Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Kan en skjøte nettverkledn.?

Anbefalte innlegg

Ja, det står vel for det meste i topic. Jeg skal flytte pc, å kabelen er under lister å drit, så jeg lurer på, kan jeg kjøpe skjøteledning så jeg kan få kabelen lenger? Den jeg nå putter inn i nettverkskortet må jo da inn i en lignende "dings" med en slik som man putter i nettverkskortet på pc'en igjen....litt dårlig formulert, men dere skjønner vel....

Mvh Jon

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

skal du koble PC til PC skal du ha krysset Kabel.

Har du hub eller switch skal du ha vanlig(ikke krysset kabel)

Det lureste du kan gjøre er å kjøpe en Vanlig(ikke krysset) skjøtehode og en vanlig(ikke krysset) nettverkskabel. da er det garentert at du ikke kjøpe feil.. :lol:

Lykke til...

Lenke til kommentar

tror det er billigere på Komplett.... :p

Pris:

ELkjøp: 10m kabel for kr. 276,- :o

Komplett: 10m kabel for kr. 100,- :D

(kat.5e) 10/100/1000 Mbit nettverk.

OBS: Kat.5e kan du få max 1000Mbit(hvis nettesverkortet ditt støtter Gigabit(1000Mbit)) men kat.5 kan du bare få max 100Mbit(Standard)

kjøper du Kat.5e da er du sikkert for det nye hastigheten på de nye nettverkskortene.

Du kan bytte ut den kabel som du har hjemme når du vil ha raskere nettverk... :)

Det er mye billiere hos komplett... :woot:

PS: er ikke sikkert om det er mulig å koble Kat.5e og Kat.5 sammen siden de er liker dyre... Spør før du kjøper... :yes:

Lenke til kommentar
Husk at når du skal montere endestykket på jr45 kabelen så trenger man ei spesiell tang for å få montert den! Denne tanga koster 2-3 hundre men hvis du spør pent får du kanskje lånt hos en el-butikk.

hvorfor ikke kjøpe ferdig.... ? koster jo bare kr. 100 for 10m lang kabel med ferdig montert Plugg på begge ende.... :wink:

Lenke til kommentar
Husk at når du skal montere endestykket på jr45 kabelen så trenger man ei spesiell tang for å få montert den! Denne tanga koster 2-3 hundre men hvis du spør pent får du kanskje lånt hos en el-butikk.

hvorfor ikke kjøpe ferdig.... ? koster jo bare kr. 100 for 10m lang kabel med ferdig montert Plugg på begge ende.... :wink:

joda men d var spørsmål om å skjøte på ikke sant

Lenke til kommentar

Pris:

Hmm. merkelig.

På Elkjøp ved meg fikk jeg opplyst at de lager en slik kabel i den lengden jeg velger til kr. 7 pr. lm.. Det synes jeg er billig.

Edit: Forøvrig selges 10 lm. cat5 kabel til 79,90 på biltema

Lenke til kommentar

Pris:

Hmm. merkelig.

På Elkjøp ved meg fikk jeg opplyst at de lager en slik kabel i den lengden jeg velger til kr. 7 pr. lm.. Det synes jeg er billig.

Edit: Forøvrig selges 10 lm. cat5 kabel til 79,90 på biltema

jeg kan ikke se at Biltema har Kat 5e... er ikke det nett pris?

79.90 for 10M nettverkskabel er billig... det er jo spørs hvor langt det er fra der man bor og da... :lol:

vel, her er linken til el-kjøp.. http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfi...s_vartypes_text

Lenke til kommentar

Du skal har UTP Kat.5e nettverkskabel med Rj-45( http://komplett.no/k/ki.asp?action=info&p=...32&GrpID=4&s=pl )

og en kjøte kontakt( http://komplett.no/k/ki.asp?action=info&p=...32&GrpID=4&s=pl ).....

det er alt du trenger for å forlenge Kabel din..... :)

Husk å Spør om det er mulig å bruker Kat.5 og Kat.5e sammen før du kjøper.... hvis det ikke går så kjøp Kat.5...Du har helt sikker Kat.5 klabel....

Lenke til kommentar
Ja, det står vel for det meste i topic. Jeg skal flytte pc, å kabelen er under lister å drit, så jeg lurer på, kan jeg kjøpe skjøteledning så jeg kan få kabelen lenger? Den jeg nå putter inn i nettverkskortet må jo da inn i en lignende "dings" med en slik som man putter i nettverkskortet på pc'en igjen....litt dårlig formulert, men dere skjønner vel....

Mvh Jon

Du kan skjøte en cat.5 kabel, de har laget en skjøt som er godkjent og ikke lager noe videre tap i kabelen. Men det må være den spesial skjøten, og du bør ikke bruke mere enn en.. Ellers må jeg si at standaren sier 90m med kabel, da er 5meter i hver "bruker-ende" tillat... Alt over dette, vil du få feil på ett testinstrument, og de som har laget kabelen, garanterer ikke at du får GIGABIT ethernet, som den nye standaren fra 2002 omhandler...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...