Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Det evige diskusjonsemnet; forsiktig innspilling av høyttalere - nødvendig?

Anbefalte innlegg

Har kjøpt meg gubbebil (stasjonsvogn, hundebur osv) og samlet meg et lite anlegg for å få litt go'lyd i bilen igjen. Så er jo spørsmålet her nok en gang. Må jeg spille inn elementene i "X antall timer med litt bevegelse i elementet" eller anet? Eller er det bare å bruke hodet, spille på normalt til høyt volum ("selvfølgelig" uten noen spor til forvrengning) og bare la det spille seg inn slik?

Jeg har ikke all verdens tro på at elementene låter veldig anderledes etter X antall timer, men jeg er kun interessert i forhold til å minske risikoen for å ødelegge elementene, om det finnes noen risiko for det?

Endret av ..Bjørnar..
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jo, elementene låter annerledes etter en periode, men innspilling er ikke en egen prosess egentlig, det skjer av seg selv når man bruker høyttaleren.

En ting ar at opphenget på et nytt element er litt stivere, og det kan "bunne" lettere, ellers er det bare å gnu på, så lenge det ikke vrenger eller "bunner".

Lenke til kommentar
Jo, elementene låter annerledes etter en periode, men innspilling er ikke en egen prosess egentlig, det skjer av seg selv når man bruker høyttaleren.

En ting ar at opphenget på et nytt element er litt stivere, og det kan "bunne" lettere, ellers er det bare å gnu på, så lenge det ikke vrenger eller "bunner".

Da holder jeg meg unna alle lyder som kan minne om bunning og vrengning og så legger jeg hele innspillings-"kunsten" bak meg. Paul Barton fra PSB Speakers mener imidlertid at hva lydforskjell angår det er snakk om "brain break-in", ikke "speaker break-in". :p Målte samme elementer før innspilling, etter innspilling og etter 10 år og målte en kvart dB forskjell blant annet.

Men den mekaniske innspillingen er den jeg i utgangspunktet er spent på, men da tar jeg det med ro og spiller bare musikk som folk, så satser jeg på at det ordner seg! Takk for svar! :)

Lenke til kommentar

Med mine innehøytalere (CV VE-8), så tok det et halvt år før de var innspilt faktisk, da mener jeg at de hadde nådd sitt fulle potensiale. Jeg husker at i begynnelsen skulle det lite til før de bunna og de hadde generelt dårlig "powerhandling".

Nå som de er 2 år gamle, spiller de bedre enn noen gang. Er vel litt med høyttalere som med en god vin, blir bedre med tiden. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...