Gå til innhold

Lage batch-fil for CHMOD'ing av filer og mapper

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en dedikert Linux-server (CentOS5) i USA.

Har nå en standard installasjon som har akkurat samme CHMOD'ing av filene og mappene.

Lurer da på om det er noen her som har peil på hvordan jeg lager en slik batchfil som automatisk CHMOD'er alt korrekt?

Har shell tilgang via cPanel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
chmod'er alt korrekt til/for hva? En standardinstallasjon skal i utgangspunktet fungere til det meste....

Får opp en liste over en rekke filer og mapper som skal ha CHMOD ditt og datt når jeg installerer.

Dreier vel seg om en ca. 30-40 oppføringer

Lenke til kommentar
Helt normal mappestruktur for hva da? Hvor står lista over hva du skal chmodde? Hva prøver du å installere?

Tar du ikke hintet om at jeg ikke vil RØPE hva jeg skal installere?!

Dette er snakk om liten smørbrødliste med filer og mapper som skal settes til enten CHMOD 666 eller CHMOD 777

Lenke til kommentar
Helt normal mappestruktur for hva da? Hvor står lista over hva du skal chmodde? Hva prøver du å installere?

Dette er snakk om liten smørbrødliste med filer og mapper som skal settes til enten CHMOD 666 eller CHMOD 777

Nei, siden du ikke har hintet om det.

smørbrødliste:

chmod 777 <mappe>

chmod 666 <fil>

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nei, siden du ikke har hintet om det.

smørbrødliste:

chmod 777 <mappe>

chmod 666 <fil>

Deng! Da er jeg dårlig til å hinte...!

Menne takk. Fikk også opplyst:

chmod 0777 /usr/home/sites/mappenavn/

chmod 0644 /usr/home/sites/mappenavn/filnavn.cgi

Fra en kis her.

Er det samme hva man kaller denne filen for utføring eller kan man i praksis kalle den hva som helst og skrive ./minfil.filen for så utføre kommandoen...??

NÅGET ukjent med disse kommandoene, men synes egentlig det virker kos. Litt sånn DOS-aktig opplegg ?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Er det samme hva man kaller denne filen for utføring eller kan man i praksis kalle den hva som helst og skrive ./minfil.filen for så utføre kommandoen...??

NÅGET ukjent med disse kommandoene, men synes egentlig det virker kos. Litt sånn DOS-aktig opplegg ?

Du har sikkert funnet ut av dette nå ;) Men ja, det må ikke være et spesielt filetternavn. Du kan for eksempel kalle det minfil.sh. Så lenge du gir filen kjøretillatelse (chmod), så kan du kjøre den som ./minfil.sh.

Det er veldig likt DOS ja. Bare mye mer kraftig, så du bør være litt forsiktig ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...