Sharp Skrevet 29. april 2008 Del Skrevet 29. april 2008 Jeg har en Sony Ericsson K810i hvor en av menytastene falt av. Mobilen har blitt pent behandlet i 10 mnd, så regnet med dette skulle være en grei garantisak. Moobi derimot hevder at mobilen er defekt siden hovedkortet er bøyd pga. fallskade og at det derfor ikke dekkes av garantien. Nå virket telefonen utmerket før jeg sendte den inn til Moobi, bortsett fra denne tasten som falt av da. Jeg klarer ikke helt se sammenhengen mellom skade på hovedkort og en tast som faller av, men nå er jo ikke jeg service-tekniker. Kanskje noen der ute kan gi meg en god forklaring? Uansett, under ligger bildebeviset Moobi sendte meg på at hovedkortet var ødelagt pga. fallskade. Kan noen forklare meg hvordan jeg ser dette, og hva som er skadet? Utfra mitt utrenede øye ser hovedkortet nemlig like beint ut som den røde streken. Lenke til kommentar
Loko Skrevet 29. april 2008 Del Skrevet 29. april 2008 Hvis du følger den røde stripen så legger man merke til at det er mer rom mellom "aleminium" kanten til venstre, midt på enn hva det er oppe og nede. Altså bøyd. Skal ikke uttale meg om du burde miste reklamasjonsretten av den grunn, men jeg ser vertfall at den er noe bøyd. Lenke til kommentar
Sharp Skrevet 29. april 2008 Forfatter Del Skrevet 29. april 2008 Hvis du følger den røde stripen så legger man merke til at det er mer rom mellom "aleminium" kanten til venstre, midt på enn hva det er oppe og nede. Altså bøyd. Jeg er ikke helt med nå. Midt på er det ca 25 piksler fra den røde streken til hovedkortet på høyre side. Går du opp til toppen er det fremdeles 25 piksler avstand. Følger du hovedkortet nedover synker avstanden til ca 15 piksler. Dvs. hvis jeg går 3000 piksler ned fra midten, så bøyer hovedkortet seg 10 piksler. Hvis vi da antar det skyldes en knekk på midten, er den da 0,2 grader. Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 29. april 2008 Del Skrevet 29. april 2008 (endret) Moobi derimot hevder at mobilen er defekt siden hovedkortet er bøyd pga. fallskade og at det derfor ikke dekkes av garantien. Nå virket telefonen utmerket før jeg sendte den inn til Moobi, bortsett fra denne tasten som falt av da. Jeg klarer ikke helt se sammenhengen mellom skade på hovedkort og en tast som faller av, men nå er jo ikke jeg service-tekniker. Kanskje noen der ute kan gi meg en god forklaring? De fleste taster faller ikke av seg selv (selv om det selvfølgelig har hendt), og det er ikke vanskelig å anta at en fallskade vil kunne ødelegge taster, hovedkort samt en del andre komponenter. Fallskade betyr kraftige ytre påvirkninger. En kraftig ytre påvirkning kan sikkert de fleste skjønne at kan føre til mye skade. Utfra mitt utrenede øye ser hovedkortet nemlig like beint ut som den røde streken. Ikke veldig lett å se, men den virker noe bøyd. Ikke mye, men litt er det. Kan du med hånden på hjertet si at du i de ti månedene du har hatt mobilen aldri har mistet den i bakken/gulvet? Endret 30. april 2008 av Nuffern Lenke til kommentar
Lilac1 Skrevet 30. april 2008 Del Skrevet 30. april 2008 Moobi er forøvrig en veldig "seriøs" bedrift som leverer alle mobilene sine med påskriften "i følge forbrukerloven mister du angreretten om du slår produktet på", noe som ikke bare er feil, men meget sannsynlig lovstridig. Lenke til kommentar
Caze Skrevet 30. april 2008 Del Skrevet 30. april 2008 Jeg ser også at ALUMINIUMET er bøyd, sånn cirka på midten. Du ser det lett hvis du zoomer godt inn på bildet og scroller opp og ned. Lenke til kommentar
Sharp Skrevet 30. april 2008 Forfatter Del Skrevet 30. april 2008 [Kan du med hånden på hjertet si at du i de ti månedene du har hatt mobilen aldri har mistet den i bakken/gulvet? Jeg vil tippe den har gått i gulvet max 5 ganger i løpet av de ti månedene, da alle ganger fra bukselomme-høyde ned til bakken. Nå vet jeg om ganske mange som har opplevd at tastene faller av på K810i, så det er en svakhet der. Men jeg kommer meg ingen vei med Moobi, og må betale 320 kr nå for å få tilbake mobilen. Hva kan jeg gjøre videre? Jeg mener fremdeles bestemt at tasten ikke har falt av pga. fallskade! Lenke til kommentar
esoteric Skrevet 30. april 2008 Del Skrevet 30. april 2008 Er det vel ikke Moobi som tar service for Sony Ericsson? Og heller ikke de som krever deg for 320 kr for å telefonen tilbake.. Sitter du på mobilen, mister den i gulve, kan den få seg en "bøy" som gjør at tastene kan løsne. Sett dette på flere K810i. Har opplevd at dette har blitt dekket av garantien i noen tilfelder, men ikke alltid Lenke til kommentar
Sharp Skrevet 30. april 2008 Forfatter Del Skrevet 30. april 2008 Er det vel ikke Moobi som tar service for Sony Ericsson? Og heller ikke de som krever deg for 320 kr for å telefonen tilbake.. Det var til Moobi mobilen ble sendt, og det er nå Moobi som krever 320 kr av meg for å få tilbake mobilen. Hvem som faktisk har sett på den vet jeg ingenting om. Sitter du på mobilen, mister den i gulve, kan den få seg en "bøy" som gjør at tastene kan løsne. Sett dette på flere K810i. Har opplevd at dette har blitt dekket av garantien i noen tilfelder, men ikke alltid Kjøpte meg nytt deksel med tastatur for 100 kr på eBay. Var vel det jeg skulle gjort i utgangspunktet. Lenke til kommentar
Loko Skrevet 30. april 2008 Del Skrevet 30. april 2008 Mobi videreformidler nok bare regningen dem har fått fra verkstedet. Normalt er at man kan velge mellom og skrape mobilen (slik at de bruker delene til reparasjon av andre) eller betale et test gebyr for å få den tilbake. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 3. mai 2008 Del Skrevet 3. mai 2008 Saken ser grei ut ang. spørsmålet. Hovedkortet er litt bøyd og du innrømmen å ha mistet den noen ganger i bakken. En gang er forsåvidt nok... Når det gjelder regningen er det normalt for å dekke diagnose + frakt. Har butikken derimot ikke opplyst deg om dette tidligere (vilkår ang. service) så kan de ikke kreve det. Lenke til kommentar
snubbel Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 Her har verkstedet helt rett. Hovedkortet er beviselig bøyd, det har skjedd pga flere fall fra ca 1 meters høyde. Da ryker garantien og du får ikke dekket tasten(e) som har ramlet av. De kan kreve betalt for å sende telefonen tilbake - sett at de opplyste om dette da du leverte den inn. -s Lenke til kommentar
efjeldse Skrevet 15. august 2008 Del Skrevet 15. august 2008 Moobi er forøvrig en veldig "seriøs" bedrift som leverer alle mobilene sine med påskriften "i følge forbrukerloven mister du angreretten om du slår produktet på", noe som ikke bare er feil, men meget sannsynlig lovstridig. Kjempesaklig svar...... Siterer du det der fra moobis skriv nå? Står ikke det i den lyseblå blekka jeg har liggende her fra moobi. Forbrukerkjøpsloven regulerer ikke angreretten, det gjør heller ikke "forbrukerloven". Uansett. Bildet sier sitt. En skade gjør at du mister garantien, uansett hv. Du har forøvrig mistet den og skadet den på annet vis, dermed mister du garanti og reklamasjonsrett. Lenke til kommentar
kristoly Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 Som nevnt tidligere, du mister garanti ved fallskade, eller en hver skade som følge av ytrepåvirkning. Da spiller det ingen rolle hva som er galt med telefonen. Den kunne like gjerne vært en SW-Feil, garantien har bortfalt. Dette har ingenting med hvorvidt skaden er relatert til feilen eller ikke. Du sier også at du bare har mistet telefonen i bakken bare 5 ganger, det er 5 ganger for mye. Telefoner er ikke lagd til å tåle slikt, ingenting mer enn en laptop, forskjellen er at i tilfellet med laptop så forstår folk det bedre. Uansett, det er kjipt for deg, sånt er aldri morro uansett. Men nå har du iallefall en gyldig unnskyldning til å kjøpe deg ny telefon. Sjekk f.eks. ut SE C905 når den kommer ut Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 (endret) Som nevnt tidligere, du mister garanti ved fallskade, eller en hver skade som følge av ytrepåvirkning. Da spiller det ingen rolle hva som er galt med telefonen. Den kunne like gjerne vært en SW-Feil, garantien har bortfalt. Dette har ingenting med hvorvidt skaden er relatert til feilen eller ikke. Du sier også at du bare har mistet telefonen i bakken bare 5 ganger, det er 5 ganger for mye. Telefoner er ikke lagd til å tåle slikt, ingenting mer enn en laptop, forskjellen er at i tilfellet med laptop så forstår folk det bedre. Uansett, det er kjipt for deg, sånt er aldri morro uansett. Men nå har du iallefall en gyldig unnskyldning til å kjøpe deg ny telefon. Sjekk f.eks. ut SE C905 når den kommer ut Reklamasjonsretten faller derimot nødvendigvis ikke bort. Selger må påvise at mangelen skyldes skaden. Dersom f.eks. en bærbar PC faller i gulvet slik at strømkontakten knekker og det optiske drevet går i stykker kan de ikke nekte å reparere WLAN-kortet dersom det har en fabrikasjonsfeil. Nå tilbake til saken: Er hele kretskortet på mobilen (mobiler består gjerne kun av et stort kretskort med all eletronikk på) bøyd kan man nok konkludere med at så og si alle mangler på telefonen skyldes dette. Endret 16. august 2008 av Nuffern Lenke til kommentar
PaTrond Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 Det er ikke nok til å kalle den defekt. At den er bøyd så lite kan godt skyldes at kortet har hengt litt igjen i en skrue når de skulle ta det ut. Kretskortet er ikke noe annet en plast med noen påmalte ledninger og diverse deler på, så lett å bøye det pga en skrue kan det være. Om dette har blitt skyldt fallskader, så kan den ikke ha fallt langt om det ytre er helt fint, da har du på din side med deg forbrukerkjøpsloven. Moobi har ingenting de skulle sakt. Lenke til kommentar
Loko Skrevet 16. august 2008 Del Skrevet 16. august 2008 Det er ikke nok til å kalle den defekt. At den er bøyd så lite kan godt skyldes at kortet har hengt litt igjen i en skrue når de skulle ta det ut. Kretskortet er ikke noe annet en plast med noen påmalte ledninger og diverse deler på, så lett å bøye det pga en skrue kan det være. Om dette har blitt skyldt fallskader, så kan den ikke ha fallt langt om det ytre er helt fint, da har du på din side med deg forbrukerkjøpsloven. Moobi har ingenting de skulle sakt. De første 6 måndene etter kjøp er det verksted/produsent/selger som må bevise at skaden skyldes uvettig bruk. Etter dette så er det kunden som må bevise at han ikke har skadet telefonen, så Mobi har absolutt VELDIG mye de skulle sagt! Lenke til kommentar
efjeldse Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 De har jo uansett bevist det her da folkens, se bildet! Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 De har jo uansett bevist det her da folkens, se bildet! Men har dette noe med problemet det har vært snakk om? Altså løse taster. Lenke til kommentar
efjeldse Skrevet 17. august 2008 Del Skrevet 17. august 2008 Er telefonen skadd på noen måte, mister man garanti og reklamasjonsrett siden man ikke har behandlet produktet normalt. Et produkt uten garanti får ikke dekt noen reparasjoner av produsent, dermed kan de ikke reparere en annen feil på telefonen og få dette dekt heller. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå