N_R Skrevet 4. mars 2003 Del Skrevet 4. mars 2003 ....vil dette funke? Gigabitswitch er litt for dyrt for øyeblikket, men dette er kanskje en billig erstatning? Gigabit bruker alle trådparene såvidt jeg skjønner, men "passer" dette med en vanlig krysset kabel? Eller må man mekke selv? Vurderer en slik løsning mellom boksene mine, har nå to crappy 100mbit kort som gir en 3-5 MB effektivt, og det er for lite når jeg bruker den ene nærmest som en harddisk for den andre. Hadde vært kuult om dette hadde funka.... :-) Lenke til kommentar
mortizz Skrevet 4. mars 2003 Del Skrevet 4. mars 2003 tror det skal gå bra med en helt vanlig krysset-kabel ja. trokke det fins non spesielle gigabit ledninger nei, det eneste er vel at begge datamaskinene må ha gigibit-lan-kort, men det rekner jeg du har tenkt påp fra før Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 4. mars 2003 Del Skrevet 4. mars 2003 kan hende du må bruke cat6 kabler som er bedre for maks ytelse men har ikke helt peil Lenke til kommentar
TheMatrix Skrevet 4. mars 2003 Del Skrevet 4. mars 2003 kan hende du må bruke cat6 kabler som er bedre for maks ytelse men har ikke helt peil cat5 skal holde fro gb........ Lenke til kommentar
voktern Skrevet 4. mars 2003 Del Skrevet 4. mars 2003 Får ikke gb nettverk med cat5 da maa du opp i 6-8 Lenke til kommentar
lqpl Skrevet 4. mars 2003 Del Skrevet 4. mars 2003 Du trenger ikke å krysse faktisk og det holder med CAT5/CAT5e lqpl Lenke til kommentar
Fritz0r Skrevet 4. mars 2003 Del Skrevet 4. mars 2003 Cat5 holder til GB nettverk Lenke til kommentar
N_R Skrevet 4. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2003 Du trenger ikke å krysse faktisk og det holder med CAT5/CAT5e lqpl høh?? Er det ikke verre enn det? Gigabit mellom boksene for en tusing... :-) Lenke til kommentar
lqpl Skrevet 4. mars 2003 Del Skrevet 4. mars 2003 Et annet alternativ er Firewire, hvis du har det, og Windows XP på begge maskinene. Da trenger du kun den lengste Firewire kabel du kan få tak i og vips så har du et 400Mbit nettverk! lqpl Lenke til kommentar
N_R Skrevet 4. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2003 Et annet alternativ er Firewire, hvis du har det, og Windows XPpå begge maskinene. Da trenger du kun den lengste Firewire kabel du kan få tak i og vips så har du et 400Mbit nettverk! lqpl jepp, har tenkt tanken, men hva er maks lengde på Firewire? Er nemlig en del meter mellom boksene..... Lenke til kommentar
lqpl Skrevet 4. mars 2003 Del Skrevet 4. mars 2003 Tror 4.5 meter er det lengste, men jeg mener å ha lest om kabler på 15m, men de koster mer enn 2 Gigakort.. PS Jeg har prøvd Firewire nettverk og jeg fikk ca 23MB/s Tror jeg ville gått for Giga ethernet Lenke til kommentar
N_R Skrevet 4. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2003 japp, vi snakker mye over 10 meter her, så da blir det nok 2 stk intel gigabit kort.... takker for alle svar! :-) Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 5. mars 2003 Del Skrevet 5. mars 2003 ....vil dette funke? Gigabitswitch er litt for dyrt for øyeblikket, men dette er kanskje en billig erstatning? Gigabit bruker alle trådparene såvidt jeg skjønner, men "passer" dette med en vanlig krysset kabel? Eller må man mekke selv? Du skal ikke trenge å krysse kabelen. GigE kort skal selv skjønne om kabelen er krysset eller ikke. Vurderer en slik løsning mellom boksene mine, har nå to crappy 100mbit kort som gir en 3-5 MB effektivt, og det er for lite når jeg bruker den ene nærmest som en harddisk for den andre. Har tenkt på det jeg også. Poster du feedback her når du har fått det opp å gå? Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 5. mars 2003 Del Skrevet 5. mars 2003 Et annet alternativ er Firewire, hvis du har det, og Windows XPpå begge maskinene. Da trenger du kun den lengste Firewire kabel du kan få tak i og vips så har du et 400Mbit nettverk! lqpl Hvorfor må man ha XP på begge maskinene? Lenke til kommentar
tilstad Skrevet 5. mars 2003 Del Skrevet 5. mars 2003 Her var det mye synsing. Gigabit over ethernet standarden IEEE 802.3 (1000Base-T) krever CAT5 kabel, ikke høyere. Det var noe av intensjonen når denne standarden ble bestemt at det skulle være bakoverkompatibelt med eksisterende kabling.(CAT5). Alle fire parene brukes i motsetning til kun 2 på et 10/100 nettverk. Skulle man ha Power-over-ethernet vil man automatisk få en 100Base-T linje. Maksimumsgrensen på kablene er den samme som for et 10/100 nettverk, altså 100 meter. Ved nyinnstallasjon av 1000Base-T anbefales Cat-5e kabling, men det er ikke nødvendig. Dette er i bunn og grunn den samme kablingen som cat 5 bare med litt optimerte verdier. Her anbefales det at man lar prisen være avgjørende. Cat 6 kabling KAN brukes, men denne standarden er først og fremst tiltenkt 10GigaBit Ethernet Over Copper standarden. Cat 7? Glem det... Alle kablingstyper over Cat 5e er i et såpass mye høyere prissegment at man skal virkelig vurdere om dette er noe en trenger. Har man ikke engang Nic's som støtter det, glem det. Personlig har jeg ikke hørt det ikke skal fungere med en vanlig krysset cat 5 kabel. Sannsynligheten tilsier jo at det burde gå utmerket når standarden er ment å kunne bruke vanlige cat 5 kabler. Får du bare 3-5 Mbps høres det nesten ut som om auto-negotiation funksjonen i kortet ditt har valgt en 10Base-T hastighet... Lenke til kommentar
voktern Skrevet 5. mars 2003 Del Skrevet 5. mars 2003 CAT5 er 500mbit + - så du ville ikke få full ytnyttelse av nettverket da Lenke til kommentar
Dr3as Skrevet 5. mars 2003 Del Skrevet 5. mars 2003 Cat 5 e som folk sier over her skal støtte gigabit.. vanlig Cat 5 skal egentlig ikke selv om det kan funke.. Lenke til kommentar
tilstad Skrevet 5. mars 2003 Del Skrevet 5. mars 2003 Cat 5 e som folk sier over her skal støtte gigabit.. vanlig Cat 5 skal egentlig ikke selv om det kan funke.. Nei, det er feil. Cat 5 SKAL støtte 1000Base-T. Det var noe av poenget når standarden ble bestemt. Les forøvrig denne artikkelen.http://www.tomshardware.com/network/200303...0304/index.html Lenke til kommentar
n1tro Skrevet 5. mars 2003 Del Skrevet 5. mars 2003 Får du bare 3-5 Mbps høres det nesten ut som om auto-negotiation funksjonen i kortet ditt har valgt en 10Base-T hastighet... Det tviler jeg på. Er det satt at hastigheten skal være 10mbit kan man ikke få mer enn ca 1,25Mbyte ut. Lenke til kommentar
N_R Skrevet 5. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2003 Får du bare 3-5 Mbps høres det nesten ut som om auto-negotiation funksjonen i kortet ditt har valgt en 10Base-T hastighet... Er da MB jeg skrev... :-) eller 25-40mbps om du vil. Et annet problem er at CPU går i _taket_ på begge bokser når jeg kjører filkopiering mellom de. Hehe, men hva kan man vente av nettverkskort til en hundrings..... :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå