Gå til innhold

OL i Tromsø: Nei takk - Nettverket Nei til OL

OL i Tromsø  

103 stemmer

1. 1. Ønsker du OL i Tromsø?

• Ja
      34
    • Nei
      58
    • Vet ikke/ingen formening
      11

Anbefalte innlegg

Hadde vert for om man la OL til mer sentrale ommråder der annleggene faktisk ville bli brukt og der man hadde kapasitet til å arrangere OL. Slik TromsøOL var planlagt tror jeg ikke det hadde blitt særlig suksess. Jeg tror Oslo kunne tilbyd mye mer enn Tromsø vill klart.

Klart hadde Oslo trekt flere mennesker. Men det er også kanskje fordi det er hovedstaden i dette landet.

Og det der med at anleggene ikke hadde blitt brukt mer opp i nord? Du vet at det bor mennesker nord for Oslo, med mindre du ikke har fått det med deg. Anleggene ville blitt mest sannsynlig som treningsanlegg for kommende utøvere i nord. Akkurat som Holmenkollen brukes til for kommende hoppere til å trene seg opp.

Ja. Hvordan kunne jeg glemme det. Oslo har mye mer å tilby en Tromsø. Gi blaffen i den urørte naturen her opp i nord. Oslo 2022. Noe som kunne stått der på en plakat, kunne f.eks vært: Velkommen til Oslo. Der himmelen er grå, og kriminaliteten er høyere enn New York. Blir du ranet? Hva så det er ikke vår feil at du kom hit.

Om du så er i fra Østlandet herzeleid så er vel du som mange andre der i fra, du har ikke satt din fot innen for polarsirkelen om jeg så skal oppsummere det hele.

Dette var min mening og jeg regner med å få en horde etter meg, etter denne posten. Men dette var også min ærlighet for det jeg mener om de fleste av dere som nærmest er "i mot" Nord-Norge. Ta dokker ei bolle å ryk å reis!

Takk.

----Sriptum----

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror vi er med glad i å låne bort penger, enn å bruke dem til å markere oss i Europa og Verden. Man hva kan man si? Norge er mer korrupt en Sverige og Finland, så det forundrer meg ikke om idrettstyret var korrupt fra første stund.

Om de kommer fram til å støtte et OL i 2022 og Oslo blir valgt som søker by, så kommer jeg til å gå front for et " Nei til Oslo 2022".

Lenke til kommentar

Tromsø hadde vært en alt for liten by til å arrangere noe så stort som et OL. Transportmidlene hadde de hatt store problemer med. Det går ikke tog til Tromsø, og flyplassen er heller ikke av de største. Tenk dere det trafikkorket der da. Dessuten så må man se på overnattinger i Tromsø. Både deltakere og publikum må jo ha et sted å sove.

Synes det var for lite gjennomtenkt denne søknaden, dessuten så ville Tromsø-OL blitt en olympiade som den Norske befolkningen nesten ikke hadde fått tatt en del av.

Lenke til kommentar
Hadde vert for om man la OL til mer sentrale ommråder der annleggene faktisk ville bli brukt og der man hadde kapasitet til å arrangere OL. Slik TromsøOL var planlagt tror jeg ikke det hadde blitt særlig suksess. Jeg tror Oslo kunne tilbyd mye mer enn Tromsø vill klart.

Klart hadde Oslo trekt flere mennesker. Men det er også kanskje fordi det er hovedstaden i dette landet.

Og det der med at anleggene ikke hadde blitt brukt mer opp i nord? Du vet at det bor mennesker nord for Oslo, med mindre du ikke har fått det med deg. Anleggene ville blitt mest sannsynlig som treningsanlegg for kommende utøvere i nord. Akkurat som Holmenkollen brukes til for kommende hoppere til å trene seg opp.

Ja. Hvordan kunne jeg glemme det. Oslo har mye mer å tilby en Tromsø. Gi blaffen i den urørte naturen her opp i nord. Oslo 2022. Noe som kunne stått der på en plakat, kunne f.eks vært: Velkommen til Oslo. Der himmelen er grå, og kriminaliteten er høyere enn New York. Blir du ranet? Hva så det er ikke vår feil at du kom hit.

Om du så er i fra Østlandet herzeleid så er vel du som mange andre der i fra, du har ikke satt din fot innen for polarsirkelen om jeg så skal oppsummere det hele.

Dette var min mening og jeg regner med å få en horde etter meg, etter denne posten. Men dette var også min ærlighet for det jeg mener om de fleste av dere som nærmest er "i mot" Nord-Norge. Ta dokker ei bolle å ryk å reis!

Takk.

----Sriptum----

Nå får du legge ned høygaffelen litt og roe deg ned far. Problematikken om at Tromsø ikke kunne huse alle besøkende har vert tatt opp tidligere og det ble lagt planer om å selge annlegene etter bruk fordi Tromsø, og regionen rundt, ikke har bruk for slike annlegg, det finnes rett og slett ikke nok utøvere. Anngpende den urørte naturen osv. virker det som du sitter med de fordommene du tror vi har mot dere. Både ironisk og komisk egentlig. Her kan jeg ta på meg skiene utenfor døren og gå meg turer på flere dager uten å støte på særlig mange mennesker. I tilleg har man flotte ommråder kun få timer unna byen som man kan dra til hvis man vil se mer. Himmelen er ikke særlig grå her, tvert i mot så den tror jeg kun finnes i ditt søte hode. Anngående meg så har jeg sikkert vert lenger nord enn du har og fordommene dine sier igjen mer om deg og din egen hårdsårhet anngående hvor du er fra. Deg om det. Ingen her er imot Nord-Norge men mange ser logikken i å legge OL til et sted som har kapasitet til det og der gevinsten ved det vil være større. Mer innvestering i nordommrådene er jeg helt enig i men ikke ved å kaste bort så mye penger som jeg tror kunne tjent oss bedre ved OL ett annet sted.

Lenke til kommentar

Transportmessig er det ikke noe problemer, man har fly og båt samt landeveien å ta av. Lokalmessig er området rundt Tromsø godt egnet for dette og i tide etter kunne Tromsø godt vært brukt av utøvere landet over samt kunne brukes til andre idrettsstevner vinterstid.

Men når man ser på oppførselen til enkelte og hva de har utsatt Idrettpresidenten for, ja da skjønner jeg at resultatet blir slik for enkelte har, unnskyld ordbruket, vært komplett idiot i hodet med tanke på Tromsø OL som f.eks «du vil ikke få det godt framover, hvis du får oppleve noe framover». Jeg lurer på hva det er som koker under topplokket til folk som får dem til å gjøre slikt men er vel ikke meningen man skal skjønne det heller.

Hvorfor slikt hat ovenfor Tromsø OL? Er det en komplett pakke av alergikus nordnorgikus som råder? For jeg synes det er veldig mange FrP spirer ute å går rundt denne debatten som tydelig anser Norge som Oslo med et par jordbruk rundt, resten av landet, hva er det?

Nå er det nå kommet nei til Tromsø OL og synd er det, men det kom ikke uventet henn. Hvordan folk reagerte rundt dette har vært beviser nok på hvordan det ville ende.

Lenke til kommentar
Transportmessig er det ikke noe problemer, man har fly og båt samt landeveien å ta av. Lokalmessig er området rundt Tromsø godt egnet for dette og i tide etter kunne Tromsø godt vært brukt av utøvere landet over samt kunne brukes til andre idrettsstevner vinterstid.

Men når man ser på oppførselen til enkelte og hva de har utsatt Idrettpresidenten for, ja da skjønner jeg at resultatet blir slik for enkelte har, unnskyld ordbruket, vært komplett idiot i hodet med tanke på Tromsø OL som f.eks «du vil ikke få det godt framover, hvis du får oppleve noe framover». Jeg lurer på hva det er som koker under topplokket til folk som får dem til å gjøre slikt men er vel ikke meningen man skal skjønne det heller.

Hvorfor slikt hat ovenfor Tromsø OL? Er det en komplett pakke av alergikus nordnorgikus som råder? For jeg synes det er veldig mange FrP spirer ute å går rundt denne debatten som tydelig anser Norge som Oslo med et par jordbruk rundt, resten av landet, hva er det?

Nå er det nå kommet nei til Tromsø OL og synd er det, men det kom ikke uventet henn. Hvordan folk reagerte rundt dette har vært beviser nok på hvordan det ville ende.

Hvor lang tid tar det for en som bor i Kristiansand og har lyst til å følge med på OL? Skal han ta landeveien eller? Med dagens flypriser veit vi ikke hvor disse er om 10 år. Tror du virkelig noen tar hurtigruten til Tromsø også? Er ikke sikkert den eksisterer engang. Den er heller ikke billig.

Man trenger ikke å være en FRPer for å skjønne at dette ikke vil gå, man kan bruke sunn fornuft. Hadde ikke disse idiotene av noen folk stemt fram dette elendiget forslaget hadde vi sluppet å høre om dette helt fram til jul.

Det er vel kun nordlendinger her rundt om i landet som var positv til OL. Noe helt annet enn da Lillehammer søkte, da var folket med.

Lenke til kommentar
Nå får du legge ned høygaffelen litt og roe deg ned far. Problematikken om at Tromsø ikke kunne huse alle besøkende har vert tatt opp tidligere og det ble lagt planer om å selge annlegene etter bruk fordi Tromsø, og regionen rundt, ikke har bruk for slike annlegg, det finnes rett og slett ikke nok utøvere. Anngpende den urørte naturen osv. virker det som du sitter med de fordommene du tror vi har mot dere. Både ironisk og komisk egentlig. Her kan jeg ta på meg skiene utenfor døren og gå meg turer på flere dager uten å støte på særlig mange mennesker. I tilleg har man flotte ommråder kun få timer unna byen som man kan dra til hvis man vil se mer. Himmelen er ikke særlig grå her, tvert i mot så den tror jeg kun finnes i ditt søte hode. Anngående meg så har jeg sikkert vert lenger nord enn du har og fordommene dine sier igjen mer om deg og din egen hårdsårhet anngående hvor du er fra. Deg om det. Ingen her er imot Nord-Norge men mange ser logikken i å legge OL til et sted som har kapasitet til det og der gevinsten ved det vil være større. Mer innvestering i nordommrådene er jeg helt enig i men ikke ved å kaste bort så mye penger som jeg tror kunne tjent oss bedre ved OL ett annet sted.

At det ikke er nok utøvere til å bruke anleggene? Og da spør jeg deg heller, hvilken planet er du i fra da? Som jeg har nevnt: De bor folk her opp i nord også og da finnes det sikkert også utøvere. Høres ut som om at de som vil f.eks satse på ski, skøye, alpint osv må komme seg ned til Trondheim for å bli satsa på. Det går også an at det brukes som turistattraksjon også. Om så ikke arrangere VM noen år etterpå i en av grenene. Andre ord; vend nesa litt mer nordover.

Jaha!? At det ikke er fordommer om oss i nord. Min meining er at den må du lengre ut på landet med den.

At du bare kan spenne på deg skiene å ta deg den en tur, er jo bra. Det er jo det samme jeg har gjort de alle mine år. Bare at jeg ikke trenger å kjøre et par timer for å komme meg til andre løyper. Jeg kan gå til Sverige her i fra det er ikke noe problem det.

Mener at det heller er himmelblått det som finnes i hodet mitt. Å i følge deg, så mener du at Tromsø ikke har kapasitet til å bygge gjestestue som kan romme. Det er en god del hoteller her oppe en hva du tror, pluss at det er noen mindre hotell/motell/gjestestue som kan brukes. For å ikke snakke om den OL-landsbyen som skulle bygges.

Så vidt jeg vet, så er det vel eneste FrP som har planer om å interessert i Nordområdene. Da er det ikke for å bygge Nord-Norge framover, men heller sende det bakover tid. Skal jeg spå litt om FrP kommer til makta, og hva som skjer her opp i nord? Det ser hverken blått eller grått, men heller svart.

Lenke til kommentar

At det ikke er nok utøvere til å bruke anleggene? Og da spør jeg deg heller, hvilken planet er du i fra da? Som jeg har nevnt: De bor folk her opp i nord også og da finnes det sikkert også utøvere. Høres ut som om at de som vil f.eks satse på ski, skøye, alpint osv må komme seg ned til Trondheim for å bli satsa på. Det går også an at det brukes som turistattraksjon også. Om så ikke arrangere VM noen år etterpå i en av grenene. Andre ord; vend nesa litt mer nordover.

Jaha!? At det ikke er fordommer om oss i nord. Min meining er at den må du lengre ut på landet med den.

At du bare kan spenne på deg skiene å ta deg den en tur, er jo bra. Det er jo det samme jeg har gjort de alle mine år. Bare at jeg ikke trenger å kjøre et par timer for å komme meg til andre løyper. Jeg kan gå til Sverige her i fra det er ikke noe problem det.

Mener at det heller er himmelblått det som finnes i hodet mitt. Å i følge deg, så mener du at Tromsø ikke har kapasitet til å bygge gjestestue som kan romme. Det er en god del hoteller her oppe en hva du tror, pluss at det er noen mindre hotell/motell/gjestestue som kan brukes. For å ikke snakke om den OL-landsbyen som skulle bygges.

Så vidt jeg vet, så er det vel eneste FrP som har planer om å interessert i Nordområdene. Da er det ikke for å bygge Nord-Norge framover, men heller sende det bakover tid. Skal jeg spå litt om FrP kommer til makta, og hva som skjer her opp i nord? Det ser hverken blått eller grått, men heller svart.

Hva du og Frp mener er meg revnende likegyldig. Også hvorvidt du kan gå på ski til Sverige eller ikke, kunne ike brydd meg mindre. Fortell meg gjerne hvor jeg har sagt at det ikke finnes fordommer mot folk nordfra? Det jeg har påpekt er at det her er du som kommer med fordommene, resten prøver å forholde oss til problemstillingene som har blitt tatt opp rundt OL i Tromsø. Du kan gjennta så mange ganger du vil at det finnes mange som vil bruke annleggene men realiteten er at man har vurdert å selge dem etterpå og ikke helt har visst hva man skal gjøre med annleggene i ettertid fordi Tromsø ikke har bruk for slike. Det er simpelthen ikke mange nok idrettsutøvere. Du kan prøve å prate deg ut av det og pjatte og sutre men dette har allerede blitt diskutert i den andre tråden om temaet og der hersker det liten tvil om dette. Anngående gjesterom osv. er det ikke en problemstilling jeg har tatt opp i utgangspunktet men som har det har blitt snakket om i media tidligere fordi mange var bekymret for at dette skulle være med å ødelegge OL-opplevelsen. Hele det makkverket av et innlegg du presterer å knote ut her er fullt av dine uvitende forutintatte meninger om meg som østlending og østlendinger generelt. Samtidig sitter du og sutrer og griner over at alle har så mye i mot dere og har fordommer og ikke unner dere noe. Og nei, ikke spå litt fremover og om Frp kommer til makta, jeg trenger ikke se mer av paranoiaen og hårsårheten din. Alle er ikke i mot deg, underlig nok.

Lenke til kommentar
Hva du og Frp mener er meg revnende likegyldig. Også hvorvidt du kan gå på ski til Sverige eller ikke, kunne ike brydd meg mindre. Fortell meg gjerne hvor jeg har sagt at det ikke finnes fordommer mot folk nordfra? Det jeg har påpekt er at det her er du som kommer med fordommene, resten prøver å forholde oss til problemstillingene som har blitt tatt opp rundt OL i Tromsø. Du kan gjennta så mange ganger du vil at det finnes mange som vil bruke annleggene men realiteten er at man har vurdert å selge dem etterpå og ikke helt har visst hva man skal gjøre med annleggene i ettertid fordi Tromsø ikke har bruk for slike. Det er simpelthen ikke mange nok idrettsutøvere. Du kan prøve å prate deg ut av det og pjatte og sutre men dette har allerede blitt diskutert i den andre tråden om temaet og der hersker det liten tvil om dette. Anngående gjesterom osv. er det ikke en problemstilling jeg har tatt opp i utgangspunktet men som har det har blitt snakket om i media tidligere fordi mange var bekymret for at dette skulle være med å ødelegge OL-opplevelsen. Hele det makkverket av et innlegg du presterer å knote ut her er fullt av dine uvitende forutintatte meninger om meg som østlending og østlendinger generelt. Samtidig sitter du og sutrer og griner over at alle har så mye i mot dere og har fordommer og ikke unner dere noe. Og nei, ikke spå litt fremover og om Frp kommer til makta, jeg trenger ikke se mer av paranoiaen og hårsårheten din. Alle er ikke i mot deg, underlig nok.

Like lite som det brydde meg om at du kunne på deg ski å ta deg en tur. For meg så virker det som om folk i sør, virker litt sure pga av at Tromsø ble valgt som søkerby og ikke "ærverdige" Oslo.

Klart kunne jeg ha gjentatt at det finnes folk nord for polarsirklen. Men den ble gammel allerede først gang jeg skrev den. Men måtte på den andre være sikker på at du hadde merket den da jeg så ditt svar. Så kan jeg like godt si det; jeg syns at Norge bare skal gi en god og lang F i Holmenkollen. Spesielt det å bygge en ny en. Den er historie nå, den nye blir ikke like populær som den gamle. Hva er galt med den i Trondheim(Granåsen?)? Er det ikke bra at dem også blir satt litt på kartet.

Herregud! Det finnes ungdommer som er intressert i vintersport her også. Det finnes toppidrettsutøvere også. Jeg vet ikke om Kvitfjell brukes av alpinister om sommeren og det tror jeg er svært usannsynlig. Og hva har skjedd med bob-banene på Lillehammer da? De anleggene som ble bygget for OL i 1994 er/var i bruk er/var Holmenkollen og Amfi. Resten er bare skrap deluxe. Så hva for deg til å tro at de anleggene i Tromsø blir brukt mindre enn de på Lillehammer?

Og hvis det er transport du er så bekymret. Så finnes det fly, båt og bil. Ja du kan til og med sette bilen på toget å få den helt opp til Narvik. Der ifra er det 2-3 timers kjøring til Tromsø. Og jeg tror et OL i Tromsø ville ha blitt like bra om så ikke bedre en Lillehammer 1994.

Jeg vet like lite om østlendinger som det virker som om du vet om nordlendinger og Nord-Norge. Kan ikke si at dine argumenter er ryddig for hva du mener heller. Det er som en garnnøste som man må få sammen igjen.

Kan forresten legge til at jeg ikke er ute etter å ha folk imot meg, men jeg uttrykker min misnøye og skuffelse over idrettstyret og andre i særforbundene.

Kan forresten legge til at et OL i Tromsø kom til å være 3 milliard dyrere enn Lillehammer OL.

Endret av Sriptum
Lenke til kommentar

Striptum: Jeg sa jeg kunne gå på ski fra døren fordi du mente det ikke finnes urørt natur i og rundt Oslo, det var første punktet du dreit deg ut på. Videre har du rett i at mye ikke blir brukt av Lillehammer annleggene. Se da for deg hvordan det blir med Tromsø. Du kan ikke bare lukke øynene og tro at annleggene vil bli brukt når det er så åpenbart for enhver middels inteligent person at de vil stå for lite brukt. Anngående transportmulighetene dine så sier de vell også litt om den miljøprofilen Tromsø skulle ha. Igjen så vil nok ikke Tromsø ha så gode kapasiteter for å ta i mot folk som de fleste andre store byene ville hatt. Igjen går du utifra at jeg ikke vet noe om nordlendinger. Det er feil, noe som ser ut til å være mønsteret i det meste av argumentasjonen din. Jeg har tilbragt nok tid i Finmark til at jeg ikke er helt grønn på landet utenom min egen by. Det ser ut til å være mer enn man kan si om deg. Derfor mangler du nok også mye av kunnskapen/grunnlaget man bør ha for å kunne diskutere disse sakene.

Anngående at du mener det virker som om vi er sure er jo nettop dette enda en av de sutrete greiene dine som handler om å synes synd på seg selv og tro alle er imot en. Selv om Oslo kom best ut av bedømmelsen poengmessig unner vi selvfølgelig ommrådene nordover større investering og utbygging. Mange mener bare ikke dette er veien å gå. Og personlig så frykter jeg en OL-flopp som rett og slett bare ville vert pinlig.

Endret av herzeleid
Lenke til kommentar

Koffor vil dåkke ha OL til Noreg? Skal vi ødelegge minnet om Lillehammer OL med noe halvt noe som berre blir crap? Jeg ville heller ha kasta pengane i dass enn å bruke det til OL. Samma pris, mindre tøv og tull. Og nå må dere fra nord-norge slutte med det derre "berre fordi det er nord-noreg så vil dere ikkje ha det". Dere hare tydelegvis fordommer mot oss i sør.

NEI til OL, uansett om det er nord eller sør.

Lenke til kommentar

Takk og lov at noen tok til fornuften.

OL i Tromsø var en utopi uansett antall Milliarder. De ville aldri fått det av IOC.

Logistikk messig ville det rett og slett ikke gått + at man vil gjerne ha publikum på slike arr.

Der er flere flaskehalser. Den første er fly/transport. I 1994 ble Gardemoen og Fornebu brukt maksimalt. Total kapasitet i Tromsø inklusive Bardufoss, tilsvarer den den mengden som gikk over Fornebu alene. Og OL'ene er ikke akkurat blitt mindre.

Innkvartering. Spentig forslag med crusebåter, fullt gjennomførbart, men desverre ikke i nærheten av nok. Det vil ikke være plass til overnattende tilskuere uteom privat innkvartering.

På Lillehammer hadde ca. 2 mill nordmenn mulighet til å komme seg til Lillehammer og tilbake innen for en dag. I Tromsø max 200000 hvis en er veldig optimistisk.

Og til sist været. Ikke veldig stabilt hær oppe i Nord Norge.

Skulle gjerne sett et nytt OL i Norge, men Tromsø var en utopi.

Hilsen en Nordlæning som jobbet på Fornebu under OL'et i 1994 og som var frivillig under Paralympics samme år.

Endret av brg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...