Gå til innhold

Er Canon EOS400D brukbart?

Anbefalte innlegg

Det jeg lurer på er om EOS400D har alle funksjoner man trenger for å kunne ta bra bilder.

Er nybegynner, men ønsker et kamera jeg ikke behøver å skifte ut. Bildekvalitet er sann passe viktig, men det aller viktigste er mulighetene. Altså at jeg med eos400d kan ta de samme bildene som jeg kunne ha gjort med et dyrere kamera.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har nettopp bestillt dette kameraet.. og tror dette er like godt som ett dyrere kamera, i alle fall som nybeynner kamera..

masse muligheter. og enda flere med flere objektiver/linser

løp og kjøp

Sikker på du blir fornøyd med det ja :yes: , og det finnes mange gode lærebøker, også som går direkte på dette kameraet. Dette bildet tok jeg med mitt i går.

RandiA

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Tror nok at det er bra nok til en nybegynner i og med at det har vunnet en del priser for nybegynnervennlighet o.l i diverse tester ;)

Endret av Slettet-77do0b
Lenke til kommentar

EOS 400D er et av de beste kamerahusene på markedet, alt tatt i betraktning (pris/størrelse/ytelse).

Det gir saklig sett muligheter man ikke var i nærheten av å ha uten betydelige investeringer for ti-femten år siden.

400D er et meget godt kamera.

Har du råd bør du bytte ut kit-objektivet EF-S 18-55 med 18-55 IS.

Hvorfor?

- 18-55 IS er mye skarpere enn utgaven uten IS, dermed vil du oppleve bedre bildekvalitet.

- IS er image stabilized, det vil si bildestabilisert. Med andre ord kan du håndholde lengre eksponeringstider, selv om du ikke får fryst bevegelse. Det kan være nyttig om du skal ta bilde av et stillestående motiv i dårlig lys.

Lykke til med fotograferingen din, ha det gøy! :)

Lenke til kommentar

Tja. Rent bildekvalitetsmessig er det ikke noe kvantesprang fra 400D til de nærmeste naboene, så vidt jeg vet.

Men det finnes kameraer med flere nyttige funksjoner enn EOS400D. Innebygget bildestabilisator, f.eks. Søkeren er heller ikke verdens største.

Det beste er nok å ta seg en tur i fotobutikken og kjenne på Pentax K10D, Pentax K20D, Olympus E-510, Olympus E-420, Nikon D80, Nikon D40, Sony A-300 og Canon 40D. Samt Canon 400D. Se i søkeren, holde i hånda. Husk, kamera er et verktøy, ikke en datamaskin.

Lenke til kommentar
Bildekvalitet er sann passe viktig, men det aller viktigste er mulighetene. Altså at jeg med eos400d kan ta de samme bildene som jeg kunne ha gjort med et dyrere kamera.
Det kan du stort sett uansett hvilken kameramodell du velger. Funksjonene er stort sett de samme for alle kamerahus uansett pris. Men det går gjerne raskere med de dyrere modellene, blant annet fordi disse har et mer omfattende brukergrensesnitt (flere knapper og kontrollhjul som gir deg direkte tilgang til funksjoner du ellers må inn i menyen for å endre, bedre søker som gir deg større søkerbilde og mer informasjon etc.).

Det som skiller mest på pris med tanke på praktisk bildetagning er seriebildehastighet, der de dyrere modellene ofte er signifikant raskere. 40D tar f.eks. opp til 6,5 bilder per sekund, mot 400D sine 3.

Ellers så må jeg bare støtte opp om hr. salvesen og poengtere at et kamerahus er noe man bør være komfortabel med, så sørg for å prøve ut huset før du kjøper og se om du liker å bruke det.

Og så vil jeg gjerne ri en av mine mange kjepphester og poengtere at et kvantesprang faktisk skjer på en subatomisk skala, og derfor representerer en fordømt liten endring. Ja, jeg vet at norsk språkråd er uenig med meg, men norsk språkråd bør etter min mening holde kjeft om faguttrykk. Skal man si at noe endrer seg stegvis så kan man bruke det generelle ordet "sprang" i stedet for et uttrykk som faktisk har en spesifikk fysisk tolkning.

Lenke til kommentar

edit:

Takker Sutekh, var i grunn det jeg lurte på ;)

Det kan du stort sett uansett hvilken kameramodell du velger. Funksjonene er stort sett de samme for alle kamerahus uansett pris.

Gjelder dette også billigere modeller som Nikon 40D og Canon EOS 350D?

Endret av Thom Merlin
Lenke til kommentar
Det kan du stort sett uansett hvilken kameramodell du velger. Funksjonene er stort sett de samme for alle kamerahus uansett pris.

Gjelder dette også billigere modeller som Nikon 40D?

D40 :p

Ja, stort sett. Men som sagt, det tar gjerne litt lengre tid å gjøre ting. På D40 har du f.eks. bare ett kontrollhjul (D80 og oppover har to), så det kan bli litt mer tidkrevende å stille inn eksponering, spesielt hvis du bruker manuell eksponering. I tillegg må du gjerne inn i menyene for å endre ting som på f.eks. D80 kan gjøres med et par knappetrykk.

Du kan få til å ta bra bilder i de aller fleste situasjoner med et hvilket som helst kamerahus. Det er først og fremst optikken som har noe å si, kamerahuset er først og fremst en lystett boks med en bildesensor inni (ok, det er en svært forenklet sannhet, men bær over med meg). Betaler du mer for kamerahuset får du først og fremst bedre byggekvalitet og mer omfattende brukergrensesnitt. I tillegg; hvis du skal drive actionfotografering og trenger rask autofokus og høy seriebilderate så kan et dyrere hus være en fordel. Når sekundene teller så merker du fort forskjellen på et billig og et dyrere hus. Til mer avslappet fotografering har forskjellene mye mindre å si.

Lenke til kommentar
Og så vil jeg gjerne ri en av mine mange kjepphester og poengtere at et kvantesprang faktisk skjer på en subatomisk skala, og derfor representerer en fordømt liten endring.

Duly noted! Dog påstår språkrådet at poenget med uttrykket er at det er en plutselig endring istedet for en jevn utvikling.

Lenke til kommentar
Duly noted! Dog påstår språkrådet at poenget med uttrykket er at det er en plutselig endring istedet for en jevn utvikling.
Derfor har man ordet "sprang", som betyr nettopp det :p

Et kvantesprang er når et elektron bundet til en atomkjerne går fra ett energinivå (populært kalt "elektronskall") til et annet, og i prosessen tar opp eller frigjør energi i form av et foton, eller om du vil en "energikvant".

Problemet med språkrådet er at de gir fullstendig blaffen i hva som faktisk er definisjonen av et ord, de tar bare hensyn til hvordan folk bruker det. Så da er det opp til folk som meg å føre quixotiske korstog mot den slags popularisering av fagspråket :p

Lenke til kommentar
Hva vil dere anbefale av Canon 400D og Nikon D40? Er 400D verdt de ekstra kronene?

Begge kamerane er gode, og om det er verdt prisforskjellen vil eg seie nei, men eg veit ikkje kva dine behov er. Har du sett på dei andre alternativa som var foreslått tidligare i tråden, dei har nok en del fleire prisverdige funksjonar å by på en dei to alternativa du har lista opp.

Elles er her og et knippe frå siste testen til Akam.. http://www.akam.no/artikler/sony_mot_nikon_mot_pentax/49988

Uansett kva du velger så blir du nok fornøgd..alle desse kamerane har sine fordelar og bakdelar, og ingen er perfekte.

Endret av Kaffilars
Lenke til kommentar

Har vurdet Nikon D40 og Canon EOS 400D i lang tid nå. Her om dagen dukket en kompis opp med et EOS400D "på tilbud" til meg.

For kr 3000:

EOS400D uten objektiv, ca 3000eksponeringer, et år gammelt, meget pent brukt.

2gb minnekort, usikker på merket her.

Ekstra batteri.

Ellers følger med alt som når man kjøper nytt, lader og ekse osv.

Hva synes dere om det tilbudet, eg måjo fort ut med 1000kr for et objektiv og da er nesten budsjettet mitt sprengt.

Grepet var heller ikke det beste for meg, i forhold til d40. Men tror kanskje det er litt en vanesak.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om jeg ville avfeid grepet som en vanesak. For meg er i hvert fall 400D svært ukomfortabelt å holde, rett og slett fordi jeg ikke klarer å lukke hånden skikkelig rundt grepet, så fingerspissene tar all belastningen. Nå er jeg ikke så fryktelig begeistret for grepet på D40 heller, men for meg er det allikevel mye bedre enn 400D på den fronten.

Ellers... om det er verdt de ekstra pengene eller ikke blir uansett en vurderingssak. Skulle jeg ha valgt ville jeg enten gått for D40, eller en kraftigere modell som D80 (som jeg faktisk endte opp med) eller 30D/40D.

For øvrig: hvis man stort sett liker D40 men kanskje vil ha noe mer robust så kan jo også Pentax K100D super og K200D være greie modeller å se på.

Lenke til kommentar
For øvrig: hvis man stort sett liker D40 men kanskje vil ha noe mer robust så kan jo også Pentax K100D super og K200D være greie modeller å se på.
Eller en brukt D70/D70s, dersom man ikke har motforestillinger mot brukthandel. D70 får du under 2000 kr og kan gi deg omtrent like gode bilder som D40 (om man bruker råformat vel og merke).
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...