Lamborghini321 Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Hei. Bil A og trailer B kommer fra samme vei, i hvert sitt felt og kjører samtidig inn i rundkjøringen. Bil A ligger i innerste felt, trailer B ligger i ytterste. Begge skal ut samme veien. Bakenden på trailer B kommer inn i bil A sitt kjørefelt og presser A opp i midten på rundkjøringen. (Trailer B klarer ikke svingen, og derfor må han kutte inn i andre kjørebanen med hekken for å klare svingen og dermed blir bil A pressa inn i midten på rundkjøringa). Hvem har skylden i denne situasjonen? Takker på forhand for svar Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 28. april 2008 Del Skrevet 28. april 2008 Fører av bil burde "vite" at en stor trailer nødvendigvis trenger større plass og derfor ikke trengt seg oppi, det er hva jeg vil kalle vanlig folkevett. Under oppkjøring lærte i alle fall vi at man skal ta hensyn til større kjøretøy som ikke har samme svingradius som personbiler. Men saken er vel egentlig mat for de respektive forsikringsselskaper. Lenke til kommentar
KristianF Skrevet 30. april 2008 Del Skrevet 30. april 2008 Småbiler skal vike for større biler i situasjoner som dette. Bil A burde komt seg foran eller bak Bil B. Men, storbiler skal også passe på at det ikke er småbiler som kan bli skada av dem, men de kan ikke alltid se deg. Vogntog har en del blindsoner. Jeg vil tro en sånn situasjon vil gi 50/50 skyld. Lenke til kommentar
Jurist Skrevet 1. mai 2008 Del Skrevet 1. mai 2008 Hei. Bil A og trailer B kommer fra samme vei, i hvert sitt felt og kjører samtidig inn i rundkjøringen. Bil A ligger i innerste felt, trailer B ligger i ytterste. Begge skal ut samme veien. Bakenden på trailer B kommer inn i bil A sitt kjørefelt og presser A opp i midten på rundkjøringen. (Trailer B klarer ikke svingen, og derfor må han kutte inn i andre kjørebanen med hekken for å klare svingen og dermed blir bil A pressa inn i midten på rundkjøringa). Hvem har skylden i denne situasjonen? Takker på forhand for svar Man kan synse og mene at begge burde ha tatt hensyn til hverandre, men det koker ned til hvem som tok snarveien over i "naboens" kjørefelt. I dette tilfellet er det traileren som ville ha fått skylden. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 1. mai 2008 Del Skrevet 1. mai 2008 Man kan synse og mene at begge burde ha tatt hensyn til hverandre, men det koker ned til hvem som tok snarveien over i "naboens" kjørefelt. I dette tilfellet er det traileren som ville ha fått skylden. Som brukernavnet ditt tilsier antar jeg at du har en kilde som bekrefter at liknende saker har blitt løst på den måten. Hadde vært kjekt å fått avklart dette. Personlig har jeg nemlig en formening om at de fleste dunkinger i rundkjøringer ender med deling av skyld. Lenke til kommentar
Jurist Skrevet 1. mai 2008 Del Skrevet 1. mai 2008 Man kan synse og mene at begge burde ha tatt hensyn til hverandre, men det koker ned til hvem som tok snarveien over i "naboens" kjørefelt. I dette tilfellet er det traileren som ville ha fått skylden. Som brukernavnet ditt tilsier antar jeg at du har en kilde som bekrefter at liknende saker har blitt løst på den måten. Hadde vært kjekt å fått avklart dette. Personlig har jeg nemlig en formening om at de fleste dunkinger i rundkjøringer ender med deling av skyld. Du har rett i at de fleste "dunkinger" i rundkjøringer ender med skylddeling, men det gjør også mange andre dunkinger. Jeg tror ikke at rundkjøringer er overrepresentert på skylddelingsstatistikken, uten at jeg har undersøkt det nærmere. Som regel er grunnen til skylddeling en av de tre følgende: 1) begge har skyld i hendelsen, 2) de har samme forsikringsselskap, og selskapet vil spare penger/utbetale minst mulig, 3) vegtrafikklovgivningen kan være vanskelig å tolke, og forsikringsselskapet/-ene ser sitt snitt til å spare penger/utbetale minst mulig I dette tilfellet er det helt klart at det er trailerføreren som har skylda. Personbilføreren kunne kanskje ha gjettet at traileren trengte noe mer plass, men det er traileren som har vikeplikt dersom den skal krysse over i det andre kjørefeltet. Dersom noen skulle ha tatt hensyn til den andre iht Vegtrafikkloven, er det traileren, som var så stor at den måtte benytte flere kjørefelt for å ta seg frem. Et forsikringsselskap kan sikkert finne på å påstå at også personbilføreren har ansvar, fordi han har overtrådt Vtrl § 3 ved ikke å ha vært tilstrekkelig hensynsfull, aktpågivende og varsom, men her snakker vi om et såvidt klart og grovt overtramp fra trailerføreren at det ikke er noen tvil om hvem som sitter med Svarte-Per. Hva om de hadde møtt hverandre i motgående kjørefelt, og traileren var så bred at den dultet borti eller presset personbilen av veien? Da hadde det vel ikke vært noen tvil om at det var trailerføreren som hadde skyld? Det blir på samme måte her - er du for stor, må du vente til det er plass til deg. Lenke til kommentar
BECMST Skrevet 1. mai 2008 Del Skrevet 1. mai 2008 Er det to felt, eller et felt med plass til 2 biler slik de fleste rundkjørnger er? Og kom dere fra en to-felts-vei, eller hadde bare lagt dere ved siden av hverandre før dere kjørte inn i rundkjøringa? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå