Gå til innhold

Hvordan fange best lyd til filming?

Anbefalte innlegg

Jeg driver å skal lage en film, men er usikker på hvordan jeg får best mulig lyd i filmen.

Jeg har et gammelt Sony DSR-PD100 kamera som har en elendig innebygget mik. Kameraet har en XLR-inngang (på mikrofon-foten).

Så hvordan skal jeg fikse best mulig lyd?

Kan jeg bruke den interne mikrofonen?

Skal jeg bruke bom?

Skal jeg feste en shotgun-mik oppå kameraet?

Eller skal jeg spille inn lyden på en pc? Og evt. Hvordan bør jeg gjøre det?

Endret av toycar007
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

Du burde skaffe deg en ekstern mikrofon, eks. Røde NTG-2 eller liknende fra Sennheiser. Å husk at du får den beste lyden ved bruk av XLR. Bom er også fint, for da kommer du nærme med mikrofonen som gjør lyden mye bedre.

Den interne mikrofonen er nok ikke i nærheten av en ekstern, ettersom den tar opp mye sus fra kameraet.

Skaff deg en ekstern mikrofon og en bom, så blir det nok bra. En bom skal ikke være noe problem å lage heller, vet om fler som har gjort det ved hjelp av en båtshake.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Gjest Slettet-XHLacM

Når vi filmer bruker vi en mic fra Røde samt en boom. Det fungerer meget bra. Lydmannen har i hvertfall aldri klaget på lyden han hører i hodetelefonene.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+432
...og husk at de beste filmene er de som forteller mest gjennom bilder (og musikk), og ikke dialoger...

Husk også på at lyd er faktisk nærmere 70% av filmen så det er nokså viktig det også

Edit: HEHE jeg skrev visst aldri ferdig innlegget ser jeg..

Endret av Slettet+432
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...