Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ustabil bil på ujevn vei. Feil dekk eller felger?

Anbefalte innlegg

Sliter med at bilen vil dra seg nedi alle små og store spor i veien. Dette er utrolig slitsomt å lengden.

For jeg kjøpte meg noen nye felger uten å tenke så mye på det. De passet tenkte jeg. Men nå i etter tid har jeg sett at bilen skal ha et37, mens felgene er et42(rundt der). Kan det være derfor bilen ikke ligger så godt på veien eller er det dekkene bilen ikke liker? Faren min hadde problem med at dekkene var grunnen til at bilen var ujevn på veien.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ganske vanlig at bilen blir mindre retningsstabil med lavere profil. Bilen skifter retning raskere, og det er jo kos på svingete veier. Jeg regner med at det er derfor du byttet dekkdimensjon?

Økt innpress gir større belastning på hjulopphenget, men det bør ikke gi mer sporing.

Lenke til kommentar
Rister det i rattet eller bilen når du kjører vanlig?

Nei, men har merket at det rister litt da jeg bremser. Men under vanlig kjøring på fin vei er den god å kjøre

Det er ganske vanlig at bilen blir mindre retningsstabil med lavere profil. Bilen skifter retning raskere, og det er jo kos på svingete veier. Jeg regner med at det er derfor du byttet dekkdimensjon?

Jeg måtte kjøpe nye for noen tok mine andre felger. Tok da de billigste felgene jeg fant. Dekk kjøpte jeg utennom. Brukte dekk. Kun 100mil gamle

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg hadde samme problem som deg. Da jeg byttet fra vinterdekk til sommerdekk gikk jeg fra 205/55R16 til 225/45R17. Det var mye mer sporing, og jeg måtte ofte jobbe litt for å holde bilen på rett kurs. Da jeg var hos dekkforhandleren anbefalte de meg et dekk med runde kanter, men med samme dimensjon slik at jeg slapp å bytte felger.

Jeg har kjørt 4000 km på dem allerede og er veldig godt fornøyd. De sporer fortsatt litt, men ikke så mye som de gamle.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...