Gå til innhold

Destilert vann

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:

On 2002-01-11 06:45, nesquik skrev:

Hvor får man tak i dette?

Regner med at da sånn drikkevann dunker ikke akkurat er destilert?(?)

Kan man eventuelt destilere selv? (Husker jeg hadde noe om detta i naturfag for 3-4 år siden, hehe).

Kan også betegnes som batterivann.

Lenke til kommentar

Aha, takk. 19,-kr per liter var egentlig ikke så dyrt når man ser på prisen på Imsdal 0.6 liter, hehe.

Det jeg tenkte på med destilert vann var da at dette ikke fører strøm, men det vil vel vann man koker gjøre likevel(?) selv om det ikke gror alger ol. så lett?

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-01-11 14:13, nesquik skrev:

Aha, takk. 19,-kr per liter var egentlig ikke så dyrt når man ser på prisen på Imsdal 0.6 liter, hehe.

Det jeg tenkte på med destilert vann var da at dette ikke fører strøm, men det vil vel vann man koker gjøre likevel(?) selv om det ikke gror alger ol. så lett?

Reint vann leder ikke strøm før noen tusen volt begynner å trykke på. Oksygen i vann er svakt magnetisk også.. :wink: Vann fra spring inneholder mineraler, humus forbindelser, bakterier og klor. Du fjerner bakteriene ved koking mens de andre stoffene blir konsentrert pga fordamping av vann ;=)

Å tilføre destilert vann i et kjøleanlegg har egentlig liten hensikt hvis det er kobber eller aluminiums legeringer i kjølesystemet, metallene vil oksidere grunnet innholdet av oksygen i vannet og ioner vil bli dannet som kan lede strøm. Hvis det da er kobber og aluminium tilstede i kjølesystemet så vil det metallet som står lavest i spenningstekken oksydere, bli spist opp. Aluminiumet vil ruste/oksydere og det dannes et hvitt belegg. Får altså en galvanisk strøm mellom kobber og alumium inne i kjølesystemet.

Vann med glykol, slik som finnes i kjølesystem i biler er ideelt siden det hindrer ladningbærerene til å spise opp metall til en viss grad og bakterie/algvekst. Bruker man plast detaljer i kjølesystemet så må man være obs på at plasten herder av oksygenet, etter en tid så vil plasten bli hard/sprø med fare for lekasjer. Glykol i et kjølesystem kan også bryte ned plast detaljene hvis plasten ikke er laget for å motstå glykol..

Bakterie drepene stoffer i kjølevesken er i alle fall

et must, det beste de vet er behagelig varme fra en cpu..

Good luck and go with Godspeed

Hondaen

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-01-12 14:05, tahustvedt skrev:

Og til slutt en liten advarsel.

IKKE drikk rent vann. Da kan du dø! Vannet vil trekke næringsstoffer ut av kroppen ller noe sånt. Det er i hvertfall farlig.

Alt er giftig, men spørsmålet er hvor mye av stoffet

du får i deg før du tar kvelden. At destillert vann er giftig er derfor relativt. Drikker du en liter destillert vann så går det helt greit, at vannet ikke inneholder humus eller mineraler og dermed er giftig er bare pisspreik. Norges fregatter har destillasjons system slik at man slipper å bunkre vann hvis det kniper, gjør ingenting å drikke dette vannet, det smaker platt og ingenting. For smakens skyld tilsetter man mineraler og litt annet ymse.

Når det gjelder batterivann så gjelder det å ikke bruke springvann som er tilsatt klor. Klor vil selv i svært små mengder ødelegge for den kjemiske prosessen som foregår i en bly akkumulator. Faktisk bedre å bruke sølevann framfor klorholdig vann.

Hadde jeg hatt bilen på service og oppdaget at de hadde fylt på klorholdig vann så hadde jeg krevd et nytt batteri fra dem.. :razz:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...