Gå til innhold

"Jeg vil bli advokat.." Trenger råd og veiledning.

nwinger

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg går i dag første året på Eiendomsmegling ved Handelshøyskolen BI i Stavanger, og trives ikke helt med det.

Et av fagene vi har der heter juridiske emner og omhandler, ja du gjettet riktig, juridiske emner. Jeg synes dette er mye mer interessant, og har i det siste blitt mer og mer sugen på en utdanning som peker i retning advokat.

Tingen er at jeg ikke er helt oppdatert på dette med å ta opp igjen fag, ekstrapoeng o.l. Så jeg hadde håpet at det var noen sjeler der ute, i samme situasjon som meg, som kanskje kunne komme med noen gode tips og råd?

Hvordan skal jeg forbedre karakterene mine? Jeg har ikke akkurat det beste snittet for å si det sånn. Jeg klarte dog å komme inn på meglerstudiet på Bi. Tror de regnet meg til 4,2 eller noe sånt i snitt. Jeg har hørt rykter om at vi som en gang jobbet så hardt på vgs. for å få noen skarve ekstrapoeng ikke lenger vil få disse fom. neste år? Hvordan er det da med alderspoeng og fullført førstegangstjeneste?

Ser det er en del ulike skoler som tilbyr rettsvitenskap, men hvilken velger jeg? Støttes folkeuniversitetet av lånekassen? Treider et alternativ? For meg er kanskje en av disse to de lureste, etter som jeg ikke har de helt høye karakterene. Det er klart, hvis jeg klarer å forbedre vitnemålet mitt, så går det vel også an å søke UiO eller UiB?

Dette ble en del spørsmål, så jeg håper virkelig, og setter stor pris på det dersom noen tar seg tid til å besvare dette!

Mvh.

Nicklas

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er sånn med de nye reglene at man kan praktisere som eiendomsmegler hvis man har juridisk embetdseksamen. Det vil si at hvis du studerer jus i 5 år så kan du bli advokat OG megler. Du slår med andre ord to fluer i en smekk samt at du får en MYE bedre utdannelse. Hvis du oppi alt dette syns jus er mer gøy så er det vel ikke NOE tvil hva du burde gjøre.

:)

Lenke til kommentar

Høres ut som du mangler en del på å komme inn på universitetene, men det finnes heldigvis alternativer.

Folkeuniversitetet tilbyr jus-undervisning, i hvertfall i Trondheim. Dette er et godt alternativ som anbefales. Den koster 17500 pr semester og krever kun at du har Generell studiekompetanse. Du kan eventuelt gå inn på hjemmesidene deres for mer informasjon.

Lenke til kommentar

Jeg vil bare oppklare en ting her. Det er kun mulig å avlegge eksamen i rettsvitenskap ved universitetene i Oslo, Bergen og Tromsø. Alle andre steder, som f.eks. Folkeuniversitetet og Treider, tilbyr de KUN undervisning og innleveringer, men eksamen avlegger du likevel på universitetet. For dette må du betale et privatistgebyr til universitetet, som er ganske stivt (mellom 6-8000 pr eksamen om jeg ikke husker helt feil). Dette kommer i tillegg til prisen du betaler for undervisning ved Treider eller hva det måtte være.

Et annet alternativ er faktisk at du følger forelesningene ved et av universitetene. Disse er åpne for alle. Det du ikke får med deg er kursene, men det skal du nok klare deg fint uten om du er litt strukturert. Oppgaver kan du få rettet av en eldre student. Det henger stadig lapper om dette på oppslagstavlene på universitetet. Gjør du det slik slipper du å betale blodpris hos private skoler.

Endret av Alli
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Axby2kEH

Man slipper privatistgebyrene, man har muligheter for å delta på seminarer/oppgaveinnleveringer etc. Spesielt det siste ser veldig mange som attraktivt med tanke på å få jobbet med pensum/mulighet for å vite hvor man ligger an etc. Det er jo dette du betaler for på Treider etc. Man går jo også gjerne glipp av en del av det sosiale rundt å være student, men det er jo selvsagt mye hva du gjør det til selv. Om du vil ta fag som privatist et år, og deretter søke og få godkjent fagene etter opptak, er det vel ok, hvis du klarer å piske deg selv til å gjøre nok ;)

I tillegg får du for eksempel ikke tilgang til å skrive masteroppgave etc. hvis du ikke har studierett til profesjonsstudiet, ergo kan du ikke gå gjennom hele profesjonsstudiet uten studierett.

Lenke til kommentar
Sier du nå Alli at man kan studere som privatist ved universitet å klare seg bra ved å bare følge forelesningene og få rettet noen oppgaver?

I så fall hva tjener man egentlig på å komme inn på uni?

Ja, man kan klare seg fint ved å kun følge forelesninger. Jeg selv har hatt studierett ved UiO, men har i all hovedsak kun vært til stede ved noen få forelesninger, og så godt som ingen kurs. Antall innleverte oppgaver er og relativt beskjedent. Jeg er nå ferdig, og har kun laud på vitnemålet.

Det man tjener på å ha studierett er altså kurs og oppgaveinnleveringer. Oppgaver kan man i stor grad ordne seg selv - Det finnes en rekke eldre studenter som sier seg villig til å rette oppgaver mot relativt billig penge.

Er man derimot ikke så strukturert, og må ha ting litt inn med teskje, så bør man nok enten ha studierett eller satse på Treier o.l.

Man slipper privatistgebyrene, man har muligheter for å delta på seminarer/oppgaveinnleveringer etc. Spesielt det siste ser veldig mange som attraktivt med tanke på å få jobbet med pensum/mulighet for å vite hvor man ligger an etc. Det er jo dette du betaler for på Treider etc. Man går jo også gjerne glipp av en del av det sosiale rundt å være student, men det er jo selvsagt mye hva du gjør det til selv. Om du vil ta fag som privatist et år, og deretter søke og få godkjent fagene etter opptak, er det vel ok, hvis du klarer å piske deg selv til å gjøre nok ;)

I tillegg får du for eksempel ikke tilgang til å skrive masteroppgave etc. hvis du ikke har studierett til profesjonsstudiet, ergo kan du ikke gå gjennom hele profesjonsstudiet uten studierett.

Det sosiale kan man og oppnå som privatist. Det finnes MANGE som tar studiet utenom Treider osv, og som heller ikke har studierett. Heng opp lapp om kollokvie på skolen, så er det fort gjort å møte likesinnede!

Skjønner ikke helt hva du mener med å søke om godkjennelse for fag? I Oslo er det iallfall meg bekjent slik at en eksamen er en eksamen, privatist eller ei. Består du er jo denne godkjent på lik linje med alle andre beståtte eksamener.

Det stemmer at man ikke fåt skrive masteroppgave uten studierett. Men det er ganske kurant å søke om opptak ved universitetet kun for oppgaven. Se mer her; Masteroppgave - UiO

Lenke til kommentar

Takk for utfyllende svar! Man kan søke seg over på universitetet etter to år på bakrunn av karakterer på de to første ikke sant?

Fortell litt om ditt møte med arbeidslivet etter endt jus utdannelse da? Lett å få bra jobber med laud?

Lenke til kommentar
Takk for utfyllende svar! Man kan søke seg over på universitetet etter to år på bakrunn av karakterer på de to første ikke sant?

Fortell litt om ditt møte med arbeidslivet etter endt jus utdannelse da? Lett å få bra jobber med laud?

Det er visst etter hva jeg har forstått ikke en absolutt regel at det er inntak til 3. avdeling hvert år. Det er supplering etter behov - du kan derfor ikke belage deg på det. Dette kan du uansett avklare ved en kjapp telefon til Infosenteretved det Juridiske Fakultet.

Jeg fikk jobb etter første intervjuet jeg var på, så da må jeg jo si at det var lett. Det kan jo selvsagt være at jeg hadde flaks, men jeg tror markedet generelt er bra akkurat nå - også for kandidater med noe dårligere karakterer. Statistikken viste at studenter ferdig utdannet våren 2007 raskt fikk relevant jobb. 9 av 10 hadde relevant jobb etter 6 mnd om jeg ikke husker feil. Nesten halvparten hadde jobb før de var ferdige. De eksakte tallene finnes på Juristforbundets sider, under "kandidatundersøkelser". Her finnes og statistikk om lønn for nyutdannede jurister i de ulike sektorer, gjennomsnittlig alder ved endt studie, hvor lang tid kandidatene har brukt på studiet, osv osv...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...