Gå til innhold

Metadata og beste lagringsformat for skannet film

Anbefalte innlegg

To frustrasjoner - noen som har løsning/tips for god arbeidsflyt:

Lagringsformat

Jeg savner et åpent format for skannet "negativ". PSD-formatet til Photoshop duger, men er jo lukket. Photoshop Elements lar deg ikke lagre til DNG som er det åpne RAW-formatet (som kanskje kunne ha vært aktuelt). Da står man igjen med TIFF (voldsomt store filer) og PNG (antakelig et godt alternativ, men støtter vel ikke EXIF). Hvordan gjør dere det?

Metadata

Bilder du tar med digitale kameraer, har jo EXIF-info med blender, lukker, ISO, datoer osv. Denne type metadata er jo ønskelig på skannet film også, men ettersom EXIF ikke er åpent, så er det tydeligvis mangel på brukervennlige programmer som lar deg legge til dette. Til nød finnes programmer der du kan redigere eksisterende EXIF-info, men ikke legge til manglende. Mulig EXIF er helt uegnet som standard for metadata, se mer info på Wikipedia. Noen som har tips hvordan man håndterer dette?

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Nå har ikke jeg noen oversikt over lukkertid / blender eller eksakt tidspunkt for mine analoge bilder, men her er hva jeg gjør med mine scannede bilder. Lagrer de som TIFF og importerer de inn i Lightroom. Deretter eksporterer jeg de igjen som .DNG, sletter TIFF filene fra Lightroom (men beholder de på disken) og importerer .dng filene igjen. EXIF data gir jeg en god dag i, bortsett bra Capture Time som jeg stort sett klarer å estimere i alle fall til nærmeste måned/år, og denne lar seg editere i stort sett alle editorer mener jeg.

Ang Exif /Metadata:

Exif er data skrevet til fila av kameraet og lar seg som sagt vanskelig endres på, men Metadata er annen informasjon du selv kan legge til bilder, som nøkkelord, sted hvor bildet er tatt, osv. (Noen vær så snill å arrestere meg om jeg tar feil...)

Lenke til kommentar
Exif er data skrevet til fila av kameraet og lar seg som sagt vanskelig endres på, men Metadata er annen informasjon du selv kan legge til bilder, som nøkkelord, sted hvor bildet er tatt, osv. (Noen vær så snill å arrestere meg om jeg tar feil...)

Takk for svar. Jeg har heller ikke data om blender/lukkertid, men dato, kamera og kanskje objektiv kunne ha vært kjekt å ha med som metadata.

Når det gjelder metadata, så er dette all slags informasjon om bildet. EXIF er en type metadata og det finnes naturligvis flere typer som du nevner. Hvis kameraet kan genererer EXIF metadata, burde skanneren også kunne gjøre dette.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg scanner i 10-14MB NEF på Coolscan.

Bra bilder beholdes som NEF filer, mens de det ikke er aktuelt å gjøre noe med siden (fortapte perler!) batcher jeg til JPEG og arkiverer. Men NEF er vel også en lukket type, så....

Det er et program som heter PhotoME.

I det kan jeg redigere endel EXIF parametre fra nef format i allefall.

Det er gratis, så kanskje verdt å prøve.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...