Gå til innhold

Spm / erfaringer med Mac Mini

Anbefalte innlegg

For det første, er det mulig med mer enn 2 GB ram i en Mac Mini?

Vil Mac Mini (sammen med eksternt lydkort selvsagt) være god nok til å drive musikkproduksjon?

Mulighet for flere skjermer?

Jeg vil gjerne høre fra folk som har Mac Mini, om dere er fornøyde eller ikke..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer jo ann på hvilke krav du stiller.

så langt jeg vett så er det ikke mulig med mer en 2 GB ram.

HDD i mac minien er ganske treig, 5400 omdreininger.

Mac mini har ikke mulighet for flere skjermer.

Nå har jo akkurat apple oppdatert iMacen, og den koster jo bare gode 8 lapper

http://www.apple.com/no/imac/

med denne så kan du ha opptil 4 Gb ram, du får med en 20" skjerm, mulighet for 2 skjermer.

Raskere maskin og raskere harddisk.

Ellers så har jeg en eldre mac mini, godt fornøyd, men egner seg best som 2nd maskin.

altså til lett kontorarbeid, internett, mail osv...

Lenke til kommentar

Hvis du har behov for flere skjermer, er nok dessverre iMac og Mac Pro de eneste alternativene.

Hvis Mac Pro blir for dyr for deg, og du heller vil bestemme skjerm selv, må du nok over på brukte Macer. Feks en brukt PowerMac G5. Uten å være skråsikker, så vil jeg tro en > 2ghz dual g5 vil være like kraftig, om ikke kraftigere enn en Mac Mini. Har sett brukte G5er nede i 6-7tusen i norge, og enda mindre fra statene (7-800 dollar før frakt og moms). Desutten vil du få utbyggingsmuligheter på en PowerMac som du ikke får på en Mini.

Hvis du ikke har behov for mer enn en skjerm, vil jeg tro en Mac Mini med 2gb ram holder til lett musikkproduksjon.

Så til slutt et lite spørsmål: Ca. hvor mye støyer en Mini? Regner med at det er ei vifte av noe slag i den, og hardisken suser vel såklart litt. Vurderer nemlig en Mini som mediasenter.

Lenke til kommentar

Har en Mac mini G4, støyer ikke noe serlig, men vifta blåseropp vis du driver med tunge ting som spilling, og internettsider med mye flash... Da er vifta veldig hørbar, men om du hører på musikk eller noe slikt så vil du ikke legge veldig merke til støyen. (kan også hende dette er bedre i de nye mac miniene da disse har 2 kjærner og er av intel´s strømsparende cpuer).

Hardisken som kommer orginalt til macen bråker ikke noe nevneverdig, men måtte selv skifte harddisk i denne da den røyk etter ein periode, og gikk da fra 4200 RPM til 5200 RPM, og merket en del støyøkning når du jobber med disken.

Den nye disken en Samsung, SpinPoint M5 160GB, støyer en god del mer en Seagate diskene jeg er vant til (og som leveres med mac mini orignalt).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...