Keiseren av Grønland Skrevet 29. april 2008 Del Skrevet 29. april 2008 Jeg var igår på lanseringen av GTA4 i storgata, og tok en del bilder. Utstyrt med Canon 30D, Canon 24-70mm L 2.8, og sterkeste Sigmablitzen. Men fortsatt syntes jeg det er vanskelig å få dybde i bildene. Jeg vegrer meg enormt mot å bruke noe over 1000 ISO, noen andre her som er enig med dette? Men jeg måtte allikevel bruke 1600 ISO faktisk. Dette sammen med 2.8 blenderstørrelse, og lukkertid på 60. Rettet blitzen mot folkemengden, men fortsatt er det vanskelig å få med seg detaljer, eller rett og slett lage gode bilder. Alt blir for mørkt, og jeg måtte teste ut flere forskjellige instillinger hele tiden med forskjellige motiver. Jeg opplevde ofte at for eksempel blitzen ble for sterk, slik at mennesker ble som hvite flagg i midten av bildet, mens de bak var kølsvarte hele veien. Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 29. april 2008 Del Skrevet 29. april 2008 Ikke er jeg noe superekspert, men det er noen tanker jeg gjør meg. Hvordan måler du lyset? Hvis du har spotmåling så vil jo kamera prøve å gjøre den flekken (ansiktet) opplyst og ta lite eller ingen hensyn til omgivelsene. Bruker du matrix måling så vil den jo som regel redusere blitzen for å prøve å bringe bakgrunner og det rundt mer frem. Men det du beskriver er jo også veldig vanlig med nattbilder. Så kanskje det er andre ting å se på. 1. Bruke tripod for å få mer stabilt kamera. 2. Trekke deg lengre vekk slik at lys fra omgivelsen kan hjelpe deg å lyse opp det du skal ta bilde av. 3. Difusor på blitzen så du sprer lyset så mye som mulig. Den "flippen" på blitzen gjør ikke stort. Se på bokser og annet du kan sette på blitzen. AKIRA Lenke til kommentar
Anew Skrevet 29. april 2008 Del Skrevet 29. april 2008 (endret) Litt grunnleggende forståelse av blitsfotografering er en fordel. Selv det beste blitsstyringssystem kan bare belyse ett plan helt korrekt - alt som er nærmere enn det planet vil få for mye lys, alt som er bak vil få for lite lys. Det er ikke mulig å endre på det så lenge man er utendørs og bare har én blits, som sitter på kameraet. Endret 29. april 2008 av Anew Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 29. april 2008 Del Skrevet 29. april 2008 Litt grunnleggende forståelse av blitsfotografering er en fordel. Selv det beste blitsstyringssystem kan bare belyse ett plan helt korrekt - alt som er nærmere enn det planet vil få for mye lys, alt som er bak vil få for lite lys. Det er ikke mulig å endre på det så lenge man er utendørs og bare har én blits, som sitter på kameraet. Tja, litt kreativ lysspredning vil kunne gjøre mye, men rett som du sier, rett på vil kun eksponere et plan rett. Står de iro kan man jo kjøre BKT på hele hurven, med blits, og lappe sammen etterpå. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 29. april 2008 Del Skrevet 29. april 2008 3. Difusor på blitzen så du sprer lyset så mye som mulig. Den "flippen" på blitzen gjør ikke stort. Se på bokser og annet du kan sette på blitzen. Eventuelt kan du gjøre som i gamledager. Lage et bounce-card med en bit papir og noe teip, eventuelt et strikk. Billigere, og funker som bare det. Lenke til kommentar
aksjetrading Skrevet 29. april 2008 Del Skrevet 29. april 2008 3. Difusor på blitzen så du sprer lyset så mye som mulig. Den "flippen" på blitzen gjør ikke stort. Se på bokser og annet du kan sette på blitzen. Eventuelt kan du gjøre som i gamledager. Lage et bounce-card med en bit papir og noe teip, eventuelt et strikk. Billigere, og funker som bare det. jeg har prøvd hvit ark, og teip flere ganger. mange forskjellige måter, og jeg får ikkje i nærheten av så bra lys som med en boucher som montres foran. ER det bare meg? Eller gjør jeg noe feil med arket? Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 29. april 2008 Del Skrevet 29. april 2008 Tja. Jeg pleier å bruke noe så banalt som helt hvitt, bløtt tørkepapir. Dette setter jeg rett opp, men fordelen med tørkepapir er at det kan rulles ned på blitsen under transport. Du bør jobbe litt med blitskompensasjon, +1.0 EV pleier å fungere for meg. Det sentrale er at det hjelper på når man tar bilder på steder der det å bounce i taket enten er umulig av forskjellige grunner, eller mindre ideelt (på grunn av høyt tak etc.). For meg fungerer det bra. Lenke til kommentar
Keiseren av Grønland Skrevet 29. april 2008 Forfatter Del Skrevet 29. april 2008 Takk for mange fine svar. Hva er forresten "matrix måling"? Jeg har grunnleggende kunnskaper innen fotografi, og strengt talt, er det noe mer enn grunnleggende som betyr noe? Jeg kan ISO, blender, lukkertid og Photoshop:P Uansett, så prøvde jeg med spredning, men det hjelper lite. Det er problemfritt å ta bilder av enkeltpersoner om natta, det går bra. Men jeg skulle faktisk ha bilder av en kø på 400 mennesker:P OG samtidig ha en hovedperson helt fremst i bildet. Det er én ting jeg ikke er så sikker på med blitzen, og det er i hva slags grad du kan/burde justere Hertzen. Jeg oppdaget bare for et par dager siden at det gikk ann å justere frekvensen helt opp til 200, men jeg fikk ikke umiddelbart bedre kontroll over bildene for det. 1-60 gjorde null forskjell, litt over 100 gjorde litt, men når jeg plutselig var på 200, så ble blitzen så sterk at selv med den minste blenderen så ble bildet hvitt og overopplyst. Ellers syntes jeg menyen på Sigma blitzen er litt for dårlig. Jeg skjønner liksom ikke hva alle instillingene er. Slår som regel på ETTL og trykker på "zoom" hvis jeg trenger litt mer lys. Men det er vel mer å mestre med en slik blitz? Lenke til kommentar
viggoant Skrevet 30. april 2008 Del Skrevet 30. april 2008 1-60 gjorde null forskjell, litt over 100 gjorde litt, men når jeg plutselig var på 200, så ble blitzen så sterk at selv med den minste blenderen så ble bildet hvitt og overopplyst. Ellers syntes jeg menyen på Sigma blitzen er litt for dårlig. Jeg skjønner liksom ikke hva alle instillingene er. Slår som regel på ETTL og trykker på "zoom" hvis jeg trenger litt mer lys. Men det er vel mer å mestre med en slik blitz? Prøvde du med Manuell på kameraet? Lav blenderåpning og lengre lukkertid fungerer for meg, kanskje sammen med en FE-Lock for å ikke overbelyse hovedmotivet ditt. Og selvfølgelig en diffuser. Hva med å bounce kanskje? Lenke til kommentar
Ivar_Schiager Skrevet 30. april 2008 Del Skrevet 30. april 2008 Takk for mange fine svar. Hva er forresten "matrix måling"? Jeg har grunnleggende kunnskaper innen fotografi, og strengt talt, er det noe mer enn grunnleggende som betyr noe? Jeg kan ISO, blender, lukkertid og Photoshop:P Uansett, så prøvde jeg med spredning, men det hjelper lite. Det er problemfritt å ta bilder av enkeltpersoner om natta, det går bra. Men jeg skulle faktisk ha bilder av en kø på 400 mennesker:P OG samtidig ha en hovedperson helt fremst i bildet. Det er én ting jeg ikke er så sikker på med blitzen, og det er i hva slags grad du kan/burde justere Hertzen. Jeg oppdaget bare for et par dager siden at det gikk ann å justere frekvensen helt opp til 200, men jeg fikk ikke umiddelbart bedre kontroll over bildene for det. 1-60 gjorde null forskjell, litt over 100 gjorde litt, men når jeg plutselig var på 200, så ble blitzen så sterk at selv med den minste blenderen så ble bildet hvitt og overopplyst. Ellers syntes jeg menyen på Sigma blitzen er litt for dårlig. Jeg skjønner liksom ikke hva alle instillingene er. Slår som regel på ETTL og trykker på "zoom" hvis jeg trenger litt mer lys. Men det er vel mer å mestre med en slik blitz? Dersom du har en så kraftig blits, vil jeg foreslå at du tar den av kameraet, kobler med trådløst mot kamera, og setter blitsen lenger bak enn der du står med kameraet. Da vil du få en jevnere belysning av folkemengden. Det hele er snakk om den relative forskjell i belysning på det som er nært eller fjernt. Det er mindre forskjell på nært og fjernt dersom blitsen står 10 meter unna det nærmeste objektet, og det fjerneste er 13 meter unna. Her blir vel forskjellen rundt 2/3 blender. Dersom du står med blitsen på kameraet 3 meter fra det nærmeste, så vil det være 6 meter til det fjerneste. Dobbelt så langt unna og bare en firedel så mye lys som på det nærmeste, 2 blendere! Lenke til kommentar
Keiseren av Grønland Skrevet 30. april 2008 Forfatter Del Skrevet 30. april 2008 (endret) Dette er det beste jeg klarte http://www.ostkantavisa.no/apps/pbcs.dll/m...20til%20tirsdag. Men så ser du her igjen http://www.ostkantavisa.no/apps/pbcs.dll/m...rs%20Hartviksen Så ser du at det er natt:P Det er kanskje det jeg ikke liker, at det er så mye svart rundt i bildet. Noe er kjempegodt belyst, mens alt annet ikke er det i det hele tatt. Spredning av blitz gir rett og slett ikke gode nok resultater. Jeg kan selvfølgelig prøve å justere opp Hertze (som ingen har kommentert enda) og holde den lenger bak. Men det føles liksom ut som et siste utvei. Kan du forresten bruke blitzen trådløst? Endret 30. april 2008 av Ramius Lenke til kommentar
viggoant Skrevet 1. mai 2008 Del Skrevet 1. mai 2008 Dette er det beste jeg klarte http://www.ostkantavisa.no/apps/pbcs.dll/m...20til%20tirsdag. Men så ser du her igjen http://www.ostkantavisa.no/apps/pbcs.dll/m...rs%20Hartviksen Så ser du at det er natt:P Det er kanskje det jeg ikke liker, at det er så mye svart rundt i bildet. Noe er kjempegodt belyst, mens alt annet ikke er det i det hele tatt. Spredning av blitz gir rett og slett ikke gode nok resultater. Jeg kan selvfølgelig prøve å justere opp Hertze (som ingen har kommentert enda) og holde den lenger bak. Men det føles liksom ut som et siste utvei. Kan du forresten bruke blitzen trådløst? Jeg synes det første bildet så bra ut jeg? Du påpeker jo hva du synes er galt med det andre. Jeg er ingen ekspert, men her er mine tanker: Mye av grunnen her er jo blitzens reflektoriske egenskaper, og noen innstillinger i kameraet. Du ser sikkert at mye lys spratt tilbake fra den fakkelholderen? Det er vanskelig å unngå sånt noen ganger. Som en annen her nevner, kan man sette blitzen en annen plass, men her kan også en løsning være å holde den litt til venstre for kameraet med en off-shoe cord. Dessuten synes jeg blitzen ble alt for kraftig her, og at lukkertiden var alt for kort! Men jeg kjenner ikke din blitz. Prøv deg frem, og lykke til Lenke til kommentar
aksjetrading Skrevet 1. mai 2008 Del Skrevet 1. mai 2008 Det første bilde så ikkje bra ut overhode. altfor mye gult i fargene, det andre derimot var meget pent! Lenke til kommentar
iacob Skrevet 1. mai 2008 Del Skrevet 1. mai 2008 På bilde nr to. Om du hadde flyttet litt på deg mot venstre, brukt litt lenger lukkertid og litt mindre blitz kunne det kanskje blitt litt dypere. Evt. også forsøkt å sende boe av lyset i veggen eller noe som kunne slå tilbake på gutta. Lenke til kommentar
Keiseren av Grønland Skrevet 1. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2008 Men det er jo ikke sånn det funker. Blitz reflekterer ikke videre fra mørke farger. Veggen må være hvit eller grå, kanskje gul. Men her er veggen faktisk svart eller brun. Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 1. mai 2008 Del Skrevet 1. mai 2008 Dette er det beste jeg klarte http://www.ostkantavisa.no/apps/pbcs.dll/m...20til%20tirsdag. Men så ser du her igjen http://www.ostkantavisa.no/apps/pbcs.dll/m...rs%20Hartviksen Det er jo helt greit dette her ut i fra forholdene. Den lange køen vil du uansett ikke klare å lyse opp på en bra måte med en enkelt blitz. Lenke til kommentar
Ivar_Schiager Skrevet 1. mai 2008 Del Skrevet 1. mai 2008 Dette er det beste jeg klarte http://www.ostkantavisa.no/apps/pbcs.dll/m...20til%20tirsdag. Men så ser du her igjen http://www.ostkantavisa.no/apps/pbcs.dll/m...rs%20Hartviksen Så ser du at det er natt:P Det er kanskje det jeg ikke liker, at det er så mye svart rundt i bildet. Noe er kjempegodt belyst, mens alt annet ikke er det i det hele tatt. Spredning av blitz gir rett og slett ikke gode nok resultater. Jeg kan selvfølgelig prøve å justere opp Hertze (som ingen har kommentert enda) og holde den lenger bak. Men det føles liksom ut som et siste utvei. Kan du forresten bruke blitzen trådløst? Det første bildet er bra (uten stativ?), men du ser at det opplyst av gatelys, ikke av blitsen! Derimot ser du blitsen i trafikkskilt o.l. kraftig reflekterende flater. Det andre bildet ville blitt annerledes dersom blitsen var plassert lenger bak, eller ut på side. Og lenger lukkertid som på det første bildet. Jeg fyrer av blits trådløst, med billig radiotrigger fra Hong Kong! Kan også gjøres med kabel. Du kan sikkert gjøre det med din blits, også, men uten TTL-styring. Må bruke gammelmåten med ledetall og blenderforvalg. Lenke til kommentar
Keiseren av Grønland Skrevet 1. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2008 Ble fornøyd med lyset på det første bildet, jeg fikk med detaljene jeg ville - til en viss grad. Selv om det ikke mangler på lys noe sted, måtte jeg bruke såpass høy ISO som 1600, da blir det ikke mye til bilde syntes no jeg. Er det noen gode fotografer her som er komfertable med å bruke så høy ISO ? Går greit på trykk i avis, hvor du ikke kan zoome eller se så skarpe detaljer, men i print eller på skjerm er det bare stygt. Lenke til kommentar
Bherserk Skrevet 2. mai 2008 Del Skrevet 2. mai 2008 Det første bildet er bra, du illustrerer nyhetsartikkelen om at det var stor interesse for GTA4 (fantastisk spill forresten ). Du får ikke lyst opp hele den køen uten en rigg med 3-4 blitzer med trådløs styring, og det er ikke akkurat noe du slenger over skulderen for en rask jobb som fotojournalist. I dette tilfellet synes jeg høy ISO er et greit valg, særlig med tanke på oppdraget som er mer dokumenterende enn kunstnerisk. På det andre bildet er fakkelholderen svært lys, men det er naturligvis vanskelig å flytte på starten av køen for at du skal få bedre bilder. Om du skal ha ekstern blitz, muligens med stativ og radiotrigger, blir det en avveining mot tidsbruk og utstyrsmengde i forhold til oppdraget. Mye erfaring gjør at du raskere kan sette opp ting, men du vil likevel trenge noen forsøk for å justere deg inn, og du må være rimelig dyktig på å visualisere lyset på forhånd siden det ikke er tålmodige innleide modeller som tas bilde av. TTL med blitz montert på kameraet gir stort sett forutsigbart resultat og bilder som kan brukes (gjenkjennbare motiver). Det du må huske på er at lysstyrken avtar kvadratisk (siden lyset fordeles over et større areal på større avstand), som Ivar forklarte. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 2. mai 2008 Del Skrevet 2. mai 2008 Selv om det ikke mangler på lys noe sted, måtte jeg bruke såpass høy ISO som 1600, da blir det ikke mye til bilde syntes no jeg. Er det noen gode fotografer her som er komfertable med å bruke så høy ISO ? Jeg vet ikke hva du mener med "god fotograf", men har du sett alt det rælet de smeller opp på forsidene av aviser? Under visse forhold er det vanskelig å få et teknisk godt bilde, og da gjør man selvsagt det man må for å få et bilde i det hele tatt, dersom jobben nettopp er å komme hjem med et bilde. Som illustrasjonsbilde til en nyhetssak om hvor lang en kø er, så er selvsagt et kornete bilde av en lang kø bedre enn et bilde av tre gutter og en litt overeksponert gassfakkel. "Hertzen" du snakker om betyr at du har rotet deg inn i en sær og lite brukt funksjon for å få blitsen til å blinke med en viss frekvens (1 Hz= ett blink i sekundet, 200 Hz = 200 blink i sekundet). Her må du også stille blitsens effekt i trinn, typisk fra 1/128 til 1/1, og regne ut hvor mye du trenger (om eksponeringstiden er 1/60, frekvensen er satt til 240 Hz og du hadde trengt 1/4 av full effekt for å få korrekt eksponering, hva må du da sette effekten pr. blink til i denne modusen?). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå