Gå til innhold

Komponenter i en forsterker

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En forsterker kan vel lages vha. både transistorer og rør(usikker på hvordan de virker, mest vanlig i HiFi-utstyr). Det vanligste er likevel å bruke transistorer.

selve oppsettet av en forsterker er ganske enkelt og involverer såvidt jeg husker bare en PNP-transistor. Kan laste opp et enkelt koblingsskjema i morgen når jeg har fått lest litt, dersom du vil.

Endret av Garanti
Lenke til kommentar

En forsterker består av følgende komponenter: halvledere, resistorer, kondensatorer og induktorer, akkurat som all annen elektronikk. Spørsmålet ditt bør nok spesifisereres litt bedre dersom du ønsker et matnyttig svar :)

(i første omgang, hva slags forsterker snakker du om? effektforsterker for lyd? gitarforsterker? radioforsterker?)

Det finnes innen alle kategorier av forsterkere en haug med topologier, varianter og løsninger. Så å gi et svar på "SLIK er en forsterker bygget opp" er ikke så veldig greit. Nå er det nå slik at enkelte topologier er betydelig mer vanlige enn andre, men.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar
En forsterker består av følgende komponenter: halvledere, resistorer, kondensatorer og induktorer, akkurat som all annen elektronikk. Spørsmålet ditt bør nok spesifisereres litt bedre dersom du ønsker et matnyttig svar :)

(i første omgang, hva slags forsterker snakker du om? effektforsterker for lyd? gitarforsterker? radioforsterker?)

Det finnes innen alle kategorier av forsterkere en haug med topologier, varianter og løsninger. Så å gi et svar på "SLIK er en forsterker bygget opp" er ikke så veldig greit. Nå er det nå slik at enkelte topologier er betydelig mer vanlige enn andre, men.

Ja du har rett, dårlig spesifisert spørsmål.

Jeg snakker om en effektforsterker for lyd. Når jeg spurte om komponenter tenkte jeg mest på hardware komponenter, (en pc består av strømforsyning, hovedkort, cpu, skjermkort osv...)

Som sagt har jeg lest noe om moduler, men hva gjør de og er det noen andre ting forsterkeren består av? Er vel en strømforsyning inni der også?

Lenke til kommentar

Forsterkere er ikke spesielt modulære, og sjeldent beregnet for å kunnes taes i fra hverandre eller oppgraderes slik som datamaskiner.

Men strømforsyningen er i mange tilfeller en enhet som kan separeres fra resten (ihvertfall funksjonsmessig).

Lenke til kommentar

Det grunnleggende oppsettet er slik som vist i figuren nedenfor. Dette er en klasse A forsterker om jeg ikke husker feil (dvs linær men masse effekt sløses vekk).

post-47774-1209560761_thumb.jpg

Signalet inn er vist som Vs og enheten som motar det forsterkede signalet er mostanden RL.

Følgende forsterker vil så lenge signalene inn finnes i det rette arbeidsområdet ha en forsterkning av signalet inn på 106. (Egentlig -106spenningsforsterkning).

Transistoren som brukes er en bipolar junction transistor.

I praksis vil veldig få forsterkere vært satt så enkelt opp, da det er ønskelig med høy effektivitet osv noe som fører til komplekse kretser, gjerne med bruk av rask svitsjing (av og på skruing) av signalet.

En annen mye brukt forsterker til lave effekter (altså ikke lyd mot høyttaler, men f.eks på overføringen av lyd fra lydkort (cdspiller) til forsterker) er operasjonsforsterkere, de produseres som små ICer (ser ut som små datachips) og inneholder en rekke transistorer. En enkel operasjonsforsterker kan f.eks være bygget opp slik som vist nedenfor.

post-47774-1209560844_thumb.jpg

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Praktisk talt alle moderne linjær forsterkere baserer seg i dag hovedsaklig på samme prinsippene som en operasjonsforsterker.

Differentielt inngangstrinn -> spenningsforsterningstrinns -> komplimentært utgangstrinn

(og tilbakekopling selvfølgelig).

Dette kan implementeres med så få som 5 transistorer, eller betydelig flere.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Definisjonen på en forforsterker er nok i beste tilfelle vag. Det de fleste nok vil være enig om er at en forforsterker er en enhet som ikke er beregnet for å drive en lydkilde (høyttaler) direkte. En forforsterker jobber hovedsaklig med lav-nivå signaler, og det er her det meste av signalbehandling skjer. Avhengig av applikasjonen kan dette innebære:

- Volum/balansekontroll

- EQ/tonekontroll

- Inngangsvelger

- Forsterkning og EQ av RIAA/phono-signal

- DA-konvertering av digitale innsignal

De aller fleste stereoforsterkere er en kombienhet som kan sies å ha både en forforsterker-del og en effektforsterker-del, men frittstående PA/monoblokker finner vi også.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Skjønner.

Så hvis man ikke har en forforsterker så er det kun lydkilden som bestemmer volumet?

Forforsterkeren står mellom lydkilden og forsterkeren?

Er det noen som har erfaring med å bygge en forsterker helt fra bunnen av?

Kan tenke meg at det er et artig prosjekt.

Lenke til kommentar

Volumkontroll kan gjøres vha et enkelt potmeter, så en del effektforsterkere har det. Noen vil kanskje si at dette potmeteret er en passiv forforsterker, men det blir et definisjonspørsmål. Men generelt vil lydkilden bestemme volumet dersom det kun benyttes en effektforsterker, ja.

Lenke til kommentar

Er ikke så vanskelig å bygge forsterkere selv. Byggde meg noen 15W effektforsterkere jeg brukte til å drive noen høytalere. Brukte kun pc som lydkilde, men da jeg fikk noen stygge opplevelser med høy lyd uten å kunne justere raskt ble en matboks bygd om til volumkontrol ved et potmeter og noen RCA kontakter.

Drev også å bygget en forforsterker, men kom ikke lengere enn inngangskortet og strømforsyningskortet. Viste seg at han som etset kretskortet til forsterkermodulen hadde gjort dette speilvendt.....

Finnes drøssevis med tegninger og skjema ute på nettet, så bare å lete lit. I tillegg er det mange elektronikkblader på narvesen, som ofte har tegninger på artige prosjekter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...