Gå til innhold

hjelp til netverk

Anbefalte innlegg

får ikke til å dele filer!!!.

har en bærbar datamaskin med tråløs internet tilkobling og en stasjoner koblet til internet med kabel via den tråløse ruteren. har prøvd å lage netverk på den ene datamaskinen ser jeg alle som er tilkoblet netverket men vis jeg prøver og dele filer eller hente filer andre har delt blir jeg nektet avgang og får opp meldingen "du har kansje ikke tilatelse til å bruke denne netverksresursen. kontakt administrator får å finne ut om du har tilgang til serveren. kan noen hjelpe meg?

på forhånd takk :)

data_problem_nettverk.bmp

Endret av idukjent
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, og velkommen til forumet :)

Det du må huske på er at du må "dele" de ressursene/filene du vil at andre skal ha tilgang til på begge maskiner.

Ellers har det også litt med operativsystem å gjøre. I noen tilfeller må du opprette brukere på begge maskinene som har rettigheter på den maskinen de søker å dele ressurser med.

I første omgang bør du (Ikke nødvendig, men en fordel!) gi begge maskinene fornuftige navn som du kjenner igjen og koble de til samme arbeidsgruppe.

Deretter må du velge mapper på begge to som du ønsker å gjøre delte.

Sørg for at brukerene på begge maskinene også har rettigheter på begge maskinene.

Sjekk at eventuelle brannmurer ikke blokkerer for tilgang på innsiden av routeren din.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...