Gå til innhold

Utvidelser av retningslinjene på vei


Anbefalte innlegg

Da har jeg snust litt og vår redaktør sier følgende:
Vi ser for oss at dette kan brukes til forumrelaterte nyheter, driftsnyheter, nyheter om andre tjenester og annet i Hardware-nettverket m.m. Det er ikke snakk om å sende ut noen direkte reklame til brukerne, det blir i tilfelle nyttig info fra Hardware-nettverket.

 

 

Så kort oppsummert så vil det være nyheter om Hardware-nettverkets tjenester, samt driftsrelatert informasjon. Andre tjenester det i så måte vil informeres om vil være tjenester tilknyttet nettverket.

Vil dette komme i de nye retningslinjene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ok, takk for det. Da spørs det bare om hvor ofte det kommer. Innholdet er ufarlig, men hvis det kommer for ofte vil det oppleves plagsomt allikevel. I hvertfall for undertegnede. :) Men punktet som sådan er jo nå greit å akseptere.

Det vil jo være mulig å avbestille abonnementet om det blir for plagsomt. :)

Å? Nei, det er jo en del av kontrakten. Ikke noe jeg krysser av for spesielt, så da kan jeg ikke ta det bort heller. (Se mitt første innlegg i tråden, der jeg siterer fra kontrakten.)

Lenke til kommentar

Jeg vil herved så og si garantere deg at om noen ønsker å avslutte abonnement på informasjonsmail så skal det gå helt fint. Det er følgelig noe drift må ha klart når det kommer til en slik tjeneste. Noe annet ville vært ganske så absurd. Jeg regner med det var hensikten med avkryssingsboks for akkurat dette. Jeg vil ikke ha noe av at våre brukere skal bli bombardert med mail de ikke ønsker og vil sørge for å ta dette opp med de rette personene. Og jeg tviler på at det vil bli noe problem. Slik informasjon skal forbeholdes de som ønsker det.

Lenke til kommentar

Ok, jeg trodde at den nederste avkrysningsboksen i den røde rammen og formuleringen i kontrakten handlet om to forskjellige ting. D.v.s. at det i kontrakten gjaldt generell tillatelse til å sende informasjon til meg, mens avkrysningsboksen gjaldt et abonnement på nyhetsbrev.

 

Men hvis du sier det så må jeg jo tro på det. :)

Lenke til kommentar

Hvor langt opp og utover skal spamklausulen gjelde? Akkurat nå står det med fanden/bibelen-metoden "eierne av diskusjon.no kan spamme så mye de vil av hva som helst så lenge det ikke er på vegne av tredjepart".

 

Kan jeg foreslå :

 

"Diskusjon.no reserverer seg retten å til din registrerte kontaktaddresse sende informasjon og henvendelser relevant til tjenesten og/eller din brukerkonto."

 

med en betryggende :

 

"Dersom brukeren særskilt godkjenner det [avkryssingsboks] kan tjenestetilbyder også til din registrerte kontaktaddresse sende henvendelser om tjenestetilbyder og dens organisasjon/eiere eller på vegne av tredjepart."

 

EDIT: Bruken av "tjenestetilbyder" og "diskusjon.no" er her paramount. Det er "tjenestetilbyder" jeg vil beskyttes mot og som jeg har null tiltro til. ( og vice versa )

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar
Jeg vil herved så og si garantere deg at om noen ønsker å avslutte abonnement på informasjonsmail så skal det gå helt fint. Det er følgelig noe drift må ha klart når det kommer til en slik tjeneste. Noe annet ville vært ganske så absurd. Jeg regner med det var hensikten med avkryssingsboks for akkurat dette. Jeg vil ikke ha noe av at våre brukere skal bli bombardert med mail de ikke ønsker og vil sørge for å ta dette opp med de rette personene. Og jeg tviler på at det vil bli noe problem. Slik informasjon skal forbeholdes de som ønsker det.

Det er flott! :)

Men har du myndighet til å overgå EULAen? Og gjelder det du sier bare fordi du skriver det her?

Problemet er såvidt jeg har forstått at reglene i EULAen er bestemt av høyere hold, sentralt i Edda. Reglene gir dermed Edda rett til å overstyre dere. Vil dere faktisk kunne lage nye retningslinjer som overstyrer EULAen/styret i Edda?

Lenke til kommentar
Men har du myndighet til å overgå EULAen? Og gjelder det du sier bare fordi du skriver det her?

Problemet er såvidt jeg har forstått at reglene i EULAen er bestemt av høyere hold, sentralt i Edda. Reglene gir dermed Edda rett til å overstyre dere. Vil dere faktisk kunne lage nye retningslinjer som overstyrer EULAen/styret i Edda?

 

De har rett til å overstyre oss ja. Men å overstyre oss med en avgjørelse om at e-post skal sendes til brukere som ikke engang ønsker det, det kan jeg ikke i min villeste fantasi si de vil gjøre. Det blir som å aktivt støte fra seg brukere. Så her setter jeg med glede min egen integritet på spill. Jeg føler meg trygg på at giljotinen ikke vil falle. :)

Lenke til kommentar
Enkelte ganger ønsker man det gjerne skriftlig at giljotinen faktisk ikke kommer til å falle Dotten, uantsett hvor usannsynlig det er ;)

 

Stemmer, hva med å presentere denne tråden for de "høye herrer/damer" i Edda media å stille spørsmålet: Er det dette dere vil ?

Lenke til kommentar

Da jeg opprinnelig laget meg en en konto på diskusjon.no og dermed signerte daværende reglene, regner jeg med at det allerede da stod et punkt "med forbehold om endringer". Så lenge jeg respekterer de opprinnelige reglene, inkludert eventuelle endringer, kan jeg ikke se på hvilket juridisk grunnlag noen kan kreve en re-signering fra min side.

 

Jeg ser derfor ingen grunn til å måtte re-signere en allerede inngått avtale og kommer derfor heller ikke å signere denne "eierskifteavtalen". Hvordan noen kan stenge kontoen min fordi jeg forholder meg til den opprinnelige avtalen, inkludert eventuelle endringer, uten re-signering, det det stiller jeg meg uforstående til. Dette vil i såfall være å regne som et klart kontraktbrudd fra diskusjon.no sin side slik jeg ser det.

 

Til syvende og sist tror jeg en eventuell masse-utstenging av brukere på diskusjon.no kun vil skade miljøet, med storstilt brukerflukt som resultat, mest av de som har sterke meninger, altså kjernebrukerne, og en en slik skade vil bli umulig å rette opp. Nettbrukere, spesielt de mest oppegående, er kun lojale kun så lenge de selv har nytte av lojaliteten. Uten brukerne er et forum kun et tomt rammeverk. Forskjellen på et godt og dårlig forum er ikke rammeverket, men brukerne og deres gjensidige deltagelse i ulike debatter. Mange store nettforum har gått nedenom og hjem fordi brukerne flyktet fra umulige regler eller umulige eiere.

 

En eventuell ubedt "spamming" fra de nye eierne vil bli blokkert i mitt epostserver-spamfilter, på lik linje med annen ubedt spamming, så dette ser jeg ikke som et problem. Dette regner jeg som totalt uavhengig av min deltagelse på diskusjon.no, bl.a fordi det ikke var med i den opprinnelige kontrakten. På de fleste andre forum kan man selv velge om man vil motta infoepost fra forumet eller ikke, men som sagt uten et slikt valg finnes det andre enkle metoder for å blokkere spam.

 

Jeg kommer altså til å fortsette å bruke diskusjon som før, uten re-signering, fordi jeg regner dette som min rett utfra den kontrakten jeg opprinnelig signerte.

Lenke til kommentar
Jeg ser derfor ingen grunn til å måtte re-signere en allerede inngått avtale og kommer derfor heller ikke å signere denne "eierskifteavtalen". Hvordan noen kan stenge kontoen min fordi jeg forholder meg til den opprinnelige avtalen, inkludert eventuelle endringer, uten re-signering, det det stiller jeg meg uforstående til. Dette vil i såfall være å regne som et klart kontraktbrudd fra diskusjon.no sin side slik jeg ser det.

 

Vi kan, om vi vil, fjerne forumtilgangen for akkurat den grunnen som måtte pass oss. Det høres kynisk ut, men dette er et privat forum og eierne forbeholder seg retten å gi tilgang til de de måtte ønske. Nå har vi retningslinjer nettopp for at brukere skal ha noe å forholde seg til og det er dette vil legger til grunn når vi vurderer om noen skal miste forumtilbudet. Om noen sier de ikke vil forholde seg til eksisterende regler og bryter dem så er det for oss grunnlag til å si at da vil ikke vi tilby vedkommende forumtilbud. Det er for oss klinkende klart at de som bevisst ikke ønsker å følge føringer satt for benyttelse av tilbudet ikke vil beholde det. Det er ikke som om man kan kreve med loven i hånd å ha tilgang til et privat forum. Forumet er et tilbud, ingen rettighet.

 

Ikke misforstå meg, jeg håper alle finner retningslinjene og betingelsene gode nok for å benytte seg av forumet. At det man får igjen for å følge reglene som til enhver tid er satt er gode nok at man ønsker å fortsette å være bruker. De som ikke ønsker å få tilsendt e-post skal nok få slippe det, så om det er dette du frykter så kan du nok slappe av. Har for sikkerhetsskyld sendt en liten henvendelse "oppover" slik at man kan få vite det svart på hvitt. Stay tuned :)

Lenke til kommentar
Vi kan, om vi vil, fjerne forumtilgangen for akkurat den grunnen som måtte passe oss.
Javisst, jeg er forsåvidt klar over det:
#15: Moderatorer kan stenge tråder og utestenge brukere for grunner som ikke står nevnt i retningslinjene. I slike tilfeller gis en begrunnelse for stengningen av moderatoren som foretar denne. Evt. klager rettes til moderatoren eller forumstyret pr. e-post.
Diskusjon.no er såvidt jeg har skjønt et av de få forumene der retningslinjene ikke gjelder for modereringen. I prinsippet er det vel nok at en moderator "ikke liker trynet på" en bruker for å stenge vedkommende ute. Jeg håper selvsagt at dere ikke moderer etter det prinsippet, i såfall er ikke retningslinjene verdt fem flate øre for brukerne, som i tilfelle kan risikere å bli utestengt uten å brutt en eneste regel.

 

Men puktet om opphavsrett er fortsatt uendret:

#16:Brukerkontoen din er personlig, og skal ikke benyttes av andre. Alle bevegelser fra din konto blir regnet som om de var utført av deg selv. Pass godt på passordet ditt, slik at andre ikke får mulighet til å misbruke kontoen din. Du er personlig ansvarlig for innholdet i debattinnleggene du publiserer, og vil holde Hardware Online AS og/eller søsternettsteder skadesløs for ethvert eventuelt krav fra tredjeperson som følge av dine debattinnlegg. Ved å skrive innlegg på forumet gir du Hardware Online AS og/eller søsternettsteder en evigvarende rett til å bruke innlegget slik de ønsker på sine sider/søstersider, så lenge det blir angitt opphavsperson og opphavssted til innlegget. Du kan ikke redigere innlegg på en måte som ødelegger konteksten i en tråd, dette inkluderer å redigere bort hele innlegget.

 

Ved nærmere gjennomlesing av retningslinjene ser jeg nå at det slett ikke er lagt inn et forbehold om endringer i de. At forumet er privat betyr ikke at dere kan heve dere over norske lover og regler (slik du antydet), så lenge forumet er driftet fra Norge. Norsk lov gjelder i hele kongeriket Norge, også på privat grunn og selvsagt også i forhold til private kontrakter.

 

Det eneste dere kan gjøre for å unngå kontraktbrudd (slik jeg ser det) er å legge ned hele diskusjon.no og deretter opprette et helt nytt forum med nye retningslinjer. De brukerne som vil være med videre må dermed opprette nye kontoer og der-i-gjennom godkjenne det nye forumets retningslinjer.

Lenke til kommentar
Diskusjon.no er såvidt jeg har skjønt et av de få forumene der retningslinjene ikke gjelder for modereringen. I prinsippet er det vel nok at en moderator "ikke liker trynet på" en bruker for å stenge vedkommende ute.

 

Trynefaktor får man ikke moderere utifra. Da vil admin smelle til med pisken. Men det pleier ikke å være et særlig problem akkurat det.

 

Men puktet om opphavsrett er fortsatt uendret

 

Jeg kan bekrefte at det i de reviderte retningslinjer vil finne utforming som gir mer rettigheter til brukerne enn dagens. Dvs. at man må få godkjent fra opphavsmann om opplastet materiale skal benyttes. Den eksakte formuleringen vil vi komme tilbake til.

 

Når det kommer til e-post så har jeg også fått bekreftet at de som ikke ønsker mail skal slippe dette.

Lenke til kommentar
[..] man må få godkjent fra opphavsmann om opplastet materiale skal benyttes. [..]

 

Når det kommer til e-post så har jeg også fått bekreftet at de som ikke ønsker mail skal slippe dette.

Høres bra ut. Da kan det se ut som jeg vil akseptere de nye betingelsene. Bra jobbet!

Lenke til kommentar
Men puktet om opphavsrett er fortsatt uendret

Jeg kan bekrefte at det i de reviderte retningslinjer vil finne utforming som gir mer rettigheter til brukerne enn dagens. Dvs. at man må få godkjent fra opphavsmann om opplastet materiale skal benyttes. Den eksakte formuleringen vil vi komme tilbake til.

 

Når det kommer til e-post så har jeg også fått bekreftet at de som ikke ønsker mail skal slippe dette.

Når (hvis) de endringene du nevner revideres inn i reglene, så skal jeg vurdere min holdning til eierskifte-signeringen på nytt, men inntil da lar jeg være.

 

Hvis de endringene du antyder blir med i reglene, hva skjer da med de som allerede har re-signert dagens eierskifte-regler? Må de re-signere igjen på de nye reviderte reglene?

Lenke til kommentar

De reviderte retningslinjene er forumets retningslinjer. Det er ikke snakk om å endre "brukerbetingelsene" (som det er hva man godkjenner her). I dag er det "Betingelsene for opprettelse av brukerkonto" (som man må lese og bekrefte) og retningslinjene man må forholde seg til. Sistnevnte vil komme i en ny utgave, som samler relevant informasjon fra "Betingelser for opprettelse av brukerkonto", nettiketten og de nåværende retningslinjene. Slik at man slipper å klikke seg frem og tilbake mellom tre forskjellige dokumenter. :)

 

I mellomtiden så har vi kunngjort, både jeg og ansvarlig redaktør, at hensikten med avsnittet rundt opphavsrett ikke var ment til å tolkes dit at nettverket bare skal forsyne seg av opplastet materiale på Diskusjon.no. Kanskje det er hensikten på andre tjenester som betingelsene omfatter, men ikke her på denne tjenesten. Det er ikke aktuelt og dette er nå skrevet av representanter fra nettverket (blant annet øverste sjef for forumet; ansvarlig redaktør, som linket til tidligere). Det er altså påpekt gang på gang og når du og alle andre kan dokumentere de utsagnene så håper jeg det beroliger. Men gjerne vent til de reviderte retningslinjene er på plass om du fortsatt er i tvil. Det er ikke lenge til de er på plass.

 

Man vil i praksis har flere rettigheter tilknyttet dette enn hva som har vært tilfellet tidligere.

Lenke til kommentar

Jeg regner med at første del og blir endret for nå i det siste har jeg brutt disse reglene gang på gang. :)

 

Brukeren godtar å ikke tilgjengeliggjøre opphavsrettslig materiale (f. eks. tekster, bilder, musikk, video) med mindre brukeren innehar opphavsrett, og godtar i tillegg at slik informasjon videreformidles av tjenesten til tjenestens andre brukere, med mindre annet angitt i forbindelse med tjenesten.

(Bare ved å sitere dette har jeg jo brutt regelen.)

Jeg har slengt inn flere innlegg med lenker til andre nettsider jeg ikke er eier av, sitert brukere i tråder, lenket til tråder jeg ikke er eier av etc. Dere kan jo utestenge meg på bakgrunn av dette umiddelbart om dere fant det for godt.

 

Siteringsknappen, lenkeknapp, bildeelementknapp med mer er jo nesten ubrukelig nå om man tar det bokstavelig.

 

Fiks? ;)

 

Hva med:

Brukeren godtar å ikke tilgjengeliggjøre opphavsrettslig materiale (f. eks. tekster, bilder, musikk, video) på en slik måte at bruker gir et galt inntrykk av hvem som har opphavsretten, med mindre brukeren faktisk innehar opphavsrett, og godtar i tillegg at slik informasjon videreformidles av tjenesten til tjenestens andre brukere, med mindre annet angitt i forbindelse med tjenesten.

Endret av TSP
Lenke til kommentar

Den regelen i seg selv ville jo fjerne 99% av bildetrådene blant annet, tenkt på det før, de slår jo så hardt ned på snakk om piratting, men det å bruke andres bilder osv, er vist ikke noe man bryr seg om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...