Gå til innhold

Ustabil PC - hva er synderen?


Anbefalte innlegg

Jeg sliter med at PC'n min henger seg. Den står altid på, men ofte når jeg kommer hjem fra jobb, eller står opp om morgenen har den hengt seg. Skjermen har gått i strømsparer-modus, og ingenting jeg gjør får den til å våkne igjen.

 

Jeg har hatt litt andre problemer med mitt Gainward Ti4200, og trodde kanskje det var årsaken til dette også, men den har hengt seg selv med et TNT2-kort.

 

I dag, da jeg kom hjem, hadde den hengt seg igjen :( Men nå la jeg merke til at lyset på floppy-stasjonen lyser! Hva i all verden.... :o

 

Jeg vil tro at det enten er PSU eller RAM'en som er synderen. Noen andre meninger der ute?

 

[*]PentiumIII 450MHZ

[*]Abit BH6 hovedkort

[*]Tre stk RAM-brikker (128, 128, 256)

[*]Gainward Ti4200 (byttet i Riva TNT2 kort for øyeblikket)

[*]Seagate Barracuda V 120GB

[*]Soundblaster 16 lydkort :)

[*]CD-brenner + CD-leser

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ville testet minnet med Memtest86.

 

Jeg testet dette for en måneds tid siden. Testet alle tre brikkene i 18 timer før jeg avsluttet. Det fant ingen feil....

Da vil jeg tro at minnet er utelukket. Er alikavell mulig at det er hovedkortet ditt som ikke helt klarer 3 slotter, ville prøvd å kjøre de på mindre agresive settinger som Admin'c foreslo. Er også smart å prøve med en ny PSU som du tenker på. Hvilket OS kjører du, og lenge siden du foretokk en reinnstalasjon?

Lenke til kommentar

Tror ikke det er psu, siden det tydeligvis er liv i komponenter...? Det er kanskje HK, har hatt et lignende problem tidligere, dog med annet HK. Da prøvde jeg alt, og fant ut at HK hadde tatt kvelden. jeg ville først prøvd det gode gamle "formater-og-legg-inn-alt-på-nytt trikset"....

 

:roll:

Lenke til kommentar
jeg ville først prøvd det gode gamle formater-og-legg-inn-alt-på-nytt trikset

 

:) Joda, tried and tested! Kjører en relativt nyinstallert Windows XP. Men desverre ble det ikke noe bedre av å installere på nytt.

 

Men da kan det jo muligens virke som om det er hovedkortet. Enten til-dels defekt, eller at det ikke klarer tre RAM-brikker samtidig helt stabilt.

 

Abit BH6 er et 100MHz kort, men jeg har kjørt 128(100MHz) og 128(133MHz) i ett par års tid uten problemer. Den siste på 256(133MHz) kjøpte jeg vel en måneds tid før problemene oppstod.

Lenke til kommentar
Og det gainward kortet burde du få byttet om det er en modell med feil på

 

Jupp, jeg sendte det inn for en uke siden, og Komplett.no har nå sendt meg et Gainward Ti4200 128MB-8X i erstatning. :woot:

 

ikke bruk ulik hastighet på rambrikkene

 

Det kan være du har rett. Men jeg har brukt de to 128MB brikkene sammen såpass lenge at jeg regnet ikke med at det skulle være noe problem. Men kanskje den siste 256MB(133Mhz)-brikken fikk begeret til å renne over...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...