twarr Skrevet 29. april 2008 Del Skrevet 29. april 2008 (endret) hei! Russetiden starter i morgen. I dag var vi på biltilsynet for å omregistrere vår russebil fra 8 til 9 seter. De hadde ikke tid i dag, og derfor fikk vi ny time den 9. mai.. Dette er jo langt ute i russetiden, og betyr at jeg vil gå glipp av alle russetreffene vi skal på osv. Bilen har både sete og setebelte for 9 personer. Spørsmål: - hva vil boten bli dersom vi blir stoppet i kontroll med 9 personer i bilen? - visst vi kræsjer, vil da forsikringen ikke gjelde i det hele tatt? Håper på raskt svar Twarr Endret 29. april 2008 av twarr Lenke til kommentar
Rulator Skrevet 29. april 2008 Del Skrevet 29. april 2008 (endret) Forsikringa vil ikke gjelde hvis dere kræsjer edit: hvis det er 9 i bilen Endret 29. april 2008 av Rulator Lenke til kommentar
Kamikazesmurf Skrevet 29. april 2008 Del Skrevet 29. april 2008 Ansvarsforsikringen vil vel gjelde uansett? En annen ting er at dersom bilen ikke er typegodkjent for 9 seter (kommer an på biltype) vil sjåføren (som alltid er ansvarlig for at bilen er i henhold til forskriftene) bli straffeforfulgt, og kanskje tilogmed fratatt førerkortet. Ellers lurer jeg på om man ikke må ha førerkort klasse D/D1 (buss/minibuss) for 9-seter... Lenke til kommentar
Rulator Skrevet 29. april 2008 Del Skrevet 29. april 2008 Ansvarsforsikringen vil vel gjelde uansett?En annen ting er at dersom bilen ikke er typegodkjent for 9 seter (kommer an på biltype) vil sjåføren (som alltid er ansvarlig for at bilen er i henhold til forskriftene) bli straffeforfulgt, og kanskje tilogmed fratatt førerkortet. Ellers lurer jeg på om man ikke må ha førerkort klasse D/D1 (buss/minibuss) for 9-seter... Er eieren som er ansvarlig for at sjaføren vet alt. right? Lenke til kommentar
BECMST Skrevet 29. april 2008 Del Skrevet 29. april 2008 Ansvarsforsikringen vil vel gjelde uansett?En annen ting er at dersom bilen ikke er typegodkjent for 9 seter (kommer an på biltype) vil sjåføren (som alltid er ansvarlig for at bilen er i henhold til forskriftene) bli straffeforfulgt, og kanskje tilogmed fratatt førerkortet. Ellers lurer jeg på om man ikke må ha førerkort klasse D/D1 (buss/minibuss) for 9-seter... Er ikke D1 for å kjøre 8+ sjåfør = 9 seter. B-førerkort gjelder for intill 8 passasjerer i TILLEGG til sjåfør. Blir du tatt med for mange passasjerer i bilen, får sjåføren 2.000 kr i bot, 2 prikker, og ekstra-passasjeren må gå av. Veit det er mange russ som både kjører med lastebil-registrert russebil (typisk G30 osv) på B-førerkort, og har russebil registrert for 5 personer med både 8 og 9 seter, men kjenner ingen som er tatt. Men om dere vil ha fortgang i sakene, så oppsøk biltilsyn andre steder, og smisk litt med dem som jobber der. Det hender det virker;) Lenke til kommentar
Kamikazesmurf Skrevet 29. april 2008 Del Skrevet 29. april 2008 Var usikker på grensen mellom personbil og minibuss, så det stemmer sikkert med fører + 8stk. En annen ting er at det ALLTID og uten unntak er føreren som skal vite om ting er som de skal være. Du er faktisk pålagt (selv om ingen gjør det) å sjekke ting som vognkort, dekk, lys og andre ting før du kjører en bil. Hvis du låner en bil og det viser seg i ettertid at forsikringen er utløpt, eller at det var avskiltingsbegjæring på bilen kan du slippe unna med at eieren ikke hadde nevnt det/løyet for deg, men antall passasjerer klarer du ikke løpe fra som fører. Lenke til kommentar
twarr Skrevet 29. april 2008 Forfatter Del Skrevet 29. april 2008 Det kan gå være at vi ikke greier å komme unna med det, og derfor lurte jeg på hva straffen var :-) Lenke til kommentar
BECMST Skrevet 29. april 2008 Del Skrevet 29. april 2008 Det kan gå være at vi ikke greier å komme unna med det, og derfor lurte jeg på hva straffen var :-) Sjåføren får 2 prikker i førerkortet og 2.000 kr i bot, og passasjeren må selvsagt gå av Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 29. april 2008 Del Skrevet 29. april 2008 Men gjør som Becmst sier å dra litt rundt Du kan kjøre med opptil 9 seter, altså 8 + fører på klasse B Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå