Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bassrefleksrørene kunne ikke være lange nok, gjør det noe?

Plecto

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det trur jeg ikke blir så fint akkurat :p

Jeg har gjort for mye tull med de røra så jeg får ikke vinklet de, jeg må kjøpe nye, men jeg vet ikke helt hvor jeg skal få tak i slike i nærdistriktet :S

Vi fikk koblet det opp, men det låt ikke spesielt bra. Kassa bare ristet og volumet var lavt, elementen spilte tydeligvis ganske kraftig fordi det beveget seg veldig mye. Vi prøvde å fjerne tapen som vi tettet hullene til rørene med fordi de blaffret, men det hjalp ikke stort. Kan det være små sprekker rundt om kring samt at de hullene står åpne uten rør inni som gjør at volumet er så lavt?

Biltema hadde ikke rør i riktig dimensjon, dessuten var de ikke i nærheten av lange nok. Kanskje jeg klarer å bryte av endestykkene igjen :p

Men hva hvis jeg lukker kassa, altså plugger igjen hullenen ordentlig, burde kassens volum endres da eller vil det fungere helt fint det også?

Og en sak til, kan noen forklare hvordan diameter og lengde på disse rørene har noe å si for lyden?

Endret av Plecto

Dette går rett til helvete. Jeg limte sammen alt jeg fant av rør-rester i et virrvarr av lim, men vinklene treffer borti elementene samt at deler av rørene må stå ut av kassa og i tillegg har jeg ikke nok lim :realmad:

Finnes det andre utveier her? Hva hvis jeg bare har 3 rør istede for 4? Vi drar til russetreffet i stavanger i kveld så vi begynner å bli temmelig fortvilet :no:

Endret av Plecto
Kan det være så vanskelig da??

Hvis røret feks skal være 30cm langt, så måler du deg frem til et egnet sted å vinkle røret, og skjærer røret i 45 grader der, så limer du det sammen igjen, i 90 grader vinkel ;)

Det vil resultere i et rør som ikke har samme diameter i "svingen" som i resten av røret generelt, og slike avvik i diameteren bør vel planlegges om de absolutt må forekomme? Ellers er jo tanken god! ;)

Da var jeg tilbake fra stavangertur. Munnstykket til to av rørene knakk skylt av en rekke drita personer som vasa frem og tilbake samt at det ene røren knakk innvendig, men etter at vi fikk gått over med mer lim hørtes det ikke værst ut, spent på hvordan det blir når jeg får gjort det ordentlig. Jeg bare limer igjen de hullene jeg har laget og lager nye hull på sidene slik at alt blir ordentlig, uten vinkler. Men hvor mange refleksrør skal jeg ha? Det er anbefalt 4, 2 til hver sub, men de jeg har pratet med sier at det holder med 2 og at det faktisk kan bli bedre lyd med bare 2 rør, hva sier dere?

Kan det være så vanskelig da??

Hvis røret feks skal være 30cm langt, så måler du deg frem til et egnet sted å vinkle røret, og skjærer røret i 45 grader der, så limer du det sammen igjen, i 90 grader vinkel

Egentlig ikke, men jeg hadde allerede kuttet de opp i småbiter :p Først kuttet jeg de den lengden de egentlig skulle være, deretter halverte jeg lengden så jeg skulle få slippe vinkler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...