Gå til innhold

lavkarbodiett matforslag og tips

Anbefalte innlegg

Hei jeg har nettopp begynt på en diett for å forhåpentligvis se bedre ut til sommern. Jeg har valgt ut en lavkarbodiett, men den strider med alt jeg har lært tidligere, så derfor vil jeg gjerne ha noen synspunkter :)

Jeg er en gutt på 21år, og veier 85kg. Trener styrke 3ganger i uka og spiller fotball 2 ganger i uka.

Har ingen bestemte kg mål, men vil ha bort mest mulig av den nederste bilringen, og den går altså ikke bort om jeg bare spiser vanlig.

Jeg leste en plass at jeg sku ha maks 20g karbohydrat pr dag. Er det krise om det går over?

Sliter også med å finne ut hva jeg skal spise. Har noen tips?

Jeg begynner på dietten i dag, men etter litt research ser dagen min sånn ca sånn ut:

Spiser

Frokost:

2 Egg og 1bacon-strimle + evnt litt salat (fett skal visstnok være viktig å spise når man er på sånn diett?)

Lunsj:

1 boks med Kesam med funsaft i.

Middag:

Kylling/koteletter/kjøttdeig m/tacosmak + grønnsaker.

Kvelds: Vet egentlig ikke hva jeg spiser til kvelds. Har noen tips?

Spiser også 1 proteinshake etter hver styrketrening.

Hvor lenge burde dietten vare, og bør jeg være forsiktig med karbohydrater når dietten er over?

2 egg pr dag er vel ikke farlig?

Hvis noen har gått på en lignende diett, eller har noen tips/forslag om ting jeg må passe på, eller forslag til mat, hadde jeg blitt kjempeglad, har stor tro på denne dietten, og hvis den fungerer så kan det jo hjelpe andre også.

På forhånd takk! =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gikk selv på samme diett i en uke, funket fett for meg. Mine måltider så slik ut stortsett:

Frokost: 2x eggehviter (plommen er uansett ikke noe god) og 50-100gr smårettskinke, kokt brokkoli/asparges

Lunch: En kyllingfilet pluss salat (masse salat)

Middag: 150-200gr kjøtt. Pluss 100-250gr kokt grønnsakblanding (sånn du finner i fryseren på butikker, anbefaler eldorado amerikansk blanding, god!)

Kvelds: Mer kjøtt og grønnsaker/proteinshake

Pluss gulrot eller kålrot når jeg ble småsulten. Trikset under dietten var for meg å bare spise så mange grønnsaker som mulig. Og her kommer en gammel regel inn, jo grønnere grønnsaken er, jo bedre. Spinat, asparges og brokkoli er sjefseksempler på supre grønnsaker. Jeg tok også selv kesam med saft i (vel og merke ikke funlight, blir kvalm av tanken på alt drittet den inneholder, Nora har en husholdningssaft med 97%saft av bær=good).

Det du må huske er å drikke masse vann hele tiden, ha alltid en flaske med vann i nærheten, så du kan smådrikke. Ellers er det også viktig med grønnsaker til hvert eneste måltid. Er grønnsakene som sørger for at du holder deg mett. Grunnen til at jeg sluttet med dietten er forøvrig at jeg er russ, og det funker dårlig med en slik diett. Men kommer til å fortsette med mindre stivelse (altså poteter, ris, pasta, mel og så videre) og mer grønnsaker og frukt. Husk også å ta en "karbodag" hvor du spiser en del brødmat og pasta/ris til middag og lunch, det trengs for syken og for helsa generelt.

Lenke til kommentar
(fett skal visstnok være viktig å spise når man er på sånn diett?)

Ja, hvis du skal få all energien gjennom en hel dag fra protein blir det litt tungvint. Man blir fort sliten hvis man bare kutter ut karbohydratene og ikke kompensere med endel mer fett :) Regn ut energiforbruket (bruk f.eks kalkulatoren på www.tn.no). Veier du 85 trenger du ca 190gr protein om dagen hvis du trener styrke, noe som tilsvarer rundt 760 kcal. Resten av energien skal komme fra fett og noe karbohydrater (20-50gr), siden du er på lavkarbodiett. Viktig å finne en balanse der du verken spiser for mye eller for lite.

Du trener jo styrke og fotball, så husk at du trenger endel energi til dette. Det så kanskje ut som det ble litt lite mat om dagen på planen din. SOm sagt, regn ut kaloriforbruket pr dag sånn ca,og ligg noe under dette (=ned i vekt). Flere egg om dagen er ikke noe problem, det er tvert i mot bra; fullt av vitaminer (IKKE ta ut plommen) og på lavkarbo er det jo ekstra fint da plommene inneholder endel fett. Proteinrike er de også.

Mat på lavkarbo: Egg, kjøttdeig eller karbonadedeig og andre typer kjøtt, melk (mer at melk inneholder endel karbohydrater), salat og grønnsaker (avokado er kjempeflotters), rømme/kesam osv.

Edit: dietten varer så lenge du vil, man kan gjerne bruke et lavkarbo-kosthold selv om man ikke er på diett. Du trenger være forsiktig eller noe når du evt går tilbake til mer karbohydrat. Merk at "trykket" på trening kan bli noe mindre på lavkarbo, spesielt de første dagene.

Endret av firstperson
Lenke til kommentar

jess, da var dag 1 gjennomført, og det har gått rimelig greit. sleit litt i går kveld, når de jeg bor med lagde pizza, men det var bare å holde seg sterk :)

Tusen takk til begge to, dere har bekrefta mye av det jeg har lurt på egentlig.

Vil egentlig bare legge til at når man må spise mye salat, så er fetaost virkelig genialt! husker ikke eksakte innhold, men det inneholdt 18g protein og... kanskje 20g fett pr. 100g. og jeg ELSKER fetaost! :) For meg gjør det en ok salat til en himmelsk salat i alle fall :)

Angående karbodag, er det naturlig å legge den på en lørdag, med mye karbohydrater først på dagen, og etterhvert noen pils? det ødelegger ikke hele uka det liksom? Jeg vurderer å droppe helt alkoholen i 2 uker framover nå pga av dietten. men det er jo utvilsomt godt å ta seg en pils til fotballkampene lørdag, og kanskje ett par til på kvelden.

Det jeg fortsatt er mest usikker på er balansen på hvor mye fett jeg kan spise og ikke, men enn så lenge spiser jeg grønnsaker og salat(med fetaost) når jeg blir sulten, og det gikk greit i går i alle fall.

Lenke til kommentar

Prøvd å holde meg unna så mye karbohydrater som mulig selv i snart en måned. Noen dager går det riktignok ikke så bra, da jeg må kjøpe mat ute. Men spiser en boks med kesam til frokost. 3 egg + reker til lunsj og fisk/kylling + salat/brokkoli til middag. Som mellommåltider går det gjerne i prot shake etter trening og gulrot sånn ellers.

Ellers må jeg si at jeg har 1 "spisedag" i uka, hvor jeg lager meg hva det måtte passe meg til middag, og eventuelt alkohol på kvelden. Tror denne dagen sinker vektreduksjonen noe, men det er godt med et lite høydepunkt i uka :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...