Cammi Skrevet 29. april 2008 Del Skrevet 29. april 2008 Hei! Jeg lurer på om det er noen som kan gi meg råd om hvilket speilreflexs kamera som er det beste. Jeg skal bruke kameraet til fritids bruk men jeg kommer også til å kjøpe ulike linser til det for å kunne få de best mulige bildene i de ulike sammenhengene. Jeg har testet en del ulike kameraer fra venner og bekjennte, men klarer ikke helt å komme frem til et spessielt kamera som jeg finner best. Derfor tenkte jeg at det kansje kan finnes noen gode råd å finne her. Jeg er kjempe takknemlig for svar! Camilla Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 29. april 2008 Del Skrevet 29. april 2008 Skyt meg baklengs over rekkverket! Prøv å søk litt, eller vend blikket nedover så finner du 98 slike poster. - Pris? - Interesser? (Sport, insekter, landskap, personer) - Hva har vennene dine, hva har du prøvd? (Byttelåne utstyr) Svar på dette så skal jeg si deg hvordan du finner det absolutt beste kameraet. Lenke til kommentar
Kaffilars Skrevet 29. april 2008 Del Skrevet 29. april 2008 (endret) Hei! Jeg lurer på om det er noen som kan gi meg råd om hvilket speilreflexs kamera som er det beste. Jeg skal bruke kameraet til fritids bruk men jeg kommer også til å kjøpe ulike linser til det for å kunne få de best mulige bildene i de ulike sammenhengene. Jeg har testet en del ulike kameraer fra venner og bekjennte, men klarer ikke helt å komme frem til et spessielt kamera som jeg finner best. Derfor tenkte jeg at det kansje kan finnes noen gode råd å finne her. Jeg er kjempe takknemlig for svar! Camilla Mange mener at dette er det beste kamera, https://prisguiden.no/product.php?productId=79315 og andre mener at dette er det beste kamera. https://prisguiden.no/product.php?productId=79151 Om desse ikkje passer, kan du no kikke litt på denne samanlikning, og gjere deg opp ei formeining om kva som passer dine behov. http://www.akam.no/artikler/sony_mot_nikon_mot_pentax/49988 Edit: I tillegg har du Canon og Olympus..Var kanskje litt stygg mot deg, men en "budsjettpris" kan vere eit greit innputt.. Endret 29. april 2008 av Kaffilars Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 29. april 2008 Del Skrevet 29. april 2008 Jeg har testet en del ulike kameraer fra venner og bekjennte, men klarer ikke helt å komme frem til et spessielt kamera som jeg finner best. Derfor tenkte jeg at det kansje kan finnes noen gode råd å finne her. Camilla Hei Alle er like gode, mer eller mindre. Kult? Mange merker å velge i men for å si det enkelt, velger du f.eks Nikon D60 eller Canon 450d med kitzoom kan det vanskelig bli feil. Lenke til kommentar
Beej80 Skrevet 29. april 2008 Del Skrevet 29. april 2008 Hei... Du får en del uventet svar nå tenker jeg, du er jo en ny bruker her på forumet også; så dermed vet du gjerne ikke hva de egentlig prøver å komme frem til. Tingen er at det kommer 2-10 slike innlegg hver dag av folk som alle ønsker det 'beste' kameraet, uten at de har noen preferanser eller spesielle bruksområder. Slik markedet er i dag er det så og si kun gode kameraer der ute, og det er umulig å kåre et 'beste' kamera. Dog finnes det antagelig et kamera som er best for deg. Men det er en helt annen sak. De generelle rådene ved kjøp av digitale speilreflekskamera er som følger: -Finn ut om det er spesielle ting du MÅ ha. Dette være seg Live view (at man kan se bildet på skjermen når man tar bildet, dette er (har ikke vært) normalt så langt. Men nå gjør det inntog her også. Det er ikke en påkrevd finesse, men det kan være nyttig fra tid til annen. Søkeren vil nok fremdeles bli din primære måte å se og komponere bildet på. -Gå i butikker og fysisk prøv alle kamerahus du kommer over i din prisklasse. Det som sitter best i hånden er det rette kameraet for deg. Kvaliteten på bildene og kameraet er så bra på alle sammen at her er det ikke noe vesentlig som skiller. -Det er bedre å kjøpe et litt billigere kamerahus for så å bruke mer penger på et skikkelig objektiv (linse som så mange kaller det). Dette da det er objektivene som ofte viser seg å være begrensningen for bildekvaliteten. Det er også objektivene som i all hovedsak gir SLR de egenskapene som er så ettertraktet. Objektiver varer også for alltid. Et kamerahus vil du antagelig bytte ut etter 2-5 år, kanskje lenger, mens et godt objektiv kan du ha til du dør. Det var litt generelt, og kanskje en pekepinn. Aktuelle kameraer er (I tilfeldig rekkefølge): Nikon D40(x) Nikon D60 Nikon D80 Nikon D300 Canon EOS 350D Canon EOS 400D Canon EOS 450D Canon EOS 40D Olympus E-410 (?) Olympus E-420 (?) Olympus E-510 (?) Olympus E-3 Pentax K100D Super Pentax K200D Pentax K10D Pentax K20D Samsung GX-10 Samsung GX-20 Sony A200 Sony A300 Sony A350 Sony A700 Jeg har sikkert glemt noen, men dette er da et lite utvalg. Det som hjelper oss å hjelpe deg er om du kan komme med mer informasjon. Hva ønsker du å bruke kameraet til, i hvilke situasjoner ønsker du å bruke kameraet, hvor mye penger har du tenkt å legge ut osv osv. Jo mer informasjon du kommer med, jo lettere kan vi lede deg mot det beste kameraet, for deg. Har du flere spørsmål er det bare å spørre i vei. Jeg regner med de fleste har fått frem poenget sitt, og svarene herfra og ut vil være seriøse og hjelpsomme (dog var de litt fortjent ). Mvh, Beej80 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. april 2008 Del Skrevet 29. april 2008 En kan vel si det sånn at kameraet spiller liten rolle i forhold til den erfaringen du skaffer deg via bruken av det. En god fotobok og mye prøving og feiling vil nok gi deg øye for gode motiver og teknikker. Lenke til kommentar
Cammi Skrevet 30. april 2008 Forfatter Del Skrevet 30. april 2008 Takk for alle svar som har kommet til nå! :!: Jeg ser at jeg burde ha skrevet inn hva jeg vil bruke kameraet til og prisklasse. Når det gjelde prisklassen så har jeg satt meg en max pris på ca 12.000kr for kameraet. Jeg er veldig glad i å ta bilder om kvelden så jeg har ofte hatt problemer med at jeg har hatt kameraer der bildene har blitt svarte (hvilket jeg også forstår hvorfor). Så en ting som i denne sammen heng er viktig er at jeg har gode muligheter til selv å kunne ha innvirkning på Blenderåpning, lukketid og ISO. Når jeg tar bilder så er det også i hovedsak stille stående objekter, det er heller skjelden at jeg tar bilder av motiver med stor bevegelighet. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 30. april 2008 Del Skrevet 30. april 2008 Alle digitale speilreflekskameraer har gode muligheter for manuell styring av ISO, blenderåpning og lukkertid. Selv de aller billigste. Noen kompaktkameraer har også denne muligheten. Hvis du har med deg stativ og skal ta bilder av helt stillestående motiver så skal det gå fint selv midt på natta. Du kan som regel sette lukkertida til 30 sekunder eller mer og evt hjelpe ytterligere på med stor blenderåpning og høy ISO hvis det er ekstremt lite lys (f.eks stjerneopplyst landskap) Den største utfordringen innen foto er kombinasjonen bevegelse og lite lys. F.eks beveger nordlys seg såpass fort over himmelen at man bør bruke lukkertider på helst ikke noe mer enn 10 sekunder. Skal man ta bilde av en folkemengde på utendørskonsert om kvelden så bør man under 1/10 sekund med stativ eller under 1/50 håndholdt med 50mm uten bildestabilisering. For å klare slike utfordrende situasjoner bedre så kan man forbedre fem viktige ting: (i prioritert rekkefølge) - Stativ - bildestabilisering (uten stativ) - Bedre holdeteknikk (uten stativ) - Mer lyssterk optikk (f.eks f/1.4 til f/2.8) - Et kamera med mindre støy på høye ISO-verdier (f.eks Nikon D200/D300) Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 30. april 2008 Del Skrevet 30. april 2008 Jeg er veldig glad i å ta bilder om kvelden så jeg har ofte hatt problemer med at jeg har hatt kameraer der bildene har blitt svarte (hvilket jeg også forstår hvorfor). Så en ting som i denne sammen heng er viktig er at jeg har gode muligheter til selv å kunne ha innvirkning på Blenderåpning, lukketid og ISO. Når jeg tar bilder så er det også i hovedsak stille stående objekter, det er heller skjelden at jeg tar bilder av motiver med stor bevegelighet. Jeg tror du kan se på Pentax K20D, det har innebygget bildestabilisering. Når du kombinerer det med lyssterk optikk slik som 50mm f/1.4 til 2200 kroner, så har du et rått kamera i halvmørket. Sigma 30mm f/1.4 er også aktuell, den er er mye mindre trang. Evt kan du jo kjøpe stativ. Eller aller best: I tillegg. Om noen måneder, når nettene blir mørke igjen, f.eks. Jeg skulle gjerne ha anbefalt Olympus E-3, men det hadde sprengt budsjettet ditt. Du kan evt titte på kameraet mitt, Olympus E-510. Men søkeren er ikke i samme klasse som hos K20D, og det merkes når det er litt mørkt. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 30. april 2008 Del Skrevet 30. april 2008 Når det gjelde prisklassen så har jeg satt meg en max pris på ca 12.000kr for kameraet.Da vil jeg anbefale deg å kikke på kameraer som Canon 30D, Nikon D80, Pentax K10D/Samsung GX-10 (samme kamera med forskjellig merkelapp) og Olympus E-510, som alle koster i området rundtomkring 5-6000 for kamerahus, og bruke omtrent det samme beløpet på optikk. Tar vi Canon 30D eller D80 som eksempel, får du dem for rundt 5000 kr. Gode normalzoomer vil være Tamron 17-50 f/2.8 eller Sigma 18-50 f/2.8 Macro, disse ligger på ca 3500 kr +/-. Så vil jeg anbefale deg å spare de resterende kronene til du har fått avdekket litt mer spesifikt hvilke brennvidder du ønsker deg. Det kan være tilsynelatende enkelt å se for seg behovet ditt her og nå, men når du får kameraet og objektivet, vil du raskt oppdage om det faktisk stemmer. Ofte gjør det ikke det. En god normalzoom vil du uansett ha stor glede av. Når du har fotografert en stund, kan du se over bildene dine, og bruke programmer som ExposurePlot for å finne ut hva slags brennvidder, blendere etc du har brukt mye. Bruker du mye f.eks. 17/18mm, vil et vidvinkelobjektiv være på sin plass, bruker du andre enden kan det være lurt å vurdere et teleobjektiv. Er f.eks. området 28-35mm mye brukt sammen med f/2.8, vil et et lyssterkt fastobjektiv i dette området være en god investering, kanskje sammen med en blits. Tar du mye portretter kan objektiver som 50mm f/1.4 og 85mm f/1.8 være av interesse. Siden du ser for deg å ta bilder av stillestående objekter kan bildestabilisering være nyttig, enten i optikken (Canon/Nikon) eller i kamerahuset (Olympus, Sony, Pentax/Samsung). Hva du velger er egentlig ikke viktig, for alle sammen kan gi deg svært gode bilder. Det som er viktig er at du får et verktøy du liker å bruke, og da er fotobutikkene gull verdt! Ta en tur innom en butikk der de har litt utvalg, og prøv å holde i de forskjellige modellene (evt. gå innom et par butikker). Da vil du antakelig finne ut at det er mye større forskjell enn du kan forestille deg på forhånd, og du vil trolig finne ett eller to som er bedre enn de andre. Da har du egentlig funnet kameraet ditt, da du får det meste du kan ønske deg av optikk til alle systemene. Ja, det er litt variasjon, men det er stort sett for folk med litt "sære" behov. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå