Gå til innhold

Poenget med nettleser krigen?

Anbefalte innlegg

Mulig jeg ikke har skjønt det men når alle produktene er gratis, hvorfor så mye ståhei rundt det da?

Bruker både firefox, opera, internett explorer om hverandre og er strålende fornøyd med alle 3. Så har ennå ikke forstått hva enkelte krangler om.

edit:

La til link som fikk meg til å starte emnet.

http://www.digi.no/php/art.php?id=523753

Endret av Blåbær
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

2003.jpg

Quote Ford Farlaine: Money money money money

Penger. Søkemotorene mottar ytelser for treff på siden. Jo flere treff en side får jo bedre er søkemotoren. I tillegg betaler andre selskaper på å havne i øverste skikke på søk.

dvs at om du søker etter car så kan lamborgini havne øverst i søkelinjen.

Lenke til kommentar
Opera er jo mye bedre enn IE siden den ikke har usikrede sikkerhetshull feks.

Alle nettlesere har usikrede sikkerhetshull, inkludert Opera og FireFox. Det er bare mye vanligere å utnytte de hullene som er i IE. Alle nettlesere bør uansett oppdateres så ofte som mulig for å hindre utnyttelse av de hullene som er der.

Lenke til kommentar
I tillegg betaler andre selskaper på å havne i øverste skikke på søk.

Verken google eller live eller yahoo tillater det. Men det har ikke betydning for hva som burde være den foretrukne nettleser.

Lenke til kommentar

Poenget med nettleserkrigen er ganske enkelt at mennesker har en trang til å prakke ting de selv liker på andre, det er bare å se på religion og politiske meninger.

Selv holder jeg meg til å informere om forskjellene, og å anbefale ikke (så veldig) datakyndige personer til å gå over til Firefox eller Opera rett og slett på grunn av den økte sikkerheten (kjipt å fjerne virus hele tiden) og støtten for webstandarder. Nevner også de ekstra nyttefunksjonene som følger med Opera og som du kan legge til Firefox. Vil de ikke høre, eller er de fornøyde så kan de bruke hva de vil for min del. Selv bruker jeg Firefox og Opera om hverandre (selv om jeg bruker Firefox mest, er bare sånn det har blitt) og IE noen ganger når jeg ikke kan komme utenom.

Lenke til kommentar

Ja, for noen ganger kommer man ikke utenom IE.

Hos SF-Anytime må man bruke IE om man vil leie og se film over internet.

Hos Norsk Tipping må man bruke IE for å kunne tippe på nett.

Ellers bruker jeg Firefox og er veldig fornøyd med det. Har noen funksjoner og Add-on`s som IE ikke har.

Ved vanlig surfing merker jeg liten eller ingen forskjell.

Har også prøvd Opera over en lengre periode, og det var ingen problemer med den heller.

Det er mange meninger om hvilken nettleser som er best.

Slik jeg opplever det så spiller det liten rolle hvilken du velger til den daglige normale bruken.

Du kan lese Dagbladet og VG med både IE, FF og Opera.

Når det gjelder sikkerhet så er nettvett like viktig som sikkerheten til selve nettleseren.

Holder man seg unna sider med tvilsomt innhold vil man unngå mye trøbbel uansett nettleser.

Tror forøvrig at IE i laaang tid fremover vil være den dominerende nettleseren i og med at den er fast følge til verdens mest solgte operativsystem.

Dessuten er det svært mange brukere som har liten kunnskap om slike ting. De slår på maskinen og er fornøyd med det som kommer opp.

Lenke til kommentar

Mine grunner til at jeg har hatt alle de 3 nettleserne på datan er som følger:

IE fungerer overalt og har blitt ganske bra etter 7 utgaven

Firefox, ganske stabil og bruker mindre minne og grei å ha når ie tuller litt

Opera wap støtte.

Lenke til kommentar
I tillegg betaler andre selskaper på å havne i øverste skikke på søk.

Verken google eller live eller yahoo tillater det. Men det har ikke betydning for hva som burde være den foretrukne nettleser.

Feil, Google tjener store penger fra folk som har kjøpt seg opp i resultatlisten. Søk etter "hotel bergen", og øverste halvdel av siden er betalte treff.. Riktignok er Google ærlige nok til å fortelle deg at dette er sponsede lenker, men om du klikker på dette søket er det ikke lett å vite hvorvidt kart-treffene er betalte eller ei.. Mange tenker sikkert ikke over at hele høyremenyen er betalt også.

Men uansett: Opera har google som standard søkemotor - dette betaler google for. IE7 har msn-search som standard søkemotor. Masse penger å hente her!

Selv ble jeg lei "nettleserkriger" for en god stund siden - men om folk absolutt vil høre om de fordelene jeg personlig ser med Opera, kan jeg alltids nevne noen.. Men om det er noe poeng rundt det? Nei, såklart ikke. Meningsutvekslingene rundt nettlesere er nettopp det: kun ulike personers meninger.

Så slapp av, og happy surfing :)

Lenke til kommentar

Synes selv det blir litt for søkt å drive å diskutere opp og ned i mente om hvordan nettleser er best, da det for den gjevne bruker er snakk om smak og behag. Det at IE ikke følger standardene ser jeg på som et ganske stort problem tho. Mener å ha lest flere steder at IE7 ikke er på langt nær så ille som sine forgjengere, sikkerhetsmessing, så det argumentet er vel mer eller mindre borte nå?

Selv bruker jeg Safari, da jeg mener det funker best på Mac. Har dog både firefox og opera på maskina (samt ie, hvis virtuelle maskiner teller).

Lenke til kommentar

Gunnen til at vi vil fryse ut IE er fordi Microsoft oppførte seg voldsomt bøllete for å presse de andre nettleserne av banen. Blandt annet sendte de en annen side til Opera enn til IE, så det så ut som om Opera viste siden feil. Hvis Opera hadde fått den samme siden som IE hadde den blitt vist riktig. Hvis IE hadde fått siden Opera fikk ville også IE ha vist den "feil". Det har Microsoft gjort flere ganger, med både msn.com og hotmail.

Når det gjelder Firefox vs. Opera er det mer en sak om hva man liker best.

Lenke til kommentar

@tsg1zzn: Dette er en gammel vandrehistorie som ikke blir sann selv om den blir gjentatt nok ganger. Saken var at enkelte sider ble kodet på en spesiell måte av hensyn til en bug i Opera. De ble da vist riktig helt til denne bugen ble rettet opp. Kort tid etter at bug-en var rettet opp kodet MS om sine sider slik at de vistes korrekt i patchede utgaver av Opera.

Lenke til kommentar

nja kjeklulf, det stemmer nok ikke helt mtp msn.com-sidene. Selvfølgelig var det mange rare bugs hos Opera, men i følge de opplysninger Opera selv leverte, var det her snakk om bevisst sabotasje. Mener å huske det endte opp med rettsak/forlik, men akkurat det må dere gjerne arrestere meg på :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...