Daywalker Skrevet 29. april 2008 Del Skrevet 29. april 2008 Ja som dere ser i oversriften så har jeg lyst på en meget god normal-zoom til mitt EOS450. Jeg skal ikke legge skjul på at jeg er en ny amatør når det gjelder dette og lurer på om denne kombinasjonen har livets rett. Eller blir det bare som å hive en Porsche motor i en lada? Vil jeg klare å utnytte objektivets potensiale? Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 29. april 2008 Del Skrevet 29. april 2008 Godt objektiv, og 450d er ingen Lada, men det er likevel kanskje ikke det ideelle objektivet om der er allround du er på jakt etter - og et fullformatkamera ikke er på trappene med det første. Ville heller valgt en 17-55/2.8IS på en 450d pga cropfaktoren. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 29. april 2008 Del Skrevet 29. april 2008 Ja som dere ser i oversriften så har jeg lyst på en meget god normal-zoom til mitt EOS450. Jeg skal ikke legge skjul på at jeg er en ny amatør når det gjelder dette og lurer på om denne kombinasjonen har livets rett. Eller blir det bare som å hive en Porsche motor i en lada? Vil jeg klare å utnytte objektivets potensiale?Det er aldri dumt å investere i verktøy du kan vokse med, dersom kostnaden ikke går utover noe annet. I begynnelsen vil du neppe klare å utnytte det fullt ut, men du må lære deg hvordan du best kan utnytte alle objektiver. Når det er sagt, dersom du skal ha en svært god normal-zoom til 450D, vil nok en 17-55 f/2.8 IS være bedre egnet for de aller fleste. Den er ikke like solid bygget, men gir deg bedre vidvinkel og bildestabilisering. Den kan du ikke ta med deg til fullformat, men det er egentlig ikke et tema for folk flest per i dag. Lenke til kommentar
Daywalker Skrevet 29. april 2008 Forfatter Del Skrevet 29. april 2008 Skulle jeg en gang oppgradere kamera tror jeg det naturlige valget blir etterfølgeren til EOS40, slik at objektiver jeg kjøper nå skal brukes videre. Er det noen som vet om det kommer 24-70 2,8L med IS? Altså en oppgradering av dagens versjon. Grunnen til at jeg er så sugen på dette 24-70 objektivet er rett og slett at jeg prøvde det i helgen sammen med EOS20, i en konfirmasjon det sermonien ble holdt Grieghallen. Rett og slett fantastisk objektiv og slik jeg ser det ville jeg komme litt til kort med 55mm. Selv om IS er konge (har det på kitobjektivet 18-55IS). Får ta en tur i en butikk å prøve 17-55 f/2.8IS. Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 29. april 2008 Del Skrevet 29. april 2008 Om 55 mm er for kort, kan du også vurdere 24-105L IS . Like bra som 24-70 (i praksis), men med lenger rekkevidde og stabilisator. Mindre lyssterkt. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 29. april 2008 Del Skrevet 29. april 2008 ishda, 24-70 (eller 105mm) + en vidvinkel som går fra 12-24mm burde da funke "bedre"... Det er uansett en kombinasjon jeg hadde valgt, hadde jeg hatt råd.. Lenke til kommentar
lurfelus Skrevet 29. april 2008 Del Skrevet 29. april 2008 Hvis du er ute etter en normalzoom ville jeg gått for mer vidvinkel enn tele. Ville anbefalt deg å se litt bedre på EF 17-40 f/4L, det er verken et lyssterkt objektiv eller med bildestabilisering, men du får god vidvinkel og optisk kvalitet. http://tinyurl.com/2hlwc3 Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 29. april 2008 Del Skrevet 29. april 2008 24-70L er kanon på 1.6crop. Go for it. Lenke til kommentar
kristoao Skrevet 29. april 2008 Del Skrevet 29. april 2008 Fikk min 24-70 for et par dager siden og testet det litt nå... (30d 1,6 crop) FLott optisk og det virker solid bygd! Funderte også på 17-55 2.8, men gikk for 24-70. Objektivet er stort og tungt, men personlig synes jeg ikke det er noe problem. (Har vertikalgrep og handstrap) Her finner du brukeranmeldelser for begge objektivene. http://www.fredmiranda.com/reviews/showcat...t=27&page=3 Jeg har et Sigma 10-20 for påfyll i vidvinkelenden når jeg trenger det, Men selvsagt hadde det vært å foretrekke å slippe å bytte objektiv. Er du helt fersk kan det være greit å finne ut hva du "savner", tele eller vidvinkel. Lenke til kommentar
Daywalker Skrevet 29. april 2008 Forfatter Del Skrevet 29. april 2008 Fikk min 24-70 for et par dager siden og testet det litt nå... (30d 1,6 crop) FLott optisk og det virker solid bygd! Funderte også på 17-55 2.8, men gikk for 24-70. Objektivet er stort og tungt, men personlig synes jeg ikke det er noe problem. (Har vertikalgrep og handstrap)Her finner du brukeranmeldelser for begge objektivene. http://www.fredmiranda.com/reviews/showcat...t=27&page=3 Jeg har et Sigma 10-20 for påfyll i vidvinkelenden når jeg trenger det, Men selvsagt hadde det vært å foretrekke å slippe å bytte objektiv. Er du helt fersk kan det være greit å finne ut hva du "savner", tele eller vidvinkel. Ehh... Leste en del av brukererfaringene i linken din for 24-70 og det var ikke lystig lesning. Er det virkelig slik at en kan risikere å kjøpe et "L" objektiv som ikke er skarpt eller er ute av fokus? Quoter en del fra siden: "I went through three samples before I had a good one. The first two were severely decentered (ie, uneven sharpness at/in different edges/corners; one was more or less blurry throughout the frame at 24mm)! This is inacceptable, (not only) in this price league. If you manage to get a good one, however, the results are veeery pleasing. There is probably no better EF-mount-AF-zoom-lens of this focal range and speed." "Being suspicious about the individual lens quality based on so many user reports in this and other forums, I did the “newspaper on the wall sharpness test” in the shop. Out of seven copies, five were useless, no center sharpness at all, the edges naturally being worse. So I picked one of the two remaining copies." "I realize this is the review page, however, I am very disturbed whenever I read any review of an L lens where someone bought a bad copy or in the case of one recent reviewer, two bads before finally getting a good one. I wrote to Canon about this since any L lens is relatively expensive and considered professional and that I expect it to come out of the box, perfect and ready to shoot. Here is the response I received from Canon. Please note, various things can happen to a lens from the time it is manufactured, and the time it reaches a dealer or customer that may require the lens to have some minor adjustments made to obtain full performance. In our newer camera models, there is a new feature called AF Microadjustment. This allows you to make fine adjustments of the AF's point of focus. It can be adjusted in ±20 steps (-: Forward / +: Backward). You may set the same adjustment amount to be applied to all of your lenses, or an adjustment can be set individually for any particular lens. Adjustments for up to 20 lenses can be registered in the camera. Unfortunately, this new feature is only available in our newer camera models (currently the EOS 1D Mark III and EOS 1Ds Mark III). SAY WHAT? "various things can happen to a lens from the time it is manufactured, and the time it reaches a dealer or customer" What the hell is going on here? Do they employ monkeys to package and ship their products to store? Even if they did, I would expect any lens of this caliber to hold up to some abuse. Canon needs to clean up their act and do something about their apparent lack of quality control. I have a 70-200 2.8 L IS that I assume is a "good" copy since I haven't seen anything to the contrary but I'm having second thoughts about getting a Canon 24-70 or any other L lens" Er det slik at dette er et kjent problem eller er det bare bogus? Lenke til kommentar
kristoao Skrevet 29. april 2008 Del Skrevet 29. april 2008 Det er nok et problem det ja. Tenker du å handle her til lands, så kan du jo teste objektivet først i butikken om det er et godt eksemplar eller ikke. Lenke til kommentar
lurfelus Skrevet 30. april 2008 Del Skrevet 30. april 2008 Det er en viss risiko forbundet med å handle fra utlandet. Trodde selv jeg var utsatt for en såkalt "bad copy" av et objektiv jeg kjøpte fra USA, men det viste seg å vær kameraet som trengte kalibrering. :!: Ikke at det er tilfelle her altså, bare det at det fort kan bli en kostbar affære å få objektivet kalibrert! Nå har Canon 1 år international warranty, desto større grunn til å kjøpe orginaloptikk. Har man Tamron som trenger kalibrering må det sendes til Tyskland (har sjekket det) Veldig OT dette men.. Lenke til kommentar
Daywalker Skrevet 30. april 2008 Forfatter Del Skrevet 30. april 2008 Det er en viss risiko forbundet med å handle fra utlandet. Trodde selv jeg var utsatt for en såkalt "bad copy" av et objektiv jeg kjøpte fra USA, men det viste seg å vær kameraet som trengte kalibrering. :!: Ikke at det er tilfelle her altså, bare det at det fort kan bli en kostbar affære å få objektivet kalibrert! Nå har Canon 1 år international warranty, desto større grunn til å kjøpe orginaloptikk. Har man Tamron som trenger kalibrering må det sendes til Tyskland (har sjekket det) Veldig OT dette men.. Hadde planer om dollarhandel. Så om jeg kjøper ett i USA så vil jeg ha 1 års garanti i Norge? Men det er jo en seriøs ripe i lakken til Canon om dette er et problem de ikke klarer å fange opp før objektivet forlater fabrikk. Lenke til kommentar
kristoao Skrevet 30. april 2008 Del Skrevet 30. april 2008 Mulighet for å kjøpe brukt også da. Så et 24-70 til salgs for 6000 på foto.no igår Lenke til kommentar
Daywalker Skrevet 30. april 2008 Forfatter Del Skrevet 30. april 2008 Er det andre som kjenner til eller har erfaring med dette problemet? Er det gambling å handle et objektiv fra B&H i USA eller har jeg garanti som gjelder i Norge? Canons 1 year "international" warranty ser ut som bare gjelder i USA/Canada. Lenke til kommentar
kristoao Skrevet 30. april 2008 Del Skrevet 30. april 2008 (endret) Ut ifra hva jeg har hørt er det litt opp selgeren? (noe her som fortalte meg det når jeg spurte om det samme)Om det er andre som har hørt om samme problemet? vel du har vel lest litt på den siden jeg linket til;) Edit: Handler du fra f.eks B&H, og får et dårlig eksemplar, må vel kanskje du dekke utgiftene for å sende det tilbake? Endret 30. april 2008 av Fnatt Lenke til kommentar
Daywalker Skrevet 30. april 2008 Forfatter Del Skrevet 30. april 2008 Ut ifra hva jeg har hørt er det litt opp selgeren? (noe her som fortalte meg det når jeg spurte om det samme)Om det er andre som har hørt om samme problemet? vel du har vel lest litt på den siden jeg linket til;) Joda, jeg lest på siden du linket til, men jeg lurte på om noen her på forumet har egne erfaringer i denne saken. Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 30. april 2008 Del Skrevet 30. april 2008 Har testa 3 forskjellige 24-70, alle har vore skarpe og fine. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 30. april 2008 Del Skrevet 30. april 2008 Min 24-70mm er skarp og fin - faktisk noe av det skarpeste av zoomobjektiver jeg noensinne har hatt - og jeg har aldri hørt om dette problemet før. Høres merkelig ut for meg. Lenke til kommentar
EC Skrevet 1. mai 2008 Del Skrevet 1. mai 2008 Hvis du er ute etter en normalzoom ville jeg gått for mer vidvinkel enn tele. Ville anbefalt deg å se litt bedre på EF 17-40 f/4L, det er verken et lyssterkt objektiv eller med bildestabilisering, men du får god vidvinkel og optisk kvalitet. http://tinyurl.com/2hlwc3 17-40 er meget bra, men jeg synes det stopper for tidlig. Jeg bruker 24-105 konstant på kameraet, 17-40 brukes kun for landskap og når jeg skal ta bilder av situasjoner som f.eks. familiesammenkomst, folk i sofa osv. Der blir gjerne 24-105 for smal (altså for lite vidvinkel). Begge objektivene er definitivt å anbefale. Jeg kommer definitivt IKKE til å selge mine! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå