Gå til innhold

Utgått førerkort - Hva skal jeg gjøre?


eyzo

Anbefalte innlegg

Hei

 

Sente inn søknad til statens vegvesen om førerkort for klasse A, det er greit. Men i svaret tilbake fra de skriver de også at førerkortet mitt for klasse B (Personbil) er utgått, 01.03.06!!! Jeg har med andre ord kjørt med ugyldig førerkort i 2 år, dette pga at jeg ikke tok mørkekjøring fordi jeg tok førerkortet på lyse tider.

 

Meningen var jo at jeg skulle ta mørkekjøring når de begynte på igjen med det, men dette har for lengst gått i glemmeboken, og jeg har heller aldri studert førerkortet på hvor tid det har gått ut. For det første så synes jeg av det burde ha kommet en påminnelse om akkurat dette, det er jo så lett å glemme.

 

Vertfall.. ringte Statens Vegvesen og forklarte de det her og spurte hva jeg skulle gjøre med dette.

Det er ingenting å gjøre sier kvinnfolket. what?! Klarer meg ikke uten bil. Så spurte jeg hun om hva jeg skulle med mørkekjøring når sommeren er rett rundt hjørnet. Da sir hun at jeg kan sende inn søknad å forklare i den hvorfor jeg ikke har tatt mørkekjøring. Men det var unntak som å ha vært alvorlig syk eller i utlandet og sånne ting.

 

Jeg skal vertfall prøve å sende inn en søknad å forklare, men det hørtes ikke så lovende ut på hun jeg snakket med.

Noen som har vært borti noe lignende eller vet hva jeg skal gjøre? Jeg er avhengig av førerkortet. Hva er straffen for å bli stoppet med ugyldig førerkort?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har da en god del "bekjente" som har fått utsettelse to år for kjøring uten førerkort. Kan være andre regler for deg fordi du har hatt førerkort tildligere.

 

En mulighet: Er jo at om du skulle bli stoppa - at du bare sier til politiet at du ikke har fått det nye førerkortet; men at problemet er rettet opp!

Lenke til kommentar
Har da en god del "bekjente" som har fått utsettelse to år for kjøring uten førerkort. Kan være andre regler for deg fordi du har hatt førerkort tildligere.

 

En mulighet: Er jo at om du skulle bli stoppa - at du bare sier til politiet at du ikke har fått det nye førerkortet; men at problemet er rettet opp!

 

 

Er ingen forskjell..

 

Blir du stoppa å har med utgått førerkort, evt uten lappen sjekker de deg på data´n, så ville ikke sagt noe om at det var ordnet opp eller prøvd meg på en liten løgn..

 

Har blitt stoppet litt i samme siuasjon å fikk kjøreforbud, forskjellen var at jeg hadde tatt mørkekjøring, men data´n hos BT hadde ikke fått det med seg..

Blei stående over 3 timer i solsteika, men etter å prata med kjørelæreren min (kunne bekrefte mørkekjøring), politiet og vært på BT, så hadde de dratt, så satte meg i bilen å kjørte..

Tok under 2 min før jeg blei stoppet av politiet, som sa strengt: Vognkort og, ehhh, førerkort TAKK!

 

Hadde da hentet bevis på at jeg hadde tatt mørkekjøring, vært på BT å kranglet og fått midlertidig førerkort som lå i passasjersete så ga det bare til han..

Han blei sur å kastet både vognkort og førerkortmitt inn vindu uten å kikke på det, satte seg i bilen å kjørte..

 

 

Morsomt det der :)

Lenke til kommentar
Det er vel kanskje ikke så smart å sende en søknad om førerkort, hvis du skriver at du har kjørt uten i to år...

 

Hva skal vel Statens Vegvesen gjøre med det? Jeg har jo heller ikke skrevet at jeg har kjørt bil i det hele tatt. Alt jeg har er gjort er å fylle ut et skjema jeg fikk på trafikkskolen om søknad til klasse A. Da fikk jeg også i svarbrevet at jeg manglet mørkekjøring og at førerkortet var utgått på klasse B, som sikkert bare var en påminnelse. Klasse A får jeg ta så lenge jeg har trafikalt grunnkurs.

 

MEN, satt å såg på datoen jeg fikk utlevert førerkortet, og den lyder på 07.10.05. Det fikk meg til å tenke litt, de hadde jo aldri levert ut et førerkort på den tida uten at jeg hadde mørkekjøring når det er bekmørkt ute om kveldene?

 

Jeg husket faktisk ikke om jeg tok mørkekjøring eller ikke til å begynne med. Men dette fikk jo meg til å tenke enda nøyere tilbake. Og nå husker jeg faktisk at jeg hadde mørkekjøring. Jeg husker vi var på bane først, hvor vi satt 2-3 stykker i bilen mens kjørelæreren demonstrerer diverse ting, og etter det var det ut og kjøre, men kjørelæreren kjørte hele tiden og vi satt på. Stemmer ikke dette med hvordan mørkekjøringen foregår? For det er dette jeg husker..

 

Så da må det ha skjedd en glipp en plass her? Vegvesenet har ikkje fått beviset på at jeg har gjennomført mørkekjøring sikkert. Faen, om jeg skal ringe trafikkskolen i morga!! Kunne jo fått store konsekvenser om jeg hadde blitt stoppa. Dette skal de ikke slippe unna med.

Endret av eyzo
Lenke til kommentar

Nå er det vel faktisk ditt ansvar å levere dette beviset på trafikkstasjonen hvis jeg ikke husker feil ;)

 

 

Jeg kjørte både på glattkjøringa og mørkekjøringa, noe alle skal igjennom så da vet jeg ikke hva du har vært med på :dontgetit:

 

De kan levere ut førerkort så seint om du ikke får time innen midlertidig førerkortet går ut, men du må ut på trafikkstasjonen med beviset innen kort tid etter at du har tatt den så de får laget nytt førerkort til deg..

 

Har aldri skjønt det helt selv, men jeg kjørte jo en hel vinter, og tok mørkekjøringa nest siste dagen før fristen gikk ut, men om jeg ikke hadde tatt det da hadde jeg fått kjøreforbud frem til høsten og mørkekjøringstiden var tilbake..

Måtte da også ta teori og oppkjøring på nytt fikk jeg fortalt..

Lenke til kommentar

Glattkjøring har jeg vært på, og mørkekjøringen husker jeg bare bedre og bedre. Det er ingen tvil om at jeg tok den. Men jeg har da aldri fått noe bevis jeg måtte ta med til trafikkstasjonen. Det har jeg aldri hørt et knyst om. Reget med dette ble sent over fra trafikkskolen.

 

Trodde alt var fryd og gammen etter jeg tok oppkjøringen, der jeg fikk et midlertidig førerkort som jeg kunne bruke til jeg fikk tilsendt førerkoret i posten. Aldri hørt et pip om noe manglende mørkekjøring, å den hadde jeg!

 

Trafikkskolen må vel ha dette liggende i systemet sitt?

Lenke til kommentar
Nå er det vel faktisk ditt ansvar å levere dette beviset på trafikkstasjonen hvis jeg ikke husker feil ;)

 

 

Jeg kjørte både på glattkjøringa og mørkekjøringa, noe alle skal igjennom så da vet jeg ikke hva du har vært med på :dontgetit:

Når jeg tok lappen fikk jeg ingen bevis i det hele tatt på at jeg hadde tatt glattkjøring, mørkekjøring eller sånt. Det ble ovverlevert til trafikkstasjonen av kjøreskolen.

 

Og etter at man begynte med trafikalt grunnkurs, så har man ikke lov til å kjøre selv under mørkekjøringen. Så man skal sitte og si når kjørelæreren skal skru av og på langlysene...

Lenke til kommentar

Førerkortforskriften gir svar på dette spørsmålet, betydningen er om du har fått utstedt førerkortet før eller eter 1. mars 2005.

 

Har du ervervet før 1. mars 2005 trenger du praktisk prøve og mørkekjøring, hvis du har attt etter så trenger du kun mørkekjøring.

 

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/...9-0298.html#4-4

 

§4- 4 (2 og 3):

 

For å oppnå uavbrutt førerett, må dokumentasjon for gjennomført mørkekjøring fremlegges før gyldighetstiden utløper. Føreretten kan gjenerverves senere ved dokumentasjon av gjennomført mørkekjøring. Førerett kan ikke fornyes uten dokumentasjon. Når vilkårene er oppfylt, utstedes nytt førerkort med vanlig gyldighetstid i henhold til dette kapittel, for alle aktuelle klasser, regnet fra tidspunktet for den første utstedelsen.

 

Innehaver av midlertidig førerkort klasse B, med to års gyldighetstid, utstedt før 1. mars 1995, kan få utstedt førerkort med vanlig gyldighetstid, når det dokumenteres at mørkekjøring er fullført, og praktisk prøve er bestått.

 

Pass bare på å ikke kjør bil før du har fått mørkekjøringen godkjent, blir du tatt så regnes det som du har kjørt uten førerkort med de konsekvenser dette kan gi.

Lenke til kommentar

Var innom den trafikkskolen jeg hadde nå tidligere i dag. Jeg sa det som det var. Så begynte hun å skjekke opp å så at jeg hadde hatt mørkekjøring ca 1 måneds tid etter jeg fikk utstedt førerkortet. Hun sa at jeg skulle fått et bevis rett etter mørkekjøringen som jeg skulle levert inn til trafikkstasjonen for og få fornyet førerkortet. Men jeg har aldri fått noe sånt bevis, 99% sikkert vertfall. Men men... Ho ringte vertfall Statens Vegvesen å bekreftet at jeg hadde hatt det.. Så nå stikker jeg å fornyer det :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...