Gå til innhold

Hjelp fra #linuxhelp.no og #linux.no på EFNet

Anbefalte innlegg

_min_ erfaring er at de som er på #linux.no og #linuxhelp.no på efnet generelt er frekke, overlegne og uintressert i å hjelpe. Men det har skjedd at jeg har fått hjelp der. Jeg holder meg unna de kanalene nå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Altså, så mye svada.. Folk på #linuxhelp.no på efnet er generellt sett innstilt på å hjelpe, men man vil alltid finne sære folk, når det er 180-200 brukere på en kanal, det sier seg vel selv.

Samtidig så er det ofte spørsmål som går igjen, og igjen, og atter en gang.. "hvordan pakker jeg ut .bin filer?" for eks.. Disse blir ofte referert til google, freshmeat eller hva som må være relevant, nettopp av den grunn at de som er på kanalen VET at svaret finnes der, uten for mye leting.

Det å bruke google.com er veldig god praksis, som gjør at ikke bare vender du deg til å søke opp hjelp på egenhånd, men også lærer mer.

"Folk på linuxhelp.no er frekke"? Det forekommer svært, svært sjeldent. Det er noen gjengangere der, som spør om de samme spørsmålene omigjen og omigjen, og det virker som ikke vil lære.. Disse kan fra tid til annen få en frekk kommentar, men nei, det skjer overhodet ikke ofte.

"Jeg blir ikke motivert til å bruke linux pga to kanaler på irc". Altså, vi snakker om en brøkdel av alle linuxbrukerene der ute.. Man vil alltid finne miljøer med sære folk, samme hva man driver med..

"Linux folk er asosiale". Et slikt utsagn er bare så dumt at det er ikke verdt å kommentere det engang.

Lenke til kommentar
Tok kontakt for å spørre om hjelp til mitt problem. Forklarte at jeg var nybegynner. Da tok det ikke lang tid før de gjorde narr av det jeg spurte om. Jeg har ingen problemer med å bli gjort litt narr av, men det var ingen hjelp å få derfra.

Sitter igjen med en følelse av at linux er for meget spesielle mennesker. Jeg vet ikke om jeg vil kategorisere disse menneskene som asosiale, men det er veldig fristende. Håper noen kan motbevise dette.

Jeg har jobbet med PC i mange år. Har god kjennskap til Windows og DOS. Har også forsøkt meg på linux flere ganger, men uten å bli særlig imponert.

Mange sier likevel at Linux er et bra operativsystem og at det er blitt enkelt for nybegynnere å bruke. Jeg har imidlertid ikke blitt overbevist, men er villig til å legge en del arbeid i å finne ut av dette. Er det noen som er villige til å overbevise meg?

Det finnes mange personer på irc.

Jeg er op i #linuxhelp.no og jeg hjelper deg gjerne.Det vil si når jeg er der. Det er mange der som ikke kan nok om det de driver med. Skal du ha skikkelig hjelp er ikke irc stedet å søke etter info. Jeg lærer mest på via freenode selv. http://www.freenode.net /server adams.freenode.net og gå inn på #linux.no og andre relaterte kanaler.

Men jeg må også fortelle deg at meste av ting du skal og bør lære deg i Linux finner du ved å lese _mye_. Jeg selv begynte med sakene i 96 og jeg føler meg ikke kompentent enda.

Lenke til kommentar

Det er vel på tide å få en del fakta på bordet.

#linux.no har aldri vært ment å være noen helpdesk for folk som ikke gidder å bruke google, men et samlingssted på IRC for noe som kanskje kan omtales som en norsk "linux community". Poenget med kanalen var videre å kunne diskutere linux og relaterte temaer, og å kunne dele erfaringer og kunnskap. Dette var hele tiden et gjensidig akseptert rammeverk.

Tidligere var det dessuten svært sjelden noe problem å få hjelp der, i hovedsak på grunn av to momenter:

1. De som hadde spørsmål hadde forberedt seg ordentlig, f.eks. søkt på web og prøvd seg fram.

2. Når de som svar fikk oppgitt en URL hvor løsning på problemet blir beskrevet, brukte de den informasjonen videre.

En klar tendens over de siste par årene viser en drastisk nedgang i disse to vesentlig formildende omstendighetene. Folk som joiner forventer å få svar på de mest banale spørsmål, uten verken å si hei eller i det hele tatt ønske å bidra med noe som helst. For dem er #linux.no en helpdesk de kan stille spørsmål om helt grunnleggende temaer, og de venter at det til stadighet er ressurser der som står klar til å hjelpe.

Dette er så langt unna formålet med #linux.no som det kan få blitt. Sjansen til å debattere linuxrelaterte spørsmål på et høyere nivå enn hvordan man mounter diskettstasjonen er umulig på grunn av all støyen de ovennevnte personene forårsaker. Og et vesentlig prinsipp har blitt underminert, nemlig gjensidig ytelse. De som fremsetter sine (mer eller mindre velbegrunnede) klagerop i denne tråden, har vært klare eksempler på denne uønskede holdningen. Heller ikke henvisning til ressurser hvor man kan lære mer blir godt mottatt av disse. Skal man lære noe i Linux må man gjøre en innsats selv, og erfaring kommer bare gjennom lesing, prøving og feiling.

For å kunne ha en alternativ IRC-kanal som nybegynnere kan henvises til, ble #linuxhelp.no opprettet. Toleransen for hva det stilles spørsmål om og hva som forventes der er langt lavere, og de som er aktive kunnskapsressurser der (dere vet hvem dere er :) gjør en kjempemessig jobb. Men heller ikke #linuxhelp.no er en gjennomsnittsidiots personlige helpdesk. Det forventes også der høflighet og saklighet, og det er heller ingen ulempe om de som kommer dit er en smule forberedt. Det er vesentlig forskjell på "Linux stinker, det virker ikke" og "Jeg får ikke spilt av mp3 fordi XMMS ikke får skrevet til /dev/dsp0".

Det er i begge kanaler offentliggjort regler for hva slags oppførsel som er akseptert. Dette er lett tilgjengelig i form av topic, og de som er kjent i kanalen kan også henvise til disse reglene. Det minste folk kan gjøre, er å rette seg etter disse reglene. Dette er i prinsippet allmenn folkeskikk. Har man ikke dette, er det ikke bare på IRC man kommer til kort. Og innleggene lenger oppe i tråden om at de som henger i kanalene er asosiale og det som verre er, forteller egentlig mer om forfatteren enn om kanalens "faste" medlemmer.

#linux.no og #linuxhelp.no er begge kanaler hvor operatører og andre jevnlig tilstedeværende er særdeles hyggelige og kompetente mennesker. Når spørsmålene er utfordrende er det både morsomt og interessant å hjelpe, for selvfølgelig spiller avstanden mellom egen kompetanse og andres spørsmål en rolle. Fellesneveren for det som får oss til å reagere, er imidlertid den totale mangelen på respekt og folkeskikk som den tidligere nevnte gruppen brukere viser. Så til magmag og dere andre som føler dere urettferdig behandlet: Oppfører dere dere ordentlig, blir dere behandlet deretter. Dette innebærer men er ikke begrenset til å rette seg etter gjeldende kanalregler og å utvise normal folkeskikk.

Lenke til kommentar
Så til magmag og dere andre som føler dere urettferdig behandlet: Oppfører dere dere ordentlig, blir dere behandlet deretter. Dette innebærer men er ikke begrenset til å rette seg etter gjeldende kanalregler og å utvise normal folkeskikk.

Jeg sier ikke at det ikke er hjelp å få på disse kanalene. Men de som svarte på mitt spørsmål var ikke hjelpsomme. Kanskje de rette personene ikke var til stede. Jeg har tidligere hatt diskusjoner på kanalene om forskjellige versjoner av linux som har vært meget interessante. De jeg har snakket med da har vært genuint interesserte i diskusjonen. Men å få hjelp til mitt problem på #linuxhelp.no var ikke lett. Ingen har kunnet gi meg noe annet svar enn at jeg må lage en driver selv eller rekompilere kernel. Dette har jeg ingen forutsetninger for å klare uten lange studier.

Jeg vil vel egentlig bare si at jeg oppførte meg meget bra, men ble ikke behandlet deretter denne gangen.

Jeg skjønner meget godt de reglene som er laget for kanalen og har ingen problemer med å respektere disse. Jeg føler ikke at jeg har brutt noen av reglene.

Lenke til kommentar
Det er vel på tide å få en del fakta på bordet.

#linux.no har aldri vært ment å være noen helpdesk for folk som ikke gidder å bruke google, men et samlingssted på IRC for noe som kanskje kan omtales som en norsk "linux community".

Vel, de gangene jeg har vært innom der, har jeg *aldri* sett noe linux-relatert prat. Til nød noe a la "RedHat suger". Det er mest snakk om vær og vind-ting, som bilstereo, coladrikking, øldrikking eller lignende.

Ikke har det vært mulig å stille noen spørsmål heller, ettersom on-joiners ikke får voice. Vet ikke hvor lenge man må være pålogget for evt. å få voice, og på bakgrunn av hva jeg har sett er det ikke så viktig for meg å få det heller.

Det er selvfølgelig ett fett for meg om enkelte ønsker seg sin egen private badedam på irc, men navnet på kanalen vekker jo assosiasjoner som gjør at n00bs tror de er velkomne innom for å diskutere linux-spørsmål. De kunne kalt kanalen #linux.generelt.pisspreik.no elns, og unngått den typen uønsket oppmerksomhet som tydeligvis byr dem så mye imot.

Oh well, min erfaring er at Windows-folk er mye mer åpne og hjelpelystne enn *nix-folk. YMMV.

Lenke til kommentar
Det er selvfølgelig ett fett for meg om enkelte ønsker seg sin egen private badedam på irc, men navnet på kanalen vekker jo assosiasjoner som gjør at n00bs tror de er velkomne innom for å diskutere linux-spørsmål. De kunne kalt kanalen #linux.generelt.pisspreik.no elns, og unngått den typen uønsket oppmerksomhet som tydeligvis byr dem så mye imot.

Som det er sagt tusen ganger; i topicen til #linux.no står det klart og tydlig "vi yter ikke support" og bla bla bla. Selv om det er snakk om nybegynnere, så kan de vel lese? Men spørsmål som går litt lenger enn "hvordan installerer jeg Slackware", "hvordan åpner jeg en tar-fil", "hvordan sletter jeg linux" blir ofte godt mottatt.

Lenke til kommentar
Så til magmag og dere andre som føler dere urettferdig behandlet: Oppfører dere dere ordentlig, blir dere behandlet deretter. Dette innebærer men er ikke begrenset til å rette seg etter gjeldende kanalregler og å utvise normal folkeskikk.

Jeg sier ikke at det ikke er hjelp å få på disse kanalene. Men de som svarte på mitt spørsmål var ikke hjelpsomme. Kanskje de rette personene ikke var til stede. Jeg har tidligere hatt diskusjoner på kanalene om forskjellige versjoner av linux som har vært meget interessante. De jeg har snakket med da har vært genuint interesserte i diskusjonen. Men å få hjelp til mitt problem på #linuxhelp.no var ikke lett. Ingen har kunnet gi meg noe annet svar enn at jeg må lage en driver selv eller rekompilere kernel. Dette har jeg ingen forutsetninger for å klare uten lange studier.

Det vil jeg ikke si i flere versjoner av Linux kan du lage en egen kernel og denne blir en pakke.

Kernel-package i Debian f.eks. Husker ikke om redhat/mandrake har støtte for slikt enda.

Da jeg bruker disse lite.

Jeg vil vel egentlig bare si at jeg oppførte meg meget bra, men ble ikke behandlet deretter denne gangen.

Jeg skjønner meget godt de reglene som er laget for kanalen og har ingen problemer med å respektere disse. Jeg føler ikke at jeg har brutt noen av reglene.

Noen av reglene går litt over i hverandre.

Det som er saken på #linux.no er at mange av de som er der jobber som sysadmins etc. og ble lei av de samme spørsmålene hele tiden.

Mens på #linuxhelp.no ble kanalen mekket for å _hjelpe_ brukere. Men det som har skjedd er at de fleste som er der inne kan lite og/eller de som kommer ditt kan finne mange av svarene på http://www.google.com f.eks. Og det blir litt for liten tid til å at man kan hjelpe folk med _alt_. Jeg skulle gjerne hatt flere personer som kan Linux godt der. Men disse folkene blir mange ganger lei eller de får _masse_ i hendene.

Det med kernelen må man ikke være redd for. Hva kan skje ? Jo du kan lære noe nytt. Men ta backup av ting. /etc/ katalog denne tar jeg ofte backup av.

Mekket meg en crontab som tok backup av denne, og puttet den på filserveren.

Linux = os som du leker litt og lærer deg ting.

Og du "skal" plundre litt med å få til ting, synes nå jeg.

Lenke til kommentar
Som det er sagt tusen ganger; i topicen til #linux.no står det klart og tydlig "vi yter ikke support" og bla bla bla. Selv om det er snakk om nybegynnere, så kan de vel lese? Men spørsmål som går litt lenger enn "hvordan installerer jeg Slackware", "hvordan åpner jeg en tar-fil", "hvordan sletter jeg linux" blir ofte godt mottatt.

Ok, de yter ikke support. Men hva pokker er det de yter da? Det er pinlig lite linux-preik der. Nivået er ikke høyere der enn på en hvilken som helst annen irc-gruppe.

Dersom du kaller en kanal "filatelisten.no", så må man forvente at det stikker filateli-interesserte innom. Det er dust å slenge masse "vi svarer ikke på spørsmål"-statements i topic'en. Det er like dust å ikke gi on-joiners voice.

Dersom du ikke er interessert i å tiltrekke deg folk, så ikke gi kanalen et navn som tiltrekker folk. Dersom du likevel gir kanalen et navn som tiltrekker seg folk, så ikke syt og klag over oppmerksomheten.

Lenke til kommentar

Der har vi den igjen, denne merkelige oppfatningen om at en IRC-kanal absolutt skal yte noe.

Husk at det er IRC vi snakker om, og ikke en servicetjeneste hvor folk får betalt for å høre på andres problemer. Denne tjenesten leveres godt andre steder, i form av for eksempel kurs.

Men likevel er det gode sjanser for å få assistanse. Om ikke i #linux.no, så i #linuxhelp.no. Her finnes flinke mennesker som bruker av sin egen fritid på å hjelpe folk med linux. Det minste man kan kreve er at de vises et snev av respekt, og ikke bannes opp og ned fordi det ikke svares på ett eller annet obskurt spørsmål i løpet av 20 sekunder. Og ja, slikt oppleves der daglig.

Det ser dessuten ut til at enkelte av dere har problemer med at det blant linuxinteresserte tidvis snakkes om andre ting enn linux. Dette sier mest om deres egen sosiale intelligens. Tror dere virkelig at linuxinteresserte bare snakker om linux når de møtes? Med slike holdninger til linuxmiljøet er det ikke spesielt vanskelig å se for seg at dere ikke blir godt mottatt i noen av kanalene. Synes du det er helt greit at tilfeldig forbipasserende idioter krever å få vite hva slags motorolje som er best når du og de andre bilmekanikervennene dine sitter på en restaurant i sosialt samvær? Eller mener du at mennesker med interesser innen et gitt fagfelt skal forbys å være på offentlige steder etter arbeidstid, hvis de ikke ønsker å bistå deg (gratis!) der og da?

Om brukerne i de to massivt omtalte kanalene behandles med respekt og normal høflighet er det som regel grei respons å få. Men når dere joiner med _krav_ om at de skal yte noe, er dere faktisk på feil sted.

Lenke til kommentar
Der har vi den igjen, denne merkelige oppfatningen om at en IRC-kanal absolutt skal yte noe.

<klipper klippe>

Om brukerne i de to massivt omtalte kanalene behandles med respekt og normal høflighet er det som regel grei respons å få. Men når dere joiner med _krav_ om at de skal yte noe, er dere faktisk på feil sted.

Jeg har da vitterlig aldri krevd noe av noen. Jeg hadde i sin tid et linux-spørsmål ang. en tarball som ga kryptiske feilmeldinger når jeg prøvde å kompilere den.

Jeg tenkte jeg kunne høre om noen hadde lignende erfaringer i #linux.no, men der fikk jeg aldri spurt på grunn av manglende talerett, gitt.

Det var sikkert grenseløst naivt å tro at det skulle gå an å koble seg til en chattegruppe for å utveksle erfaringer med folk med felles interesseområde. På andre kanaler er dette ofte mulig, men altså ikke hos dere. Greit nok.

Dersom du ikke hadde vært så opptatt med å tillegge meg meninger som jeg ikke har, hadde du kanskje nærmet deg kjernen i mitt innlegg: Kanalvalget vekker visse forventninger hos folk. Siden det uansett bare er en utvalgt vennegjeng (eller whatever det nå er) som har voice, kunne man vurdert å gjøre gruppen invite-only elns. Dette er bare min mening, som du gjerne må synes er utrolig dust. Jeg gir beng, så lenge du svarer på det jeg faktisk har skrevet i stedet for å finne på argumenter for å fremstille meg som en kravstor viktigper som krever at alle skal hjelpe meg til alle døgnets tider.

Lenke til kommentar
Jeg tenkte jeg kunne høre om noen hadde lignende erfaringer i #linux.no, men der fikk jeg aldri spurt på grunn av manglende talerett, gitt.

Kanalen måtte modereres en periode nettopp på grunn av overveldende tilstrømming av mennesker som ikke respekterte noe av det som jeg har nevnt i tidligere innlegg. Denne manglende respekten og toleransen førte også til at kanalen mistet mange av sine beste folk. Den beste løsningen ble dessverre å moderere kanalen, slik at folk kunne komme inn og se for eksempel topic eller bli kjent med hvordan informasjonsboten fungerte. Ut over dette kan jeg ikke redegjøre spesielt godt for driften av kanalen da jeg selv også tok ferie derfra (av samme grunner som nevnt over).

Dersom du ikke hadde vært så opptatt med å tillegge meg meninger som jeg ikke har, hadde du kanskje nærmet deg kjernen i mitt innlegg: Kanalvalget vekker visse forventninger hos folk. Siden det uansett bare er en utvalgt vennegjeng (eller whatever det nå er) som har voice, kunne man vurdert å gjøre gruppen invite-only elns. Dette er bare min mening, som du gjerne må synes er utrolig dust. Jeg gir beng, så lenge du svarer på det jeg faktisk har skrevet i stedet for å finne på argumenter for å fremstille meg som en kravstor viktigper som krever at alle skal hjelpe meg til alle døgnets tider.

Jeg synes det er litt synd at du personlig tar til deg det jeg beskriver. Hadde jeg ment dem direkte rettet mot deg hadde jeg gitt klart uttrykk for det. Holdningene jeg beskriver er ytterpunkter, men de eksisterer og oppleves hver dag på kanalene. Disse holdningene er såpass markante at noe måtte gjøres for å begrense dem. Å sette invite på kanalen ville ikke vært noen god løsning, for da ville ikke de som joinet engang få anledning til å finne ut hvor de heller burde henvende seg, nemlig #linuxhelp.no.

Ja, jeg er enig i at det kan knyttes en forventning til temaer ut fra kanalnavn. Samtidig er det svært demotiverende å se at noe som en gang var en svært oppegående kanal mister oppegående og flinke folk fordi maset fra folk som ikke skjønner at en README-fil inneholder nyttig informasjon blir for overveldende. At du ble offer for den såpass strenge reguleringen i den gitte perioden, kan jeg ikke annet enn å beklage. Når du har kommet så langt som til å kunne kompilere programmer selv er du allerede langt over gjennomsnittet av de som joiner kanalen og forventer at de får sydd puter under armene.

Lenke til kommentar
Sitter igjen med en følelse av at linux er for meget spesielle mennesker. Jeg vet ikke om jeg vil kategorisere disse menneskene som asosiale, men det er veldig fristende. Håper noen kan motbevise dette.

Altså, det som for tiden er den største plage blant de som kan litt om linux er alle de som er komplett tunell og som starter å spørre om helt bak mål ting.

Idiotiske spørsmål som oser n00b:

http://forum.hardware.no/viewtopic.php?t=95602

http://forum.hardware.no/viewtopic.php?t=95528

Og denne som rett og slett viser mangel på evnen til å søke: http://forum.hardware.no/viewtopic.php?t=93726

Alle de ovenfor er sånne folk som kunne klaget fordi det ikke skjer noe når de putter i halflife (windows vers.) cd'en, eller fordi cs ikke funker.

Godt formulerte spørsmål som også tyder på ordentlighet:

http://forum.hardware.no/viewtopic.php?t=94929

http://forum.hardware.no/viewtopic.php?t=93522

Lenke til kommentar

Det er jo det som er hele cluet; å utforske og tilegne seg informasjon på egenhånd. Ved enkle søk på google, så får man svar på nesten absolutt alt. Og det er jo litt av moroa å kunne ordne ting på egenhånd. Å mase etter support på irc-kanaler burde være siste utvei...

Ja du har helt rett. Hater sånne "hjelp meg plz!!111111111111"-tråder med folk som spør "mandrake klikkr under install d suger, hva r galt???????????????++"

Lenke til kommentar
_min_ erfaring er at de som er på #linux.no og #linuxhelp.no på efnet generelt er frekke, overlegne og uintressert i å hjelpe. Men det har skjedd at jeg har fått hjelp der. Jeg holder meg unna de kanalene nå.

Jeg var der og spurte ang. ett utydelig punkt i identd installen, og fikk hjelp. Jeg dro dit seinere og spurte spm. ang. å legge blackbox til på loginmenyen, fikk også hjelp.

Så, for å prøve, så joinet jeg og sa "kan noen hjelpe meg plz plz !!!!111", iallefall noe i den duren. Noe en typisk luser sier iallefall. Som forventet dreit de meg ut. Mulig at de ikke liker lusere? Såklart, ingen liker lusere.

Lenke til kommentar

Jeg var der og spurte ang. ett utydelig punkt i identd installen, og fikk hjelp. Jeg dro dit seinere og spurte spm. ang. å legge blackbox til på loginmenyen, fikk også hjelp.

Så, for å prøve, så joinet jeg og sa "kan noen hjelpe meg plz plz !!!!111", iallefall noe i den duren. Noe en typisk luser sier iallefall. Som forventet dreit de meg ut. Mulig at de ikke liker lusere? Såklart, ingen liker lusere.

Det er jo bra noen har positive erfaringer også :)

Jeg kan ikke huske jeg har oppført meg dårlig på de kanalene før, for de som tror det.

Lenke til kommentar
Tok kontakt for å spørre om hjelp til mitt problem. Forklarte at jeg var nybegynner. Da tok det ikke lang tid før de gjorde narr av det jeg spurte om. Jeg har ingen problemer med å bli gjort litt narr av, men det var ingen hjelp å få derfra.

Jeg har jobbet med PC i mange år. Har god kjennskap til Windows og DOS. Har også forsøkt meg på linux flere ganger, men uten å bli særlig imponert.

Mange sier likevel at Linux er et bra operativsystem og at det er blitt enkelt for nybegynnere å bruke. Jeg har imidlertid ikke blitt overbevist, men er villig til å legge en del arbeid i å finne ut av dette. Er det noen som er villige til å overbevise meg?

Det finnes mange personer på irc.

Jeg er op i #linuxhelp.no og jeg hjelper deg gjerne.Det vil si når jeg er der. Det er mange der som ikke kan nok om det de driver med. Skal du ha skikkelig hjelp er ikke irc stedet å søke etter info. Jeg lærer mest på via freenode selv. http://www.freenode.net /server adams.freenode.net og gå inn på #linux.no og andre relaterte kanaler.

Men jeg må også fortelle deg at meste av ting du skal og bør lære deg i Linux finner du ved å lese _mye_. Jeg selv begynte med sakene i 96 og jeg føler meg ikke kompentent enda.

trench er også operatør på oslo eller norge (husker ikke hvem). det var ikke akkurat stort sjokk at en operatør fra efnet kom til å poste noe for å stille kanalen/nettverket i et annet lys , noe jeg mener er tragisk ;) .

jeg må si at norge/oslo på dalnet eller undernet er mye bedre. der viser hvertfall operatørene brukerene respekt , noe jeg ikke har sett mye til på efnet. du kan argumentere så mye du vil trench , men jeg har vært på efnet og vet hvordan ting er der. om jeg hadde valget mellom kanelbolle på efnet eller på dalnet ville jeg valgt dalnet , rett å slett fordi dalnet er bedre ;) .

greit norge på dalnet har vanligvis 100-130 brukere på dagtid , mens efnet har fra 300-700 brukere på dagtid ville jeg likevel valgt dalnet :) . det er ikke antallet personer det kommer an på , det er hvem som styrer kanalen. vel da var det sagt .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...