Gå til innhold

OL i Tromsø: Nei takk - Nettverket Nei til OL

OL i Tromsø  

103 stemmer

1. 1. Ønsker du OL i Tromsø?

• Ja
      34
    • Nei
      58
    • Vet ikke/ingen formening
      11

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Må bare nevnes at Mads Gilbert, som er sentral i Nei til OL, er den største kverulanten man kan få tak i. Han har gang på gang vist seg som den mest naive tomskallen. Opprinnelig fra Sør-Norge, tviler ikke engang på at han planlegger å flytte tilbake til 2018 og det er grunnen til at han ikke vil ha OL til Tromsø.

Kom gjerne med ett eller to eksempler for å påvise hvorfor han er en "naiv tomskalle". At han alltid tar feil er bare pjatt fra hans meningsmotstandere. Selv om man er uenig i en persons meninger, er slike karakteristikker selvutslettende hvis man ønsker å delta i en saklig debatt.

Lenke til kommentar
Halve Norge og halve Norge. Tipper de spurte er fra Oslo der de fremdeles er bitre over at Oslo ikke ble norges søker by.

Det fungerer ikke på den måten. Man tar ut et representativt utvalg for hele landet, og spør de. Det fungerer på samme måte som når man har meningsmålinger for EU blandt annet.

Likevel så er det interessant flere personer i denne tråden tror at motstanden mot OL hovedsakelig er bitre Oslo-folk. Hva med å innse at motstanden sikkert hadde vært stor selv om det var snakk om å arrangere OL i Oslo eller Trondheim og?

Tror rett og slett veldig mange mener at det er sløsing med penger, og ikke verdt det.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

For de som husker årene før Lillehammer-OL, så var det akkurat den samme motstanden. Når så lekene var igang, og ikke minst når nasjonen høstet enorm mengde anseelse, så forstummet de fleste av disse engstelige, eller negative røstene.

Samme greia nå, og vi kommer enda en gang til å lage "noe" som er større enn bare vår nasjon.

Rævediltere hører hjemme i Bergen. De er jo tross alt ikke Norske Nordmenn der ... :whistle:

Lenke til kommentar
Halve Norge og halve Norge. Tipper de spurte er fra Oslo der de fremdeles er bitre over at Oslo ikke ble norges søker by.

Det fungerer ikke på den måten. Man tar ut et representativt utvalg for hele landet, og spør de. Det fungerer på samme måte som når man har meningsmålinger for EU blandt annet.

Likevel så er det interessant flere personer i denne tråden tror at motstanden mot OL hovedsakelig er bitre Oslo-folk. Hva med å innse at motstanden sikkert hadde vært stor selv om det var snakk om å arrangere OL i Oslo eller Trondheim og?

Tror rett og slett veldig mange mener at det er sløsing med penger, og ikke verdt det.

Innleget mitt var en spøk, men jeg syntes uansett at det at de spør 1000 personer ikke er godt nok til å bedømme hva folket mener.

Lenke til kommentar
Innleget mitt var en spøk, men jeg syntes uansett at det at de spør 1000 personer ikke er godt nok til å bedømme hva folket mener.

Da var det dårlig formulert.

Dette er en helt vanlig måte man bruker på meningsmålinger. Akuratt samme teknikk bak for eksempel målingene om EU samt valg. Det har vist seg at meningsmålingene har gitt en god pekepin på folkets mening.

Mener du at det bør arrangeres en egen folkeavstemning for eller imot OL da eller?

Lenke til kommentar

Da var det dårlig formulert.

Dette er en helt vanlig måte man bruker på meningsmålinger. Akuratt samme teknikk bak for eksempel målingene om EU samt valg. Det har vist seg at meningsmålingene har gitt en god pekepin på folkets mening.

Mener du at det bør arrangeres en egen folkeavstemning for eller imot OL da eller?

Dårlig formulert? Hvordan skulle jeg formulert meg?

Jeg tviler ikke på at det er sånn man gjør det, men det er vel ikke folket som avgjør evt. statsstøtte eller ei?

Syntes det bare blir litt dumt å skrive "folket sier nei" jeg sier ikke nei :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Husk nå for all del på at det er "in" å være motstander mot "sløsingen". Skal vedde hatten min på at de samme som er motstandere her ikke er de som utmerker seg når de trengende plinger på døren med en bøsse i hånden og ber om en allmisse!? Svaret dems må jo bli: Nei nå skal du høre: På tross av at dere dauer der nede så har vi faktisk bruk for nye gardiner på skolen vår.

Hva i alle dager får disse til å tro at hvis man pløyer inn mere penger i "samfunnet" så, Eureka! Nå ble jo alt så meget bedre!

Penger hjelper bare litt for å vekke interesse hos hvermansen. Det er "store ideer" som vekker idealisme og motivasjon.

Hvorfor i alle dager tror dere at land med i sammenligning til vår har en lutfattig økonomi og likevel produserer høyere kvalitet? Kan det være at disse faktisk bare jobber litt hardere enn oss?

Hva skal så til for å få "deg" til å bidra "hardere"? Jeg tror at et felles mål som er høyere enn broer, veier, sykehjem osv. kan gjøre den susen.

:)

Lenke til kommentar

Før var jeg motstander av operaen, fordi jeg mente pengene kunne vært brukt på mye mer fornuftige ting, som bekjempelse av fattigdom. I dag synes jeg huset er veldig fint, og verdt pengene. Vil tro jeg vil skifte mening om OL også. Det er viktig å ha høyere mål enn bekjempelse av fattigdom her i livet.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Nettopp! Man vet ikke på forhånd hva som beriker en. Derfor må man ta sjansen, og av og til feile, men grunnlaget for "feiling" ligger i negativt grunnsyn hos en selv.

Lenke til kommentar

Jeg er i mot et ol nå uansett hvor i landet det er.

Det er for få år siden sist gang vi arangerte ol det bør gå en 10-15 år til før vi på ny søker.

At en må være østlending/bergenser eller bonde for å være imot stemmer ikke helt for

jeg er ingen av delene.

Lenke til kommentar
Hva skal så til for å få "deg" til å bidra "hardere"? Jeg tror at et felles mål som er høyere enn broer, veier, sykehjem osv. kan gjøre den susen.

Hvis det er sånn at skattepengene våre ikke kan løse viktige samfunsoppgaver så vil

jeg gjerne ha tilbake noen av dem i form av skattelette/avgiftskutt dette ville motivere

meg til å jobbe mer/hardere

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hvis det er sånn at skattepengene våre ikke kan løse viktige samfunsoppgaver så vil

jeg gjerne ha tilbake noen av dem i form av skattelette/avgiftskutt dette ville motivere

Det er helt greit for meg. Jeg vet bare at for de fleste så er ikke penger den viktigste motivasjonsfaktoren. Om jeg får en ekstra tusenlapp i mnd. så tar det bare et par mnd. før forbruket ligger i henhold til økningen.

Som eksempel så kan jeg nevne det første HW-lanet jeg deltok i som frivillig. Den opplevelsen sammen med en haug andre gratisarbeidere kan ikke kjøpes for penger, og det tror jeg mange av de andre kan underskrive på.

Lenke til kommentar

Det er helt greit for meg. Jeg vet bare at for de fleste så er ikke penger den viktigste motivasjonsfaktoren. Om jeg får en ekstra tusenlapp i mnd. så tar det bare et par mnd. før forbruket ligger i henhold til økningen.

Som eksempel så kan jeg nevne det første HW-lanet jeg deltok i som frivillig. Den opplevelsen sammen med en haug andre gratisarbeidere kan ikke kjøpes for penger, og det tror jeg mange av de andre kan underskrive på.

Helt topp at det er mange som deltar i frivillig arbeid men jeg tror det finnes andre

prosjekt som også trenger hjelp uten at det nødvendigvis koster skattebetalerne milliarder

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Helt topp at det er mange som deltar i frivillig arbeid men jeg tror det finnes andre

prosjekt som også trenger hjelp uten at det nødvendigvis koster skattebetalerne milliarder

Ja du har helt rett! Ordet heter "dugnad". Så kan du jo tenke deg hvor mange som gidder å stille opp ved det lokale aldershjemmetfor å hjelpe kveldskiftet med å vaske og skifte på gammelmannsromper!?

Det er enklere å få til dugnad hvis man kan være med på noe unikt, eller en once in a lifetime-experience.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...