Gå til innhold

Trådløs nett mellom 2 hus

Anbefalte innlegg

Hei

Da det min onkels hus nå får bredbånd, har jeg fått i oppdrag å sette opp et trådløst nettverk som kan gå bort til vårt hus som ligger rundt 45-50ish meter unna. Jeg tenkte å gå for noe ala:

Antenne/er:

1-2 stk CNet Outdoor Directional Antenna 14 dBi 2.4 GHz, N-jack kontakt

# Varenummer: 307815 # Produsentens varenr.: CDA-14O eller

1-2 stk CNet Outdoor Directional Antenna 9 dBi 2.4 GHz, N-jack kontakt

# Varenummer: 307814 # Produsentens varenr.: CDA-09O

Router:

1 stk CNet Wireless-G Router 54 Mbps 802.11g, WPA, WDS, 4P switch (avtagbare antenner)

# Varenummer: 301836 # Produsentens varenr.: CWR-854 eller

1 stk Linksys Wireless-G Broadband Router 54 Mbps 802.11g, WPA, QoS, 4P switch

# Varenummer: 306148 # Produsentens varenr.: WRT54G EU

Samt da ledninger...

Det er +/- totalt fri sikt som vil si at dette burde funke gangske greit over en lengde på 50 meter?

post-35672-1209472553_thumb.jpg

Det store spørsmålet er egentlig...trenger jeg kun 1 router med en trådløs antenne, eller er det en ide å ha 2 stk routere med 2 antenner? Det skal kunne gå ann å bruke trådløst på begge lokasjoner...grave ledning er ikke aktuelt grunnet nye fliser osv...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Foreslår to stk Buffalo WHR-HP-G54 flashet med DD-WRT firmware. (dette kan du gjøre selv, eller kjøpe ferdig flashet). Sett disse opp i vinduer hvor de ser hverandre.

Sett den ene opp som vanlig router og skru opp effekten til 70mW.

Sett den andre opp som client-bridge med samme SSID og kryptering. Skru opp effekten til 70mW.

Skal du ha god trådløsdekning i hus 2 så kan du enten bruke WDS eller koble på en ekstra router. Ulempen med WDS er at du får halv hastighet eller mindre på trådløsforbindelsen.

Du behøver ikke high-gain antenner på 50M. Orginalantennen gir bra signal på den avstanden.

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...