Gå til innhold

Hjelp fra #linuxhelp.no og #linux.no på EFNet

Anbefalte innlegg

Tok kontakt for å spørre om hjelp til mitt problem. Forklarte at jeg var nybegynner. Da tok det ikke lang tid før de gjorde narr av det jeg spurte om. Jeg har ingen problemer med å bli gjort litt narr av, men det var ingen hjelp å få derfra.

Sitter igjen med en følelse av at linux er for meget spesielle mennesker. Jeg vet ikke om jeg vil kategorisere disse menneskene som asosiale, men det er veldig fristende. Håper noen kan motbevise dette.

Jeg har jobbet med PC i mange år. Har god kjennskap til Windows og DOS. Har også forsøkt meg på linux flere ganger, men uten å bli særlig imponert.

Mange sier likevel at Linux er et bra operativsystem og at det er blitt enkelt for nybegynnere å bruke. Jeg har imidlertid ikke blitt overbevist, men er villig til å legge en del arbeid i å finne ut av dette. Er det noen som er villige til å overbevise meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
igjen med en følelse av at linux er for meget spesielle mennesker. Jeg vet ikke om jeg vil kategorisere disse menneskene som asosiale, men det er veldig fristende. Håper noen kan motbevise dette.

Tåpelig utsagn. Er de asosiale bare fordi de ikke gidder å hjelpe deg? Topicen på #linux.no pleier som regel å si klart og tydlig at det ikke rett kanal hvis du trenger hjelp.

Hvis du skal få bra utbytte av linux, så må du gjerne lese og teste litt selv. Ang. problemet ditt, vil jeg anbefale deg turen innom www.linux.no , www.linuxnorge.com og www.rtfm.no .Der finner du svar.

Lenke til kommentar
igjen med en følelse av at linux er for meget spesielle mennesker. Jeg vet ikke om jeg vil kategorisere disse menneskene som asosiale, men det er veldig fristende. Håper noen kan motbevise dette.

Tåpelig utsagn. Er de asosiale bare fordi de ikke gidder å hjelpe deg? Topicen på #linux.no pleier som regel å si klart og tydlig at det ikke rett kanal hvis du trenger hjelp.

Ehemm.. Stikkordet her er vel "klart og tydelig". Tendensen er at enkelte linux-brukere liker å si fra på en unødvendig brutal måte. Det inspirerer ikke akkurat til videre utforskning av linux... Om magmag gjennom sin kontakt med linux-brukere føler at de er en gjeng med særinger så er det reellt nok, og ikke noe som bør fnyses av.

Når det gjelder Linux så vil jeg anbefale magmag å utforske videre. Om du er interessert i å lære/utforske kan jeg garantere deg at du får mye mer kunnskap og moro fra en linux-boks enn du vil få fra en windows-boks. Og du frir deg dessuten fra en etterhvert solid økonomisk innsats for å få et legalt windows OS..

Når det gjelder brukervennlighet mener jeg personlig at linux er nokså nærme windows etter hvert. De siste gangene jeg har installert Redhat har alt fungert rett fra boksen, og det kreves minimalt med fikling for å få ting til å fungere.. Det hele er blitt så smertefritt at det nesten ikke er gøy lenger :lol:

Lenke til kommentar

Sitter igjen med en følelse av at linux er for meget spesielle mennesker. Jeg vet ikke om jeg vil kategorisere disse menneskene som asosiale, men det er veldig fristende. Håper noen kan motbevise dette.

Det finnes nok spesielle mennesker på IRC-kanaler for Windowsbrukere også. De fleste Linuxbrukere er hverken asosiale eller spesielle. Min erfaring er heller at de er mer ivrigere etter å hjelpe til enn gjennomsnittet.

På forumet til hw.no eller linuxguiden.no er det vanligvis noen hyggelige mennesker som hjelper til så godt de kan.

Ellers er det mye informasjon tilgjengelig på webben. tldp.org er ofte et bra sted å lete.

LeD

Lenke til kommentar
Ehemm.. Stikkordet her er vel "klart og tydelig". Tendensen er at enkelte linux-brukere liker å si fra på en unødvendig brutal måte. Det inspirerer ikke  akkurat til videre utforskning av linux...  Om magmag gjennom sin kontakt med linux-brukere føler at de er en gjeng med særinger så er det reellt nok, og ikke noe som bør fnyses av.

Når en IRC kanal gir klart uttrykk for at de ikke er interessert i å hjelpe noen, så får folk bare respektere det. Det finnes jo da langt flere alternativ enn #linux.no .Selv om #linux.no er en kanal der man lett får slengt dritt etter seg, så mener jeg at det absolutt ikke er den generelle holdningen til linuxbrukere. Det er jo forståelig når folk kommer innom flere ganger for dagen, og spør "hvordan gjør jeg ditt og hvordan gjør jeg datt" at man da blir lei til slutt.

Når det gjelder Linux så vil jeg anbefale magmag å utforske videre. Om du er interessert i å lære/utforske kan jeg garantere deg at du får mye mer kunnskap og moro fra en linux-boks enn du vil få fra en windows-boks. Og du frir deg dessuten fra en etterhvert solid økonomisk innsats for å få et legalt windows OS..

Det er jo det som er hele cluet; å utforske og tilegne seg informasjon på egenhånd. Ved enkle søk på google, så får man svar på nesten absolutt alt. Og det er jo litt av moroa å kunne ordne ting på egenhånd. Å mase etter support på irc-kanaler burde være siste utvei...

Lenke til kommentar

har ingen skjønt det at folk på efnet er ikke som andre folk og nei det var ikke et forsøk på å lage en ny reklame for lotto :lol: . det du viser er et godt eksempel på hvordan folk er på det nettverket. Jeg er lite på efnet , men når jeg er det så er jeg på enten #oslo eller #norg. det virker som om operatørene der tror at de er herskere fordi at de er operatør på en på en stor kanal. nok om det , du får heller ta deg en tur innom #linuxhjelp på dalnet .

der har du folk som vil hjelpe deg og som faktisk hjelper deg :) . skulle jo tro at folk på linux.no kunne hjulpet litt selvom det ikke er en hjelpekanal .

lykke til :)

Lenke til kommentar

der har du folk som vil hjelpe deg og som faktisk hjelper deg :) . skulle jo tro at folk på linux.no kunne hjulpet litt selvom det ikke er en hjelpekanal

De fleste på den kanalen har vært der mange år, og har gjort sin del av supportarbeid. De ble vel bare lei av at folk hele tiden trengte hjelp til de samme tingene hele tiden, og til slutt ble det nok. Hvorfor skal de evt. bruke tid på å forklare ting når man like lett kan finne svaret på Google? De opplyser som sagt at de ikke yter support, og da får folk bare respektere det.

Lenke til kommentar

der har du folk som vil hjelpe deg og som faktisk hjelper deg :) . skulle jo tro at folk på linux.no kunne hjulpet litt selvom det ikke er en hjelpekanal

De fleste på den kanalen har vært der mange år, og har gjort sin del av supportarbeid. De ble vel bare lei av at folk hele tiden trengte hjelp til de samme tingene hele tiden, og til slutt ble det nok. Hvorfor skal de evt. bruke tid på å forklare ting når man like lett kan finne svaret på Google? De opplyser som sagt at de ikke yter support, og da får folk bare respektere det.

ja , men hjelper det å gjøre narr av folk ? tygg litt på den ;)

Lenke til kommentar

Som sagt, #linux.no på EFnet består av en stor gruppe SÆRE mennesker som liker å gjøre narr av personer.

Derimot er det flere personer på #linuxhelp.no som har lyst og kan hjelpe andre i sin søken på viten.

Men er blitt mye "google er din venn" hjelp i det siste, men google gir meg svar, prøver alltid der før jeg prøver #linuxhelp.no ;)

Lenke til kommentar

ja , men hjelper det å gjøre narr av folk ? tygg litt på den ;)

Så klart det ikke hjelper, og det har jeg heller aldri sagt at det gjør. Jeg sier bare at folk får respektere de regler som gjelder for kanalen. Står det "ingen support", så får folk pokker ta meg innrette seg etter det. Og som jeg sa, jeg tror folkene på #linux.no er dritt lei etter å drevet som en nesten ren support-kanal i mange år. Nok er nok, og det skjønner jeg godt.

Lenke til kommentar
du er operatør der ? oi jeg tråkket visst på noen tær :lol:

Oh no. Jeg er bare en som skjønner at folk kan bli lei av alt supportmaset. Det er jo så mange andre steder man kan spør om hjelp, så hvorfor spør på akkurat det stedet som sier "No support" i topicen?

Lenke til kommentar

flesteparten av folka som henger paa linux.no er idioter som tror dem er saa mye bedre enn andre.. #Linux.no er kjent i linux miljoetet paa div andre kanaler og news groups for aa ha idioter som brukere..

Bare hold deg unna de folka der, folka paa den kanalen er mobbeoffer i virkeligheten, saa naar dem sitter bak en skjerm saa foeler dem seg toeff og dermed faar ut litt frustrasjon ved aa rakke ned paa andre mennesker.

Jeg forstaar dem egentlig veldig godt. Dem har blitt og blir mobbet hele livet, naa faar dem en sjanse til aa ta litt tilbake.

Lenke til kommentar

Jeg er enig. Å få slengt frekke komentarer er ikke akkuratt spesielt motiverene. Man kan jo fks. fortelle nybegynnere hvor de kan gå får å få hjelp. Vil takke mer motiverende folk her, og på www.linuxguiden.no for hjelp

Lenke til kommentar

Som nevnt av flere, så er #linux.no på efnet beryktet. På #linux.no på Undernet, som heller ikke er en hjelpekanal, pleier vi å sende folk som trenger hjelp videre til #linuxhelp.no på efnet, eller vi hjelper dem direkte dersom de «spør smart» (se f.eks. «How to ask smart questions» av Eric Raymond). Så selv om vi ikke er en hjelpekanal, har vi hatt mange fornøyde «kunder». Men de som spør idiot-spørsmål uten å vite hva de egentlig vil, og uten egentlig å ha en interesse for det (mange kjører Linux f.eks. bare for å ha en CS-server), har gått fra kanalen i sinne og harket fra seg forbannelser om hvordan vi ikke er serviceinstilte nok. Akkurat det går ikke særlig inn på oss, noe jeg håper folk forstår.

Man bruker kanskje noen timer på kanalen hver dag, og da er det ikke så gøy når det kommer inn rare folk hvert kvarter og spør «hvordan ønpaker jeg tra.gz filer?!???!!1» og «vorfor for jeg ikke innstalet hl_blabla.bin??!?+».

Lenke til kommentar

Jeg burde nok ha nevnt at jeg hadde søkt ganske mye på Internett. Jeg har også sittet i timesvis for å prøve å løse problemet mitt (ved hjelp av de svarene jeg har funnet). Jeg tenkte derfor at det beste var å spørre noen på irc og ha en dialog med noen som kunne mer enn meg. Kanskje jeg da ville få det til. Jeg spurte derfor på #Norge om noen visste om en irc-kanal som kunne hjelpe. Svaret jeg fikk var #linuxhelp.no Der var det ingen som kunne hjelpe, og jeg ble henvist til #linux.no. Det var altså grunnen til at jeg stilte spørsmålet mitt på denne kanalen.

Jeg visste jo med en gang da jeg leste topic'en på #linux.no at dette ikke var en kanal for support. Jeg tenkte allikevel at de ville svare på spørsmål. Noen var nok villige i starten til å hjelpe, men det ble fort mer populært å gjøre narr av meg. Jeg er selvsikker nok til å ikke ta meg nær av det, så jeg fortsatte å skrive på kanalen. Alle mine innlegg var seriøse og ydmyke. Jeg vet i hvertfall nå at dette ikke er et sted å hente hjelp.

Jeg tror også at det ikke er laget noen driver for mitt ISDN-kort for linux. Mulig jeg prøver å bytte ISDN-kort for å få Internett i linux. Kanskje jeg også finner fram en router.

Lenke til kommentar

Tror vi kan ta en slutt konklusjon om at folka paa #linux.no (Efnet) er mobbeoffer som naa sitter bak en skjerm og foeler seg toeff nok til aa ta litt tilbake..

<litt veldig mye off topic>

Kan faktisk trekke en sammenliging mellom folka paa #linux.no og folk som vil bli politi (er politi).

Det er faktisk gjort undersoekelser paa hvorfor folk ble politi og paa hvorfor folk vil bli politi.

Saa mye som 80 % svarte at dem hadde blitt mobba eller ble mobbe naa som grunn til aa velge politi yrket. Dem ville rett og slett ta igjen litt.

This is a fact

</litt veldig mye off topic>

Saa vear saa snill gutter og jenter, for ALL del ikke driv med mobbing, det en ekkel ting og ingenting bra kommer ut av det (#linux.no folk og Politi)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...