Gå til innhold

OL i Tromsø: Nei takk - Nettverket Nei til OL

OL i Tromsø  

103 stemmer

1. 1. Ønsker du OL i Tromsø?

• Ja
      34
    • Nei
      58
    • Vet ikke/ingen formening
      11

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke værre å ha OL i Tromsø enn på Lillehammer, det kostet også en del penger, et OL i Tromsø blir neppe dyrere enn om det var i Oslo, i tillegg får jo den nordlige del av landet da tilført en del sårt tiltrengte annlegg,men jeg er ikke overrasket over at det er motstand. For det er jo uhørt at Nord Norge skal tildeles noe :whistle:

Lenke til kommentar

Jernbane til Tromsø? Hvordan skal man få det til uten å spørre svenskene om hjelp? Kommer man seg rundt det harske terrenget mellom Ullsvåg og Fauske har man da problemet med at Ofotfjorden ligger mellom en fortsettelse.

Tromsø er en like bra kandidat som mange andre plasser. Gikk kjempefint i 1994 da arrangementet ble lagt til Lillehammer, tror ikke det skulle være noe problem for å legge det til Tromsø.

Og dere som sier vi kan bruke pengene på noe annet som veier og skole, tror dere serøst at Staten ville brukt de pengene på det formålet hvis de ikke skulle bruke det til Tromsø OL? Pengene hadde da blitt fordelt og gått til noe annet, eller typisk norsk sendt til Tyskland for å oppgradere veiene deres.

Lenke til kommentar

Jeg unner Nord Norge Hver krone de kan få.

Det er liksom ikke der min motstand kommer inn men det å bruke så mye penger på en 14 dagers fest og etter festen sitter de igjen med idrettsanlegg som absolutt ikke kommer hele

landsdelen tilgode.

Ser også at det er en del Tromsø borgere som har satt seg på listen til nei til ol!

Lenke til kommentar
Jernbane til Tromsø? Hvordan skal man få det til uten å spørre svenskene om hjelp? Kommer man seg rundt det harske terrenget mellom Ullsvåg og Fauske har man da problemet med at Ofotfjorden ligger mellom en fortsettelse.

Nei, man skal ikke prøve å få det til uten å spørre svenskene om hjelp, det er nettopp det som er poenget.. Avstanden fra Narvik og Kiruna, hvor det allerede er jernbane, til Tromsø er ikke lang. Når det snakkes om jernbane til Tromsø, så er det flere mulige alternativer:

1) forlenging av Nordlandsbanen fra Fauske og videre nordover. Her må man også tenke på at nordlandsbanen er enkeltsporet og ikke elektrifisert, så man er bundet til diesellokomotiver, med mindre man utbedrer hele strekninga fra Trondheim og nordover.

2) Forlenging av Ofotbanen fra Narvik/Kiruna gjennom indre Troms til Tromsø. Det svenske nettet videre sørover er dobbelsporet og elektrisk store deler av veien, og slik sett bedre egnet enn nordlandsbanen, som av jernbaneforkjempere i Troms betegnes som et "blindspor" ;)

3) Tilknytning til det finske jernbanenettet gjennom Skibotndalen og videre til Tromsø. Her kommer man kanskje ikke videre sørover på rett side av Bottenvika uten videre, jeg har ikke satt meg inn i hvordan det svenske og finske jernbanenettet er knyttet sammen pr dags dato...

4) Jernbane mellom Finnmark og Russland - om denne planen inkluderer forbindelse videre til Tromsø er jeg ikke sikker på..

Fellesnavnet "Nordnorge(s)banen" brukes dessverre vekslende om alle, og skaper ekstra forvirring. Man prøver å innarbeide det nye navnet Tromsbanen om alternativ 2, men uvitende journalister har ikke bestandig oversikten..

Slik jeg ser det, så er det alternativene 2 og/eller 3 som er best egnet for å gi jernbaneforbindelse til Tromsø, mens alternativ 4 er svært godt egnet for eksport av fisk til Russland og Kina. Å satse på en forlenging av nordlandsbanen til Tromsø er derimot et dårlig alternativ, i mine øyne..

Lenke til kommentar

Diskusjon (saklig sådan) om jernbane nordover er velkommen i tråden "kystjernbane" Der den hører hjemme.

Selv støtter jeg en jernbane, og ihvertfall over et evt. OL. Som følge av dette håper jeg ikke debatten sporer av (haha) her inne og ødelegger et fint initiativ i kampen mot OL i Tromsø.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Veier, sykehus, skoler, og alt annet som forvitres kan ikke sammenlignes med den verdien som heter "fellesskapsfølelse".

OL på Lillehammer gav hele nasjonen et felles fokus som hjalp oss med å få bekreftet vår egen identitetsverdi. Den vissheten sitter faktisk i ennå, for de som er såpass gamle at de husker det.

Noen skarve milliarder kroner er etter min mening vel anvendte penger på vår nasjons selvutvikling.

Og for de som kun ser ned i bøtta som heter falitt, så kan de være sikker på at denne karen skal melde seg som gratishjelp når tiden kommer.

Et OL-arrangement er faktisk noe som kan være en "once in a lifetime experience"!

Det er vel noe annet enn å veloppdragent spise grauten sin hver bidige dag, eller?

:cool:

Lenke til kommentar

Jeg må si meg enig med snekker'n her og en annen ting med et OL i Tromsø er at man bør se på de positive ring effektene et OL kan føre med seg.

Ikke bare se på hva ting koster i ren krone men faktisk se hva man får igjen for disse pengene i ettertid.

Er faktisk ikke bare 14 dager med folkefest man sitter igjen med.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Jeez, det finnes ikke engang jernbane opp til Tromsø, noe som ville kostet en liten brøkdel av hele suppa. En skam! Få orden på alle veiene, tunnelene og skolene istedet.

Heller negativ måte du ser på tingene, etter min mening.

Man kan vel ikke få orden på alle veiene, tunnelene og skolene!? Det vil vel bestandig være seg sånn at allting befinner seg på en verdi/kvalitetskala? Så snakker vi om basale greier som bare må være der. Selv kjører jeg på veier av diverse tilstander, og så klart er noen verre enn andre. Hvis jeg så skulle la de feilene som irriterer meg påvirke meg slik at jeg gir opp å søke etter en opplevelse av noe som er større enn slike trivielle, ja bent frem kjedelige fakta, så tror jeg livet ble litt fattigere.

Lurer på hva et "fatteslig" liv koster?

:)

Lenke til kommentar

Veier er en ting men at barna våre blir presset inn i store klasser med dertil dårlig oppfølging/helseskadelig inneklima

i noen skoler/mennesker som dør i helsekø er i mine øyne ikke trivielle og kjedelige fakta.

Lenke til kommentar

Jeg er tilhenger av mer makt til folket i sånne kostnadskrevende uviktige saker som denne.

Det vil si folkeavstemning la kandidatene prøve å overtale folket så kan vi stemme på om vi

vil ha ol og i tillfelle hvor.

Dette kan enkelt gjøres på samme måte som med selvangivelse på internett/sms.

Dette burde selvfølgelig også vært gjort i forbindelse med bygging av opera i bjørviga.

Endret av alfi
Lenke til kommentar

Hmm... denne tråden viser bare den utrolige sjalusien sør/østlendinger i dette landet har fordi Nord-Norges idé "slo" Oslos og Trondheims. Det er ikke snakk om at dere unner Nord-Norge et slikt arrangement.

Et slikt arrangement vil ha en utrolig innvirkning på Nordområdesatsingen og vil være til glede for en stor del av befolkningen i lange tider fremover.

Hørte på et debattprogram her om dagen, hvor en av gjestene nedlatte seg å si "Jeg, for eksempel, har ikke muligheten til å dra på et slikt arrangement i Tromsø på samme måten som jeg kunne på Lillehammer."!!!!!!!!!!!!

Nord-Norge vil ikke få de pengene til å bruke på veier, sykehus eller skoler i samme tiden, dette er en gylden mulighet for utvikling i Nord samtidig som vi kombinerer det med et av verdens største idrettsarrangement.

Operaen i Bjørvika kostet ca. 1/4 av det OL i Tromsø er anslått til, hvis jeg ikke tar helt feil. Er OL bortkastede penger, er i alle fall operaen det!

Dette skal være et arrangement som skal være en NASJONAL begivenhet, vi skal alle ha gleden av det. Lillehammer og Sør-Norge hadde sin tur sist gang, nå er det Nords tur!

Når det er sagt. At idrettstyret har tatt beslutningen med Tromsø som Norges kandidat er etter nøye og profesjonelle vurderinger. Det er tross alt Norges mest kompetanserike innenfor idrett som har besluttet dette. Det ville være helt galt å ha en folkeavstemning, hvor den største andelen av befolkningen bor nærmest Oslo og ville stemt det bare på grunn av at de vil ha det nært en selv. Ikke på grunn av at det faktisk er det beste forslaget som ble lagt fram.

Må bare nevnes at Mads Gilbert, som er sentral i Nei til OL, er den største kverulanten man kan få tak i. Han har gang på gang vist seg som den mest naive tomskallen. Opprinnelig fra Sør-Norge, tviler ikke engang på at han planlegger å flytte tilbake til 2018 og det er grunnen til at han ikke vil ha OL til Tromsø.

Endret av Adsoe
Lenke til kommentar
Veier, sykehus, skoler, og alt annet som forvitres kan ikke sammenlignes med den verdien som heter "fellesskapsfølelse".

OL på Lillehammer gav hele nasjonen et felles fokus som hjalp oss med å få bekreftet vår egen identitetsverdi. Den vissheten sitter faktisk i ennå, for de som er såpass gamle at de husker det.

Det er bløff. Ingen som husker det der nå. Jeg husker bare LOOC og Vetter. Men skulle gjerne hatt en sånn jakke som de brukte....... For å være ironisk.

Nei, la oss satse på fornybar energi isteden.

Lenke til kommentar
Hmm... denne tråden viser bare den utrolige sjalusien sør/østlendinger i dette landet har fordi Nord-Norges idé "slo" Oslos og Trondheims. Det er ikke snakk om at dere unner Nord-Norge et slikt arrangement.

Hadde vært like negativ til OL i Oslo eller Trondheim. Jeg hadde sagt nei uansett!

Et slikt arrangement vil ha en utrolig innvirkning på Nordområdesatsingen og vil være til glede for en stor del av befolkningen i lange tider fremover.

Definer en stor del av befolkningen...

Nord-Norge vil ikke få de pengene til å bruke på veier, sykehus eller skoler i samme tiden, dette er en gylden mulighet for utvikling i Nord samtidig som vi kombinerer det med et av verdens største idrettsarrangement.

Så det er pengene til infrastruktur det er snakk om... Nå er ikke skoler og sykehus det som det skal brukes penger på under et eventuelt OL da.

Operaen i Bjørvika kostet ca. 1/4 av det OL i Tromsø er anslått til, hvis jeg ikke tar helt feil. Er OL bortkastede penger, er i alle fall operaen det!

HA HA HA! Her tror jeg du bør titte litt på tallene igjen.

Flere ting tyder på at beløpet kan komme opp mot 25 milliarder kroner (LINK). Her er sikkert ikke siste ord sagt, men det er ikke uvanlig at statlige prosjekter underestimerer...

Dette skal være et arrangement som skal være en NASJONAL begivenhet, vi skal alle ha gleden av det. Lillehammer og Sør-Norge hadde sin tur sist gang, nå er det Nords tur!

Nasjonal begivenhet sier du? Det er ikke det du insinuerer når du sier at det nå er nord sin tur...

Når det er sagt. At idrettstyret har tatt beslutningen med Tromsø som Norges kandidat er etter nøye og profesjonelle vurderinger. Det er tross alt Norges mest kompetanserike innenfor idrett som har besluttet dette. Det ville være helt galt å ha en folkeavstemning, hvor den største andelen av befolkningen bor nærmest Oslo og ville stemt det bare på grunn av at de vil ha det nært en selv. Ikke på grunn av at det faktisk er det beste forslaget som ble lagt fram.

Hvorfor hadde det vært helt galt å hatt en folkeavstemning?

Hvor "nøye og profesjonell" den beslutningen har vært vil jeg ikke spekulere noe om, men NRK har nettopp sendt en ganske interessant dokumentar. Var nok ganske heftig lobby-virksomhet på gang...

Nei... Jeg sier NEI til OL, uansett hvor i Norge de ønsker å ha det!

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det er bløff. Ingen som husker det der nå. Jeg husker bare LOOC og Vetter. Men skulle gjerne hatt en sånn jakke som de brukte....... For å være ironisk.

Nei, la oss satse på fornybar energi isteden.

Ja, det er sikkert bare en bitteliten del av The Matrix jeg opplever. La meg ramse opp et par detaljer likevel:

1. Vegard Ulvangs tordentale til OL-pampene
  2. 10 000-meteren til Koss
  3. Åpningssermoni som satte en ny standard for disse
  4. Alle de sutrerne som på forhånd sa at "Dette får vi aldri til", holdt kjeft
  5. Sinnsykt kaldt, sinnsykt mange publikummere, sinnsyk sol alle dager
  6. Hopp i liten bakke
  7. «Beste vinterleker noensinne»
  8. Thomas Alsgaards 30-km
  9. Bjørn Dæhlies 10-km

Over og ut!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...