Turtlis Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Hei og hopp! Har installert Ubuntu 8.04 på "stue pcen" min, og sliter noe grusomt med å få ting til å fungere optimalt. Problemet er "overscan", altså at jeg ikke får satt en oppløsning som tven min vil vise på skikkelig vis. Kjører dual boot med xp, og problemet løses enkelt i xp ved hjelp av powerstrip og custom oppløsning 1216x676. Kan noen enkelt forklare hvordan jeg utfører noe lignende under ubuntu ? Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 29. april 2008 Del Skrevet 29. april 2008 Kommer helt an på skjermkortet ditt. Du med nesten komme med info om det hvis vi skal kunne hjelpe deg. Hvis du har nvidia kort kan du starte nvidia-settings som superbruker. Der kan du sette hvilken oppløsning du vil. Har du installert driver for skjermkortet ditt? Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 29. april 2008 Forfatter Del Skrevet 29. april 2008 Glemte å skrive det. NVIDIA GeForce 6200. Har installert drivere Lenke til kommentar
Redman Skrevet 29. april 2008 Del Skrevet 29. april 2008 sett opp oppdaterings frekvensen! da vil jeg tro du kan sette den oppløsningen du vil. Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 29. april 2008 Forfatter Del Skrevet 29. april 2008 Står til 60Hz, og kan ikke endres. Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 29. april 2008 Del Skrevet 29. april 2008 bruker du nvidia-settings som foreslått tidligere? Lenke til kommentar
viiral Skrevet 30. april 2008 Del Skrevet 30. april 2008 Bruker du svideo kabel for å vise pc bilde på tvn? .. i så fall skaff deg hdmi kabel og DVI -> HDMI plug .. det løste overscan problemet jeg hadde med mitt ati kort\lcd tv. Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 30. april 2008 Forfatter Del Skrevet 30. april 2008 Bruker DVI - DVI med overgang til HDMI. Som sagt loste jeg problemet enkelt i Win2k ved hjelp av PowerStrip. Det burde jo vaere gjenomfoerbart ogsaa i Ubuntu ? Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 30. april 2008 Forfatter Del Skrevet 30. april 2008 xorg.conf : # xorg.conf (X.Org X Window System server configuration file) # # This file was generated by dexconf, the Debian X Configuration tool, using # values from the debconf database. # # Edit this file with caution, and see the xorg.conf manual page. # (Type "man xorg.conf" at the shell prompt.) # # This file is automatically updated on xserver-xorg package upgrades *only* # if it has not been modified since the last upgrade of the xserver-xorg # package. # # If you have edited this file but would like it to be automatically updated # again, run the following command: # sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg Section "InputDevice" Identifier "Generic Keyboard" Driver "kbd" Option "XkbRules" "xorg" Option "XkbModel" "pc105" Option "XkbLayout" "no" Option "XkbVariant" "no" EndSection Section "InputDevice" Identifier "Configured Mouse" Driver "mouse" Option "CorePointer" EndSection Section "Device" Identifier "Configured Video Device" Driver "nvidia" Option "NoLogo" "True" EndSection Section "Monitor" Identifier "Configured Monitor" EndSection Section "Screen" Identifier "Default Screen" Monitor "Configured Monitor" Device "Configured Video Device" Defaultdepth 24 EndSection Section "ServerLayout" Identifier "Default Layout" screen "Default Screen" EndSection Section "Module" Load "glx" EndSection Lenke til kommentar
Del Skrevet 1. mai 2008 Del Skrevet 1. mai 2008 Før vi begynner å redigere xorg.conf bør du prøve nvidia-settings. Installeres fra ditt favoritt pakkeprogram. Når du har startet den går du inn på X Server Display Configuration, trykker på Advanced, og legger inn oppløsningen du vil ha. Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 1. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2008 Før vi begynner å redigere xorg.conf bør du prøve nvidia-settings. Installeres fra ditt favoritt pakkeprogram. Når du har startet den går du inn på X Server Display Configuration, trykker på Advanced, og legger inn oppløsningen du vil ha. Oppløsningen jeg ønsker er ikke tilstede. Jeg prøver å skrive den manuelt under "Pan" men det hjelper på ingen måte. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 1. mai 2008 Del Skrevet 1. mai 2008 Du trykker selvfølgelig på "save to X config file", og restarter X? (Ctrl + Alt + Backspace) Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 1. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2008 Du trykker selvfølgelig på "save to X config file", og restarter X? (Ctrl + Alt + Backspace) Ja, men jeg er ikke helt sikker på om jeg gjør dette riktig. På listen merket "Resolution" velger jeg 1280x720 I feltet merket "Panning" skriver jeg 1216x676 Trykker deretter "Save to X Configuration File" etterfulgt av CTRL ALT BACKSPACE Når X har restartet, er feltet merket "Panning" endret tilbake til 1280x720. Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 1. mai 2008 Del Skrevet 1. mai 2008 Og du husket selvfølgelig å starte nvidia-settings med root-rettigheter? Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 1. mai 2008 Del Skrevet 1. mai 2008 Har du startet nvidia-settings med gksudo nvidia-settings Hvis ikke vil ikke endringene bli lagret. Lenke til kommentar
Turtlis Skrevet 1. mai 2008 Forfatter Del Skrevet 1. mai 2008 Ja, bruker selvfølgelig gksudo før kommandoen Lenke til kommentar
DrErling Skrevet 8. oktober 2008 Del Skrevet 8. oktober 2008 Greit jeg hiver meg på? Panasonic TH-42PX70 plasma (1024x768 native, men skalerer normalt veldig bra på 720p fra andre kilder) Ubuntu 8.04 LTS ATI Radeon 2600pro med til dags dato siste drivere DVI-HDMI adapter --> 1m HDMI --> HDMI input på plasma Med 1280x720/50hz får jeg overscan. Med 1280x720/60hz får jeg underscan. what to do? Må legge til at jeg er komplett linux njub og teskje er rett verktøy for eventuelle tips og hint! DrE Lenke til kommentar
comicz Skrevet 10. oktober 2008 Del Skrevet 10. oktober 2008 (endret) ...du kan starte med å forsøke å overstyre oppløsningen: (legges til inne i "Screen"-section) SubSection "Display" DefaultDepth 24 Modes "1261x676" EndSubSection ...om dette heller ikke fører frem kan du bruke 'gtf' til å lage en korrekt modeline for skjermen. Eks: gtf 1261 676 70 (der 70 er refresh-rate, jeg vet ikke hva du skal ha...legges til under "Monitor"-section). Endret 10. oktober 2008 av comicz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå