Gå til innhold

Hvordan kombinere Linux og Windows, hvilket filsystem, osv?

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har lyst til å prøve Linux og kanskje bruke det som primær-OS til surfing, vanlig arbeid, osv. Samtidig vil jeg ha en Vista installasjon på maskinen til spill, o.l. Når det kommer til Linux står jeg omtrent helt på bar bakke, jeg har lett gjennom en del tråder her uten egentlig å finne svar på det jeg lurer på, så jeg tar meg den frihet å åpne en ny tråd. :p

Hvilken Linux versjon bør jeg velge til generelt vanlig bruk? Litt av vitsen med å installere Linux er å lære meg hvordan dette fungerer etter hvert på et litt viderekommende nivå, det behøver ikke være den absolutt enkleste versjonen som finnes. Det viktigste spørsmålet blir imidlertid hvordan jeg kan kombinere Windows Vista/XP og Linux. Så vidt jeg har forstått kjører Linux på egne filsystemer, som det er flere av? Mens XP/Vista bruker NTFS, så da må jeg bruke flere harddisk partisjoner, eller kanskje veksle mellom hvilken harddisk som blir boot disk? Kan forresten Linux lese av andre harddisker som kjører NTFS?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du er nybegynner i Linux bør du kanskje ikke velge en distribusjon som er altfor vanskelig å sette opp. Det virker som om mange i dette forumet har valgt Ubuntu (Gnome skrivebordsmiljø) eller Kubuntu (KDE skrivebordsmiljø). Andre nevner PCLinux og Fedora.

Her er en kort introduksjon til noen Linux-distribusjoner

Når det gjelder filsystemer kan jeg stort sett svare på hva Ubuntu gjør ettersom jeg er best kjent med det. NTFS har vært greit å lese/skrive til den siste tiden. I Ubuntu er det vanlig å installere på en partisjon med EXT3. Se mer om dette filsystemet her.

I tillegg må Linux ha en SWAP-disk (partisjon for «veksleminne»), men denne trenger som regel ikke å være så stor som f.eks. på Windows.

Skaff deg mer info på f.eks. http://www.linux.no/ og hvis du går for Ubuntu: http://www.ubuntu.com/.

Lykke til! Du vil neppe angre. OS-et vil gi deg en stabil og sikker PC du får mye glede av.

Lenke til kommentar

Før du begynner med å laste ned livecder og installerer, prøv heller ut Wubi. Det lar deg installere Ubuntu som om det var et helt vanlig windows program. Etter at du har installert, så starter du maskinen på nytt og får valg mellom ubuntu eller windows. Hvis du ikke synes noe om det, er det bare å avinstallere det i fra windows.

Lenke til kommentar

Jeg har en Windowsinstallasjon jeg bruker hvis jeg vil spille noe som ikke kjører i Linux. Jeg bruker ext3 på Linuxpartisjonene, og har ntfs(duh) på Windowspartisjonen - og så bruker jeg ext2-driveren (ext3 kan mountes som ext2) for windows som er tilgjengelig på http://fs-driver.org/ dersom jeg mot formodning skulle ha tak i noe som f.eks. ligger på /home-partisjonen min mens jeg er i Windows. Dette er åpenbart mest gunstig om du har tenkt å stort sett bare bruke Linux, og boote Windows kun for å spille eller liknende.

Lenke til kommentar

Personlig kjører jeg en fellespartisjon (flere faktisk) med filformat NTFS slik at jeg har tilgang til en del informasjon fra windows (bla.a. musikk, programvare o.l.). Det fungerer helt tilfredstillende fra Linux (Kubuntu 8.04) også.

Selve linux-systemet er innstalert på en ext3 partisjon.

Lenke til kommentar
Før du begynner med å laste ned livecder og installerer, prøv heller ut Wubi. Det lar deg installere Ubuntu som om det var et helt vanlig windows program. Etter at du har installert, så starter du maskinen på nytt og får valg mellom ubuntu eller windows. Hvis du ikke synes noe om det, er det bare å avinstallere det i fra windows.

Du vet vel at det finnes i Ubuntu 8.04? Går fint å anbefale det, vel? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...