Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Honda CBR 600 RR vs 600 F


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Heisann!

 

Jeg vurderer å skaffe meg en CBR 600 RR, men jeg har ikke funnet noen oversikt over hva som egentlig er forskjellen mellom RR- og F-utgaven. Noen som vet, eller kan gi meg en link? :p

F'en er jo litt billigere å forsikre enn RR..

 

Hva slags årsmodell snakker vi om?

 

RR er litt hvassere og mer egnet for banekjøring, men effektmessig har 2003-2006-modellene bare 7/8 hk mer enn F'en (117/118 vs 110), mens 2007-mod og nyere har 120 hk. Merk også at det fra 2001 er forskjell på F og F Sport. F Sport ser litt annerledes (mye tøffere) ut, har andre lykter, annen clutch/girkasse, mangler midtstøtte, har annen sal og er mer egnet for sportslig kjøring, mens vanlig F er mer egnet for vanlig turkjøring. Effektmessig er F og F Sport like. Merk også at ytelsen på 110 hk er målt "stillestående", men den har påmontert en 8,1 liters luftboks som i høyere hastigheter sørger for at luften presses inn med høyere trykk, noe som gir litt høyere ytelse. Toppeffekt og fullt dreiemoment på F ligger på litt lavere turtall enn på RR (hhv 12500 rpm vs 13350 og 10500 vs 10650), men begge trives best på høyt turtrall og krever en del giring dersom du vil fort frem når du har med passasjer eller bagasje.

 

F'en er vesentlig billigere å forsikre enn RR'en, og dette var utslagsgivende da jeg kjøpte min. Hadde lyst på RR, men valgte F Sport, fordi jeg da kom ned i 5700 med fullkasko kontra over 14000 for RR med fullkasko.

 

Anbefaler helt klart F (Sport). RR er kanskje hakket råere, men du merker det ikke med mindre du skal kjøre mye på bane, og RR er ikke særlig behagelig på langturer. Skal du først gå for en skikkelig R-sykkel, beveger du deg vel uansett opp på 750- eller 1000-kubikk, og da har ingen av 600-ene sjanse til å holde følge!

Endret av Jurist
Lenke til kommentar
Takker for oppklarende svar :)

Det er snakk om en 2007 modell. Det blir rundt 3000 kr i forskjell på F og RR i forsikring for min del. Jeg fikk en ganske bra deal (tror jeg) på en RR sykkel, så da ble det den.. Hentes på søndag :D

 

Gratulerer med ny sykkel, da ;)

 

Dæven, da har du vært heldig med forsikringsselskapet... Hvor mye må du ut med for RR'en da? Hvor mye bonus har du? Jeg har 70 % bonus og må betale 5700 for F Sport.

Endret av Jurist
Lenke til kommentar
Gratulerer med ny sykkel, da ;)

 

Dæven, da har du vært heldig med forsikringsselskapet... Hvor mye må du ut med for RR'en da? Hvor mye bonus har du? Jeg har 70 % bonus og må betale 5700 for F Sport.

 

Jeg har Jernbanepersonalets bank og forsikring, som har ganske gunstige priser på det meste.. Har 30% i bonus nå og må betale 8379,- for 7mnd kasko. Hopper opp til 40% om to uker, så da blir det enda litt bedre :)

Sykkelen ga jeg 110 for, bare gått 2300km :D

 

edit: et par bilder :)

post-157564-1210236648_thumb.jpg

post-157564-1210236659_thumb.jpg

Endret av Chupacabra
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...