Datasmurfen Skrevet 29. april 2008 Rapporter Del Skrevet 29. april 2008 (endret) Hei. Skal arrangere et lan, men i den forbindelse lurer jeg på hvordan jeg kan blokkere folk ute fra routeren som bryter de rettningslinjene jeg setter opp.Finnes det et program jeg kan bruke til dette? hvordan sperrer jeg IPen? Hvordan slår jeg av/sperrer alle som sitter å laster ned torrent filer osv? Kan noen hjelpe meg? Hvis det hjelper noen har jeg en Windows XP pc. EIDT: endret noen skrivefeil Endret 29. april 2008 av Oddy26 Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 29. april 2008 Rapporter Del Skrevet 29. april 2008 Må nok gjøres i coreswitchen, backbone, etc ved bruk av mac-filtrering. Det gjøres ikke fra PC.. Uansett tror jeg folk blir klagete om du sperrer dem av nettet Lenke til kommentar
Datasmurfen Skrevet 29. april 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 29. april 2008 Må nok gjøres i coreswitchen, backbone, etc ved bruk av mac-filtrering. Det gjøres ikke fra PC.. Uansett tror jeg folk blir klagete om du sperrer dem av nettet Hva menes med dette coreswitchen, backbone, etc ved bruk av mac-filtrering? Er litt nybegynner... Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 29. april 2008 Rapporter Del Skrevet 29. april 2008 Coreswitchen er den bakerste switchen, som alle andre switcher er tilkoblet i et sånt nettverksoppsett. Og med en god coreswitch så er det et valdig bra oppsett Backbone er boksen som mottar signaler fra internett, ala modem Mac-filtrering gjør at du kan utestenge dataer fra nettet. Hvert nettverkskort har en unik ID den bruker for å koble seg til et nett med, om switchen har fått beskjed om at den ikke skal ha tilgang får den det heller ikke.. man kan komme rundt det, men det er ikke mange som vet hvordan Anbefaler også å sperre endel porter ut om du ikke ønsker nedlasting utenfra Lenke til kommentar
Datasmurfen Skrevet 29. april 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 29. april 2008 (endret) Coreswitchen er den bakerste switchen, som alle andre switcher er tilkoblet i et sånt nettverksoppsett. Og med en god coreswitch så er det et valdig bra oppsettBackbone er boksen som mottar signaler fra internett, ala modem Mac-filtrering gjør at du kan utestenge dataer fra nettet. Hvert nettverkskort har en unik ID den bruker for å koble seg til et nett med, om switchen har fått beskjed om at den ikke skal ha tilgang får den det heller ikke.. man kan komme rundt det, men det er ikke mange som vet hvordan Anbefaler også å sperre endel porter ut om du ikke ønsker nedlasting utenfra Men jeg må vel konfiguere noe via pcen eller gjøres dette med hjelp av nooen knapper på modemet/switchen? EDIT: iftop kan dette programet brukes til å sperre dem ute? Endret 29. april 2008 av Oddy26 Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 29. april 2008 Rapporter Del Skrevet 29. april 2008 Tar det via pcen ja. Som oftest ved pruk av putty, web eller cisco ASDM om det er cisco-switcher Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 29. april 2008 Rapporter Del Skrevet 29. april 2008 Backbone er ikke stedet man gjør sånne ting, men heller på en firewall, eller en avansert router. Få tak i noen som har erfaring med Linux er nok min anbefaling. Du kan få det til med Windows også (Windows 2003 server med ISA f.eks.) men det er nok enklest å gjøre jobben på Linux. Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 29. april 2008 Rapporter Del Skrevet 29. april 2008 Stenge dei ute er vel ikkje så vansklig Spor dei opp, også tar du med deg: Problem solved. Lenke til kommentar
Datasmurfen Skrevet 29. april 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 29. april 2008 Tar det via pcen ja. Som oftest ved pruk av putty, web eller cisco ASDM om det er cisco-switcher Hvordan gjør du det i putty? Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 29. april 2008 Rapporter Del Skrevet 29. april 2008 (endret) Hvordan gjør du det i putty? Vet ikke, kan ikke cisco jeg, det er avansert Endret 29. april 2008 av PepsiCo Lenke til kommentar
Datasmurfen Skrevet 29. april 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 29. april 2008 Hvordan gjør du det i putty? Vet ikke, kan ikke cisco jeg, det er avansert Hva er det du kan? Kan du forklare meg det du bruker? Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 29. april 2008 Rapporter Del Skrevet 29. april 2008 Konfigurere cisco via ssh og telnet kan jeg fint lite av. Når jeg confer cisco bruker jeg for tida ASDM, men må vel nesten lære meg litt av kodene etterhvert siden asdm er begrenset. Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 29. april 2008 Rapporter Del Skrevet 29. april 2008 Hvordan gjør du det i putty? Vet ikke, kan ikke cisco jeg, det er avansert Det hadde vært å foretrekke at du *IKKE* svarer når du ikke kan dette. Det er teknisk mulig å gjøre det på en coreswitch, forbeholdt at du kjøper en ordentlig switch til minimum 20 000,-, noe som er uaktuelt for de fleste LAN-partyer. Det er også ikke den beste måten å gjøre det på, siden å gjøre denne sperringen på en coreswitch vil ikke være den mest fleksible måten å gjøre det på. Jeg gjentar det jeg skrev over: du er på utkikk etter en brannmur. Hvis du ikke vet hvordan du setter opp en brannmur, så få tak i noen som gjør det, for det er ikke noe man bare kan smekke sammen i full fart og satse på at det virker. Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 29. april 2008 Rapporter Del Skrevet 29. april 2008 Hvordan gjør du det i putty? Vet ikke, kan ikke cisco jeg, det er avansert Det hadde vært å foretrekke at du *IKKE* svarer når du ikke kan dette. Det er teknisk mulig å gjøre det på en coreswitch, forbeholdt at du kjøper en ordentlig switch til minimum 20 000,-, noe som er uaktuelt for de fleste LAN-partyer. Det er også ikke den beste måten å gjøre det på, siden å gjøre denne sperringen på en coreswitch vil ikke være den mest fleksible måten å gjøre det på. Jeg gjentar det jeg skrev over: du er på utkikk etter en brannmur. Hvis du ikke vet hvordan du setter opp en brannmur, så få tak i noen som gjør det, for det er ikke noe man bare kan smekke sammen i full fart og satse på at det virker. Brannmur funker også ja, m0n0wall, smoothwall, etc er både gratis og bra. Trengs bare en grei data. Jeg vet hva jeg prater om fordi om jeg ikke kan ciscos koding. Tenkte ikke over den muligheten. Tenkte mer i veien av en ASA, men det er også uaktuelt for dem fleste lan-partyer Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 29. april 2008 Rapporter Del Skrevet 29. april 2008 Brannmur funker også ja, m0n0wall, smoothwall, etc er både gratis og bra. Trengs bare en grei data. Jeg vet hva jeg prater om fordi om jeg ikke kan ciscos koding. Tenkte ikke over den muligheten. Tenkte mer i veien av en ASA, men det er også uaktuelt for dem fleste lan-partyer ASA er en brannmur, og ikke en coreswitch. Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 29. april 2008 Rapporter Del Skrevet 29. april 2008 Brannmur funker også ja, m0n0wall, smoothwall, etc er både gratis og bra. Trengs bare en grei data. Jeg vet hva jeg prater om fordi om jeg ikke kan ciscos koding. Tenkte ikke over den muligheten. Tenkte mer i veien av en ASA, men det er også uaktuelt for dem fleste lan-partyerASA er en brannmur, og ikke en coreswitch.Jeg sa ikke noe annet. Tenkte i veien ASA, men droppa det. Koster flesk. Coreswitch trenger man uansett om dem er mange. Men ja, mekke opp en linux-brannmur er nok det beste valget Lenke til kommentar
Datasmurfen Skrevet 29. april 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 29. april 2008 Hvis du ikke har linux da? Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 29. april 2008 Rapporter Del Skrevet 29. april 2008 Smoothwall kan lastes ned gratis, 70mb Det er enten det eller kjøpe brannmur til noen tusen. Er veldig brukervennlig design på web-gui'et også Lenke til kommentar
Datasmurfen Skrevet 29. april 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 29. april 2008 (endret) Takker. Nå mangler eg bare å kjøpe switch. Jeg stiller egentlig et krav, det enste er at det er mulighet for trådløst tilkobling. Noen som har et tips? Endret 29. april 2008 av Oddy26 Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 29. april 2008 Rapporter Del Skrevet 29. april 2008 Hvor mange er ventet? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå