Gå til innhold

Og årets beste film 2007 er.....

Dotten

Årets film 2007  

122 stemmer

1. 1. Hvilken av kandidatene var best?

• I am Legend
      4
    • Transformers
      22
    • The Simpsons Movie
      6
    • The Bourne Ultimatum
      22
    • 300
      16
    • No Country for old men
      35
    • Juno
      3
    • Superbad
      11
    • Vet ikke/ingen formening
      2

Anbefalte innlegg

Vi har da gjort unna den innledende runden og etter at en 50-60 filmer er eliminert sitter vi nå igjen med åtte filmer. Det blir en all-american finale, med mye blockbuster krydret med litt særegen Coen-stil og en dash Ellen Page. Finalistene er:

Plakat_-_Transforme_114600c.jpgNorsk_plakat_300_111904c.jpg

Transformers: Filmen om gutten som fikk en litt spesiell bil ble den største kommersielle suksessen (sett bort fra oppfølgere) fra Hollywood siden Spider-Man i 2002. Michael Bay sin beste mottatte film hos publikum og kritikere introduserte oss til de galaktiske blikkboksene i full krig på vår kjære planet. Denne gangen er det ikke tegneserien som ga inspirasjon, men 20 år gammelt leketøy. Spielberg og Bay serverte to og en halv time med forrykende action, men det var seieren i sci-fi sjangeren som banet vei til finalen, selv om den var en god nummer to i et par andre sjangre også. Kan skilte med 7.5 på IMDb, 67% cc hos Rottentomatoes og 707 millioner innspilte dollar.

300: Ble nesten glemt i forrige runde grunnet litt forvirring rundt internasjonal slippdato, noe som ville vært en skandale da dette uten tvil er en av manges favoritter fra 2007. Med digitalt påførte muskler, avkutting av lemmer i slow-motion og skrik om ære og berømmelse så ble dette testosteronbomben som fikk menn til å sikle og kvinner til å himle med øynene, selv om en god del nok unektelig også lot seg imponere av de manipulerte mannekroppene i full sving. En stor suksess hos publikum og grei nok respons fra kritikerne, på et forum som vårt vil denne helt klart være blant favorittene. 7,9 på IMDb, 49% cc hos Rottentomatoes og 456 millioner innspilte dollar.

The Bourne Ultimatum: Få kan svare på hva kameramannen hadde fått i seg, men resultatet ble uansett en Jason Bourne som sjelden har vært mer intensiv der publikum nærmest ble slengt rett inn i jakten. Publikum elsket den, kritikerne elsket den og resultatet er at den sniker seg inn i finalen grunnet et par 2. plasser. 8.3 på IMDb, 97% cc hos Rottentomatoes og 442 millioner innspilte dollar.

Juno_Poster_120763c.jpgSuperbad_Plakat_119425c.jpgNorsk_plakat__No_Co_123406c.jpg

The Simpsons Movie: Et labert animasjonsår ble ingen match for Homer Simpson og hans familie. Flere års ventetid ga sin betaling for familien som surfet ganske så lett inn i finalen. 7.7 på IMDb, 83% cc hos Rottentomatoes og 526 millioner innspilte dollar.

No Country for Old Men: Coen-brødrene dro med seg en oscar for denne her og kan nå til og med toppe det med finaleplass hos oss. Jeg skal sørge for å overrekke dem den gode nyheten. De vet hva de gjør og for filmelskere så er det bare å håpe på at søskenkjærligheten vedvarer. 8,4 på IMDb, 90% cc hos Rottentomatoes og 158 millioner innspilte dollar.

I_am_Legend_No__Pla_121788c.jpgThe_Simpsons_Movie__115948c.jpgNorsk_plakat_-_The__118009c.jpg

Superbad: En av de bedre komediene de siste årene, med et tema som skapt for dagens unge. Som det er mer enn nok av på vårt forum, noe som betaler seg med en soleklar finaleplass. Den var til og med ansett som en av de mest romantiske filmene av våre kjære brukere, så galskapen råder så absolutt. 7,9 på IMDb, 86% cc hos Rottentomates og 169 millioner innspilte dollar.

Juno: 2. plass i romansekategorien gjør at den får lov å bli med i det gode selskap, om ikke annet for å veie opp for testosterondominansen som er til å ta og føle på. Den gravide Juno trollbandt og underholdt både publikum og kritikere, men jeg har mine tvil om at en gravid tenåring trekker det lengste strået i vår finale. 8.1 på IMDb, 100% cc hos Rottentomatoes og 224 millioner innspilte dollar.

I Am Legend: Blocbusterkongen Will Smith fornekter seg ikke og kan takke et stort publikum for at hans legendefilm klarer å lure seg inn i finalen. Filmen med en avslutning som hverken levde opp til sin første akt eller boken den er basert endte på det jevne hos hvermansen og kritikerne. Jeg vil anbefale deg å se den alternative slutten som er å finne på nett, da den hever filmen et godt stykke. 7,2 på IMDb, 65% cc hos Rottentomatoes og 583 millioner innspilte dollar.

Så der har dere det folkens. Jeg vil nok anta at om like mange som så Transformers hadde sett Once, Into the Wild og Mr. Brooks så ville listen sett annerledes ut. Men den gang ei. Men en fin liste med hvermansenfilmer som nok ville vært en god investering for DVD-hylla. Furten fordi din favoritt ikke er med? Vel, det er ikke min heller, so zip it. Er bare en siste ting å si: Stem ivei :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vippa litt mellom Transformers (duh) og Bourne Ultimatum. Begge var filmer som gikk rett hjem hos meg. Valgte likevel og stemme på TF, hovedsaklig med det grunnlaget at jeg fikk frysninger nedover ryggen, tårer i øyekroken og i det hele tatt følte jeg ble mer enn bare underholdt da jeg så den. Godt mulig at min forkjærlighet for serien fra min barndom forsterket alle mulige inntrykk, men det vipper bare enda mer i favør filmen jeg ga min stemme til.

optimus-prime.jpg

Lenke til kommentar

Endte på det samme som Gurglemuffin. Var ikke særlig vanskelig valg når flere av mine andre favoritter ikke fant sin vei til finalen.

Filmen fikk meg til å føle som en 8-åring igjen. Det var i den alderen jeg var når filmer var mest magisk (fordi det var nytt og spennende). Så jeg er fornøyd med den transformasjonen. Det hjalp nok godt på med min forkjærlighet for lekerobotene gjennom 20-år :)

Lenke til kommentar
Hehe. Synd at ikke There Will Be Blood kom til finalen.

Kjip timing for oss nordmenn, den går tross alt fortsatt på kino. Jeg har tenkt å se den til uken, men vil uansett regne den som en 2008-film (sammen med Valley of Elah, som er dette årets beste filmopplevelse). Kanskje den eneste måten å kunne velge mellom den og No Country, hvis Blood er like god som folk sier.

Den er en synd og skam at The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford ikke kom seg til finalen, som er 2007's beste film med god margin.

Nr 2, og filmen som fikk min stemme er No Country For Old Men.

Assassination hadde noen knallgode roller, men som film var den smålaber. Ihvertfall sammenlignet med andreplassen din, som er førsteplassen min.

Jeg så forresten alle filmene på listen, og samtlige fortjener plassen sin her. Til tross for at det er snakk om utelukkende amerikansk, så er det veldig spredt utover sjangere og målgruppe, med tre komedier som var morsomme på hver unike måte, en actionthriller i Bourne, en testosteronbombe i 300, tankevekkende drama i NCFOM og den morsomste kinoopplevelsen i manns minne med Transformers.

Endret av Dorian Gray
Lenke til kommentar

No Country for old men skilte seg ikke nevneverdig ut i forhold til filmer som Mr. Brooks, Eastern Promises og Before the Devil Knows your Dead i mine øyne. Mr. Brooks ga meg mest av de nevnte, selv om alle filmene var knall. Men There Will be Blood ga meg litt mer. Stemningsmessig veldig mye likt i den gården der, NC rir litt på tilhengerskaren til regissørene syntes jeg. :)

Lenke til kommentar
Du og den Mr. Brooks, altså.

Du har nå nevnt NCFOM i 15 innlegg mot mine 9 (nå 10) for Mr Brooks. You win.

Ja, jeg vet alt som rører på seg når det kommer til dette forumet. :ninja:

Sett den forresten? Er en flott film, sett bort fra alle scener uten Costner. Normal hårsveis har han og.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Jeg stemte faktisk Superbad. Har sett alle filmene på listen og de fleste av dem er gode, men i mine øyne (og på min vote history) ligger Superbad hakket høyere enn resten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...