Gå til innhold

[Løst] Problemer med DNS ved bruk av Windows port filtering

Anbefalte innlegg

Jeg har satt opp port-filtrering rett på netverkskortet (Properties for connection -> Properties -> Properties for TCP/IP Protocol -> Advanced -> Options -> Properties for TCP/IP-filtering"

Der har jeg lagt inn følgende:

TCP Ports; permit only:

20

21

42

53

80

443

3389

64640

UDP Ports; permit only:

42

53

3389

64640

IP Protocols; Permit all

Men serveren min vil ikke dns-resolve så lenge dette står på. Setter jeg alle til "Permit all", så resolver den dns som bare pokker.

Dette er litt rart av to grunner: Jeg trodde dette skulle være et innkommende filter, og ikke utgående? Og dessuten: DNS skal kjøre på port 42 og 53, ikke sant?

Jeg mener at siden serveren sender ut en utgående request, og kun får en response fra en DNS server, så burde uansett ikke filteret ta den, men hvorfor gjør den det? Og er det andre porter jeg bør åpne som en DNS-server bruker?

Endret av Manfred
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oppdatering:

Snakket nettopp med de som driver serverparken, og de sa at jeg mest sannsynlig har satt det opp rett, men port-filteret til Windows er noe man holder seg langt unna, fordi det har lett for å oppstå sånne bugs.

Uansett lar jeg tråden ligge i tilfelle det er andre som støter på det samme problemet :)

Jeg skal uansett fjerne det filteret om et par uker, da serveren settes bak en HW firewall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...