Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

nazi sympatisører under andre verdenskrig

Anbefalte innlegg

Jeg skal ha et foredrag om de som støttet nazistene under den andre verdenskrig. Men etter mye søking på nettet hat jeg enda ikke klart å finne noe av verdi. Er det noen som har noe de kan referere til slik at jeg i det minste har noe?

Tusen takk for all hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

sett deg inn i deres situasjon. Det var ofte mennesker som var blitt holdt utenfor hele livet, endelig fant de et samfunn de passet inn i, og følte seg velkommende i.

Andre motiver kan være egen vinning, f.eks. at deres bedrift ville blitt stengt hvis de ikke talte nazistenes sak.

Lenke til kommentar
sett deg inn i deres situasjon. Det var ofte mennesker som var blitt holdt utenfor hele livet, endelig fant de et samfunn de passet inn i, og følte seg velkommende i.

Andre motiver kan være egen vinning, f.eks. at deres bedrift ville blitt stengt hvis de ikke talte nazistenes sak.

Det var ikke bare dem. Grunnen til at de fleste var imot tyskerene var fordi vi var nasjonalistiske og ønsket ikke å være under tysk styre. Det hadde ingenting med at vi hatet den tyske styreformen eller følte noen sympati for jødene. Hvis man støttet det tyske systemet opprinnelig som mange gjorde og ikke var nasjonalistisk ville det ikke virke som et dumt valg å støtte Tyskland.

Slutt å tro at det er bare de spesielle personene som kunne gjøre noe slikt. Det var helt vanlige mennesker og det var ikke få av dem heller, men mange gjorde ikke veldig mye ut av det.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Det var ikke bare dem. Grunnen til at de fleste var imot tyskerene var fordi vi var nasjonalistiske og ønsket ikke å være under tysk styre. Det hadde ingenting med at vi hatet den tyske styreformen eller følte noen sympati for jødene. Hvis man støttet det tyske systemet opprinnelig som mange gjorde og ikke var nasjonalistisk ville det ikke virke som et dumt valg å støtte Tyskland.

Slutt å tro at det er bare de spesielle personene som kunne gjøre noe slikt. Det var helt vanlige mennesker og det var ikke få av dem heller, men mange gjorde ikke veldig mye ut av det.

jeg har da heller ikke sagt at det bare var dem! Han spørte om grunner for å støtte nazismen, og jeg gav et par. Har du noe konstruktivt å bidra med så vær så god, eller så kan du godt holde deg unna...

Endret av jj_89
Lenke til kommentar

En del folk som trodde tyskerne skulle vinne krigen meldte seg inn i NS for å få en fordel av dette i etterkant. Siden tyskerne tapte ble de i stedet dømt for landssvik. En av mine oldeforeldre var en av disse. Han var ikke aktiv, men ble overbevist av en på bygda at tyskerne kom til å vinne og at det ville være bra å melde seg inn. Han gjorde så, og etter krigen måtte han betale en stor bot til staten, og så ble det noe rot med at de yngste sønnene fikk forbud mot å ta høyere utdanning eller noe sånt.

Ikke noe min bestefar, den eldste sønnen som bl.a. var med i slaget om Narvik, var videre stolt over. Min oldefar var nok ingen nazist, men bare en av mange som handlet noe overilt under krigen.

Endret av bellad76
Lenke til kommentar

jeg har da heller ikke sagt at det bare var dem! Han spørte om grunner for å støtte nazismen, og jeg gav et par. Har du noe konstruktivt å bidra med så vær så god, eller så kan du godt holde deg unna...

Jeg ga noe konstruktivt. Jeg viste at det ikke bare var folk som hadde blitt satt utenfor hele livet. Jeg forklarte også for deg at du ikke bør tro at det var bare folk somn følte seg utenfor som ble nazi-supportere.

Bellad: Det forklarer godt hvorfor mange ble med i SS, men det forklarer ikke hvorfor det var mange nazi-supportere. Allikavel, veldig viktig å ta med.

Lenke til kommentar
Bellad: Det forklarer godt hvorfor mange ble med i SS, men det forklarer ikke hvorfor det var mange nazi-supportere. Allikavel, veldig viktig å ta med.

Ja, mitt poeng var at antall aktive nazi-supportere ikke på langt nær er like høyt som antall medlemmer av NS.

Av aktive NS-folk var det nok også mange som mente man måtte støtte tyskerne, ikke fordi de ønsket tysk herredømme fremfor selvstendighet, men fordi de mente det var bedre enn å bli en del av kommunist-Sovjet. Sovjet tok halve Europa etter krigen, og det er ikke så veldig rart at enkelte fryktet at det samme som skjedde med alle de andre nabolandene til Sovjet skulle skje med Norge.

I tillegg har vi de som ble nazister for å benytte anledningen til å få makt, og gjerne hevne seg på andre, og så har vi folk som falt utenfor samfunnet.

Og så har vi Knut Hamsun, som vel i grunnen støttet tyskerne fordi han var motstander av England og USA.

Endret av bellad76
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...