greit at spillet er framtidsrettet, men det får da være grenser

Lenke til kommentar

Men samtidig så må jo noen dytte kraft og gi ut slike spill for at utviklingen skal gå framover så ikke hardware-produsentene blir sittende på sine lauvbær.

Synd det er flott at de dropper det å lage ting ekslusivt for PC, så lenge de kan klare å gi ut spillene samtidig uten å måtte vente flere mnd mellom en pc-version og en konsoll-utgave :)

Lenke til kommentar

Uansett hvordan man vrir og vender på det så krever det litt å spille piratkopierte spill på konsoller. Og vil tro det bare vil bli vanskeligere med neste generasjons konsoller slik utviklingen er.

Den orginale xboxen gjorde det relativt enkelt, men selv der trengte man modchip, harddisk, programvare for overføring osv.

På pc er det jo enklere å få tak i og spille et piratkopiert spill enn et orginalt.

Lenke til kommentar

Haha,

litt skjebnens ironi det her. Crytek ble såvidt jeg vet utsatt for razzia av Bundespolizei for å ha laget FarCry delvis med piratvare.

for min del er ikke eksklusivitet til PC viktig. Jeg er mer enn fornøyd hvis spill bare kommer på PC. Eksklusivitet til PC høres forresten litt rart ut. Hvem gidder å betale for slik eksklusivitet. Det er jo konkurranse og valgfrihet på de fleste hardvare componenter. Det må være Microsoft, da, siden PC-spill øker verdien av Windows, men de har jo sin Xbox.

For mindre spillselskaper er PC en bra plattform fordi man slipper å betale en masse royalties til konsollprodusenter.

Jeg tipper framtiden blir at spill kommer på PC litt senere, når de utålmodige allerede har kjøpt til konsoll, og man kan trekke ut litt mer kjøpekraft ved å selge til PC-brukere.

Forøvrig tror jeg det at man kan slippe unna piratkopiering ved å utgi eksklusivt til konsoll er en midlertidig løsning. Gode pirat-emulatorer vil nok vokse fram.

Lenke til kommentar

Hvor mye har Crysis solgt verdensbasis? Tror aldri det er over 2 millioner, da hadde dem ihvertfall sagt det ved hjelp av å spre nyheten på nettet og artikkler som omhandler deres "suksess"

Bare Cod4 har solgt sikkert snart 8millioner kopier og Halo 3 som er kun til 360 har solgt nærmere 9millioner

Bare tenk hvor mangen kopier Crysis hadde solgt viss det hadde kommet til PS3/360 ;)

Lenke til kommentar

Typisk PC-spillprodusenter å skylde på pirater når middelmådighetene deres ikke selger. I tillegg brukte jo CryTek et par år på å fortelle alle at "PC-en din kommer aldri i verden til å kjøre dette, så avansert er det! Bare glem det!"

Fin typo 8D

Endret av Zealuu
Lenke til kommentar
Tyipsk PC-spillprodusenter å skylde på pirater når middelmådighetene deres ikke selger. I tillegg brukte jo CryTek et par år på å fortelle alle at "PC-en din kommer aldri i verden til å kjøre dette, så avansert er det! Bare glem det!"

hva annet er det å skylde på?

kjenner 5-6 stykker som lastet ned crysis fordi de ikke ville kjøpe det. meg selv og en annen venn kjøpte det. nå sier jeg ikke at 6/8 laster ned, men det er opplagt at det går dårlig pga rævhøl som absolutt ikke gidd å bruke penger på spill.

skjønner godt argumentet til Crytek og det er frustrerende at noe alltid skal ødelege for alle andre :realmad:

Lenke til kommentar

Må innrømme at denne artikkelen traff meg, har ofte hatt dårlig samvittighet for å laste ned piratkopier, og når jeg ser at piratkopieringen går ut over meg som pc-gamer, så er det fristende å slutte med det. Har spilt far-cry og crysis mange timer og kost meg med begge spillene, så crytek fortjener virkelig noen kroner fra meg. :(

Lenke til kommentar
hva annet er det å skylde på?

Tyipsk PC-spillprodusenter å skylde på pirater når middelmådighetene deres ikke selger. I tillegg brukte jo CryTek et par år på å fortelle alle at "PC-en din kommer aldri i verden til å kjøre dette, så avansert er det! Bare glem det!"

Selvsagt forekommer det piratkopiering i ganske stor skala, men det blir litt for lettvint å alltid lempe alt ansvar for salgstall som ikke svarer til utviklers forventninger over på det.

Ellers kan jeg jo legge til at jeg kjøpte Crysis på releasedagen, og det eneste jeg angrer på er at jeg ikke gikk opp på Game og plukket med meg Limited Edition-greien. Som de fremdeles har. GRMBLE.

Lenke til kommentar
Må innrømme at denne artikkelen traff meg, har ofte hatt dårlig samvittighet for å laste ned piratkopier, og når jeg ser at piratkopieringen går ut over meg som pc-gamer, så er det fristende å slutte med det. Har spilt far-cry og crysis mange timer og kost meg med begge spillene, så crytek fortjener virkelig noen kroner fra meg. :(

Samme her....Har selv lastet ned spill, men har begynt å kjøpe de. For det første av samvittighet, og så koster de jo ikke så veldig mye( er billigere en andre konsoller)

Samt at man kan selge de senere og få noen kroner tilbake.Dessuten har spillene blitt så store i Gb, at de tar opptil flere dager å laste de ned, samt at det ikke er sikkert at de funker.Så jeg kan forstå argumentene til Crytek.Trist hvis de kutter ut til pc av den grunn.

Så det er bare en ting å gjøre ....kjøp spillene :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...