Gå til innhold

Generelle lan spm.


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Skal arrangere et lan, men i den forbindelse lurer jeg på hvordan jeg kan blokkere folk ute fra routeren som bryter de rettningslinjene jeg setter opp.Finnes det et program jeg kan bruke til dette? hvordan sperrer jeg IPen?

 

Hvordan slår jeg av/sperrer alle som sitter å laster ned torrent filer osv?

 

Kan noen hjelpe meg? Hvis det hjelper noen har jeg en Windows XP pc.

 

EIDT: endret noen skrivefeil

Endret av Oddy26
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Coreswitchen er den bakerste switchen, som alle andre switcher er tilkoblet i et sånt nettverksoppsett. Og med en god coreswitch så er det et valdig bra oppsett

Backbone er boksen som mottar signaler fra internett, ala modem

Mac-filtrering gjør at du kan utestenge dataer fra nettet. Hvert nettverkskort har en unik ID den bruker for å koble seg til et nett med, om switchen har fått beskjed om at den ikke skal ha tilgang får den det heller ikke.. man kan komme rundt det, men det er ikke mange som vet hvordan

 

Anbefaler også å sperre endel porter ut om du ikke ønsker nedlasting utenfra

Lenke til kommentar
Coreswitchen er den bakerste switchen, som alle andre switcher er tilkoblet i et sånt nettverksoppsett. Og med en god coreswitch så er det et valdig bra oppsett

Backbone er boksen som mottar signaler fra internett, ala modem

Mac-filtrering gjør at du kan utestenge dataer fra nettet. Hvert nettverkskort har en unik ID den bruker for å koble seg til et nett med, om switchen har fått beskjed om at den ikke skal ha tilgang får den det heller ikke.. man kan komme rundt det, men det er ikke mange som vet hvordan

 

Anbefaler også å sperre endel porter ut om du ikke ønsker nedlasting utenfra

 

 

Men jeg må vel konfiguere noe via pcen eller gjøres dette med hjelp av nooen knapper på modemet/switchen?

 

EDIT: iftop kan dette programet brukes til å sperre dem ute?

Endret av Oddy26
Lenke til kommentar

Backbone er ikke stedet man gjør sånne ting, men heller på en firewall, eller en avansert router. Få tak i noen som har erfaring med Linux er nok min anbefaling. Du kan få det til med Windows også (Windows 2003 server med ISA f.eks.) men det er nok enklest å gjøre jobben på Linux.

Lenke til kommentar
Hvordan gjør du det i putty?

Vet ikke, kan ikke cisco jeg, det er avansert

 

 

Det hadde vært å foretrekke at du *IKKE* svarer når du ikke kan dette. Det er teknisk mulig å gjøre det på en coreswitch, forbeholdt at du kjøper en ordentlig switch til minimum 20 000,-, noe som er uaktuelt for de fleste LAN-partyer. Det er også ikke den beste måten å gjøre det på, siden å gjøre denne sperringen på en coreswitch vil ikke være den mest fleksible måten å gjøre det på.

 

 

Jeg gjentar det jeg skrev over: du er på utkikk etter en brannmur. Hvis du ikke vet hvordan du setter opp en brannmur, så få tak i noen som gjør det, for det er ikke noe man bare kan smekke sammen i full fart og satse på at det virker.

Lenke til kommentar
Hvordan gjør du det i putty?

Vet ikke, kan ikke cisco jeg, det er avansert

 

 

Det hadde vært å foretrekke at du *IKKE* svarer når du ikke kan dette. Det er teknisk mulig å gjøre det på en coreswitch, forbeholdt at du kjøper en ordentlig switch til minimum 20 000,-, noe som er uaktuelt for de fleste LAN-partyer. Det er også ikke den beste måten å gjøre det på, siden å gjøre denne sperringen på en coreswitch vil ikke være den mest fleksible måten å gjøre det på.

 

 

Jeg gjentar det jeg skrev over: du er på utkikk etter en brannmur. Hvis du ikke vet hvordan du setter opp en brannmur, så få tak i noen som gjør det, for det er ikke noe man bare kan smekke sammen i full fart og satse på at det virker.

Brannmur funker også ja, m0n0wall, smoothwall, etc er både gratis og bra. Trengs bare en grei data. Jeg vet hva jeg prater om fordi om jeg ikke kan ciscos koding. Tenkte ikke over den muligheten. Tenkte mer i veien av en ASA, men det er også uaktuelt for dem fleste lan-partyer

Lenke til kommentar
Brannmur funker også ja, m0n0wall, smoothwall, etc er både gratis og bra. Trengs bare en grei data. Jeg vet hva jeg prater om fordi om jeg ikke kan ciscos koding. Tenkte ikke over den muligheten. Tenkte mer i veien av en ASA, men det er også uaktuelt for dem fleste lan-partyer

 

 

ASA er en brannmur, og ikke en coreswitch.

Lenke til kommentar
Brannmur funker også ja, m0n0wall, smoothwall, etc er både gratis og bra. Trengs bare en grei data. Jeg vet hva jeg prater om fordi om jeg ikke kan ciscos koding. Tenkte ikke over den muligheten. Tenkte mer i veien av en ASA, men det er også uaktuelt for dem fleste lan-partyer
ASA er en brannmur, og ikke en coreswitch.
Jeg sa ikke noe annet. Tenkte i veien ASA, men droppa det. Koster flesk. Coreswitch trenger man uansett om dem er mange. Men ja, mekke opp en linux-brannmur er nok det beste valget
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...