frodeeide Skrevet 29. april 2008 Del Skrevet 29. april 2008 Hei! Jeg har en litt gammel pc, med et ganske dårlig skjermkort, og lurer på om jeg kan bare kjøpe meg et nytt og heftig skjermkort, og den vil alikevel takle crysis o.l ? pc sys: p4 3,2 ghz 2 gb ddr ram et ganske bra aopen HK, mer en det er vel ikke nødvendig og vite? jeg har da et asus radeon x700 skjermkort som jeg skal bytte ut nå med dette tenkte jeg : her lurer på om dette skjermkort bytte har mye og si på om det lagger i store og nye spill som crysis osv. vil det lagge? Takk på forhånd. Frode Lenke til kommentar
anordne Skrevet 29. april 2008 Del Skrevet 29. april 2008 Det vil hjelpe betydelig. Du skulle nok hatt ny cpu og minne og da(hvilket hovedkort har du?). Men det kan du gjøre i neste omgang. Lenke til kommentar
FrodeA Skrevet 29. april 2008 Del Skrevet 29. april 2008 du får 9800gtx til 300kr ekstra da.. tenk litt over det også! da har du kanskje skjermkort som holder enda litt lengre (dvs til resten av maskinen skal oppgraderes og litt til).. Lenke til kommentar
NilsiT Skrevet 30. april 2008 Del Skrevet 30. april 2008 den vil slite litt med crysis tror jeg pga cpu'en din... Lenke til kommentar
Green_Monster Skrevet 30. april 2008 Del Skrevet 30. april 2008 (endret) Å bare sette inn ett nytt skjermkort nytter dessverre ikke. Om du skulle ha en PCIe port på hovedkortet og setter i det heftigste du får tak i pr.dags dato så vil ikke resten av maskinen kunne henge med og du får dermed ikke utnyttet kraften i skjermkortet, mens du overoppheter og stresser ut de andre ressursene i maskinen. Med andre ord så må du bli kvitt flaskehalser og delene må henge i hop om du skal kunne utnytte alle komponentene i maskinen.. Tipper maskinen din er 3-4 år gammel? Endret 30. april 2008 av Cri Lenke til kommentar
frodeeide Skrevet 30. april 2008 Forfatter Del Skrevet 30. april 2008 Å bare sette inn ett nytt skjermkort nytter dessverre ikke. Om du skulle ha en PCIe port på hovedkortet og setter i det heftigste du får tak i pr.dags dato så vil ikke resten av maskinen kunne henge med og du får dermed ikke utnyttet kraften i skjermkortet, mens du overoppheter og stresser ut de andre ressursene i maskinen. Med andre ord så må du bli kvitt flaskehalser og delene må henge i hop om du skal kunne utnytte alle komponentene i maskinen.. Tipper maskinen din er 3-4 år gammel? Nei, pcen min begynner og nerme seg 2 år gammel, og prosessoren er ikke veldig bra nei, men den er kjøpt for ca 10 måneder siden. Så det du mener er at kjøp av nytt skjermkort ikke vil hjelpe litt en gang ? Vil ikke pcen kunne dra noen nye spill? Den har da 2 gb ram, riktignok ikke ddr2, og prosessoren kan glatt klokkes til 3,5 ghz og fortsatt holde seg kald. Når det gjelder en litt lenger oppe som lurte på hvilket HK jeg hadde, så er det dette Lenke til kommentar
Green_Monster Skrevet 30. april 2008 Del Skrevet 30. april 2008 (endret) Jo for all del så kan det hjelpe, men av erfaring så burde du gjøre deg kjent med om det vil fungere (og det gjør du jo i denne tråden forsovidt) før du kjøper kortet fordi du kan få flaskehalser og CPU er påpekt her allrede. Jeg kan dessverre ikke nok om kompabiliteten mellom det kortet du ønsker å sette inn og CPU, men som en heads up så kan det være en dårlig ide å putte inn en kjapp og ny komponent i ett system som ikke klarer å utnytte kortet du setter inn. P4 er en enkel kjerne prossesor og vil nok ha det tøfft i ett sånt miljø, spesiellt om du stresser den med grafikken fra Crysis og en kjapp GPU Crysis som spill er et veldig krevende spill og til og med nye maskiner kan slite litt om du skal ha med deg eye-candy (som har gjort spillet kjent) og DX10 som du kun får ved Vista, da burde du i tillegg ha 4gb(PC6400@800) ram selv om 2 er minimum. Det jeg prøver å si er at om du først starter å oppgradere må du kanskje ta med i beregningen at trengs å kjøpe flere komponenter i rekke å rad for å få den efekkten du leter etter. Får håpe det kommer noen inn i tråden som kan gi deg ett bedre begrunnet svar og peke ut de komponenter som må skiftes ut for å få ett bra resultat i Crysis. Det vil hjelpe om du lager en handle liste i priguiden der du ramser opp alle de delene du har på nåværende rigg og setter det inn her. Endret 30. april 2008 av Cri Lenke til kommentar
frodeeide Skrevet 30. april 2008 Forfatter Del Skrevet 30. april 2008 Jo for all del så kan det hjelpe, men av erfaring så burde du gjøre deg kjent med om det vil fungere (og det gjør du jo i denne tråden forsovidt) før du kjøper kortet fordi du kan få flaskehalser og CPU er påpekt her allrede. Jeg kan dessverre ikke nok om kompabiliteten mellom det kortet du ønsker å sette inn og CPU, men som en heads up så kan det være en dårlig ide å putte inn en kjapp og ny komponent i ett system som ikke klarer å utnytte kortet du setter inn. P4 er en enkel kjerne prossesor og vil nok ha det tøfft i ett sånt miljø, spesiellt om du stresser den med grafikken fra Crysis og en kjapp GPU Crysis som spill er et veldig krevende spill og til og med nye maskiner kan slite litt om du skal ha med deg eye-candy (som har gjort spillet kjent) og DX10 som du kun får ved Vista, da burde du i tillegg ha 4gb(PC6400@800) ram selv om 2 er minimum. Det jeg prøver å si er at om du først starter å oppgradere må du kanskje ta med i beregningen at trengs å kjøpe flere komponenter i rekke å rad for å få den efekkten du leter etter. Får håpe det kommer noen inn i tråden som kan gi deg ett bedre begrunnet svar og peke ut de komponenter som må skiftes ut for å få ett bra resultat i Crysis. Det vil hjelpe om du lager en handle liste i priguiden der du ramser opp alle de delene du har på nåværende rigg og setter det inn her. Okei, takk for grundig og godt svar! Jeg ser at det aller beste hadde vært og oppgradere både hk, prosessor og gpu. Men jeg er ærlig og sier at crysis uten lagg er ikke et must for meg, men spill som cod4 og gears of war og bioshok uten lagg, går det glatt? For om det gjør det, noe det ikke gjør med mitt nåværende skjermkort så er det mer enn godt nok for meg. Det er selvfølgelig så og si idioti og ikke oppgradere de andre komponentene, da jeg ikke får fullt utbytte av skjermkorte når jeg ikke har gode nok "medspillere" men lurer på om jeg kjører de 3 nevnte spilla uten lagg? trenger ikke være på full grafikk, gjerne medium. Jeg kan forresten ôg fikse 1 gb til ram, altså 3gb totalt. Lenke til kommentar
frodeeide Skrevet 30. april 2008 Forfatter Del Skrevet 30. april 2008 *bump* beklager, men trenger svar på akkurat dette rimelig kjapt, da jeg bestiller litt senere idag Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 30. april 2008 Del Skrevet 30. april 2008 Ikke bry deg så fryktelig om flaskehals her og flaskehals der. Noe vil alltid være flaskehals. Et 8800GT vil gi deg enorm ytelsesgevinst. Kan ikke fortelle deg hvor mange fps du vil få eller noe, men det er en god oppgradering. Du vil da sitte på et system som er langt over minimum system requirements i bioshock og godt over recommended når det kommer til GFX Ting du bør tenke på er: Har jeg PCI-E? Har jeg en ok strømforsyning? Ca 400 watt Har jeg plass i kabinettet til kortet? Lenke til kommentar
Green_Monster Skrevet 30. april 2008 Del Skrevet 30. april 2008 (endret) http://www.systemrequirementslab.com/referrer/srtest Fant en sak i ett annet forum, kanskje den er til hjelp.. har ikke brukt den selv, men håper den påper ting som kan være greit å sjekke ut. Endret 30. april 2008 av Cri Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå